Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Bra, halvtorr/halvsöt pinot gris

Bastardo

Medlem
Kan ni ge tips om god pinot gris från Alsace? Gärna något som ni har druckit själva … :) Det ska helst innehålla en viss mängd restsocker … Precis som rubriken beskriver. Runt 30–40 gram vore bra.
Vad sägs om 2010 Bott-Geyl Pinot Gris Les Elements? (Obs! Det är inte, och kan inte vara torrt vin, oavsett hur mycket bolaget försöker säga det …) Eller finns det något som är ännu godare? Priset har en viss betydelse för mig, så inga ”dyringar”, snälla.
 
Last edited:

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Har provat väldigt lite från SB:s Alsace-sortiment av nu aktuella årgångar, så tipsen är baserade mer på allmän producentstil. För vissa producenter är stilen och graden av restsötma rätt varierande mellan årgångarna, och med SB:s obefintliga information om vinerna i BS är det rätt svårt att veta!

- Bott-Geyl ligger nog inte riktigt på så hög restsötma som du efterfrågar, men bör nog dra åt det halvtorra hållet.
- Jag skulle nog i första hand rekommendera Paul Blancks Patergarten PG 2010 (http://www.systembolaget.se/82879, 195 kr), en bra producent men det verkar som om restsötman varierar en hel del mellan årgångarna, även om den ibland är uppe på den nivå du vill ha. För 2011 (eller gäller det även 2010? lite oklart - http://www.blanck.com/en/Our-Wines/soil-wines-french-wines/Patergarten-Pinot-Gris-2010-1067.html) indikerar de på sin webbplats "5" på sötmaskalan 1-10 som numera används av ett antal producenter, och där någonstans vill du nog ligga.
- Man kan ju chansa på att ett vingårdsbetecknat vin från Michel Fonné (http://www.systembolaget.se/72664 - 149 kr) har högre restsötma än hans vanliga PG, men gissningsvis inte så söt som du efterfrågar. Det är dock en rätt bra producent.

Schlumberger Les Princes Abbé PG 2011 ligger däremot på "bara" 11,9 g/l restsötma, vilket stämmer med mitt intryck att deras stil på basnivån är "nästan torr" (med moderna Alsacemått mätt). Deras Grand Cru Kitterlé PG 2007 däremot ligger på 41,5 g/l RS, men då är vi uppe på 249 kr som kanske var mer än du ville.

De flesta grand cru-klassade PG som inte kommer från pålitligt torra producenter (Trimbach, Hugel, Leon Beyer, Louis Sipp) ligger nog där du efterfrågar, men för många pålitliga producenter är vi då uppe >200 kr. De allra billigaste GC:erna behöver ju heller inte vara så bra.
Ärligt talat så behöver nog ett vin lite koncentration för att bära upp 30-40 g/l RS på ett bra sätt, och då är de inte alltför billiga när importörs- och monopolmarginal har lagts till. Hubert Beck (http://www.systembolaget.se/12105) ska t.ex. ligga på 23 g/l, men vilken koncentration får man för 99 kr, när den i mitt tycke oftast är lite otillräcklig även i Pierre Sparrs 129 kr-vin?

För övrigt är det trevligt när folk kommer ut ur garderoben och aktivt efterfrågar viner med restsötma på detta forum befolkat av många personer som ser på det sista grammet dosage i extra brut-champagner på ungefär samma sätt som folk i gemen ser på pesticider i boxviner. :)
 
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
För övrigt är det trevligt när folk kommer ut ur garderoben och aktivt efterfrågar viner med restsötma på detta forum befolkat av många personer som ser på det sista grammet dosage i extra brut-champagner på ungefär samma sätt som folk i gemen ser på pesticider i boxviner. :)
@Gurto. Jag förstår vilket vin du syftar till, fast numret är fel. Se svaret nedan ditt …
Tack så mycket, vintomas! Jag ska kolla upp dina tips.
Egentligen spelar det ingen större roll hur mycket restsocker vinet innehåller, bara det är i balans och harmoni, och är inte helt sött.
Jag skäms inte ett dugg att erkänna, att jag gillar lite restsötma i många viner, speciellt i tyska viner av högre klass! Men jag gillar också torra viner! Fast kanske inte riktigt sura, bentorra varianter.
 
Last edited:
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Det vinet som jag tyckte mycket om hette Schoffit Tokay Pinot Gris Vieilles Vignes Cuvee Alexandre. Av någon anledningen har det inte funnits kvar i sortimentet på senare år. Fattar inte varför … Det brukade ha en aning botrytis och var i det närmaste ungefär halvsött, om jag kommer ihåg rätt.Verkar svårt att hitta information om Alsace-viner över huvud taget på nätet. Nästan vilket vin som helst finns det oerhört många recensioner, men inte från Alsace! Jag menar alltså sajter som är kostnadsfria.
 

chambertin

Medlem
Verkar svårt att hitta information om Alsace-viner över huvud taget på nätet. Nästan vilket vin som helst finns det oerhört många recensioner, men inte från Alsace! Jag menar alltså sajter som är kostnadsfria.

Prova med ngn av dessa:
http://vinmatalsace.wordpress.com/
http://www.warfvinge.net/

Ja där man borde hitta info om vinerana (där dom säljs) finns det mycket lite av värde att läsa och det gäller tyvärr inte bara Pinot Gris från Alsace. I det här fallet med Pinot Gris från Alsace blir det extra tydligt hur dåligt SB är jfrt med nästan vilken seriös vinbutik som helst i världen.

Det finns 63 viner från Alsace gjorda på Pinot Gris på SB.
Av dessa finns 53 i BS dvs det finns ingen som helst ytterligare information om vinet förutom namnet, årgång, alkoholhalt och producent. Av erfarenhet så vet jag att kombon årgång + BS dessutom är ett lotteri och det är ofta det inte stämmer vad som står på hemsidan med det som levereras.
Av de 10 vinerna i ordinarie sortimentet så går 2 inte att beställa (har utgått men finns kvar på vissa bolag). 3 är på halvflaska och ett finns bara på vinkällarbutikeran i Sthlm,Gbg och Malmö.

Undrar hur många månader en vinbutik med SB's koncept skulle överleva i t.ex Tyskland.
70% av vineran man listar och säljer har man nära 0 info om.
Kunde haft viss förståelse för BS-sortimentet om SB gjorde så här med men till en mycket låg mellanhandskostnad men man har samma marginaler och påslag som med sitt eget sortiment.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Det vinet som jag tyckte mycket om hette Schoffit Tokay Pinot Gris Vieilles Vignes Cuvee Alexandre... Det brukade ha en aning botrytis och var i det närmaste ungefär halvsött, om jag kommer ihåg rätt.
Jo, det vinet minns jag även om det nog var ca 4-5 år sedan jag drack det senast, och det var just i den stil du nämner.
 
Toppen