Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Bra Mousserande/Cava

R.P

Medlem
SV: Bra Mousserande/Cava

Arvid skrev:
Augusti Torello Mata gör riktigt god cava tycker jag. Importeras av Viña Española, så klart.

Den vanliga Reservan är riktigt härlig, frisk och äpplig. Toppcuvéen Kripta kommer på en löjlig flaska som inte år att ställa upp (formad som en bowlingkägla med rund rot), och är fräsch och ganska subtil smakmässigt.

Det finns även en Gran Reserva som jag tyvärr är riktigt vidrig (i mitt tycke). Brut Zero och har utvecklat så mycket aldehydtoner att det skulle kunna vara sodastreamad manzanilla. Men jag har aldrig varit någon non-dosage fan direkt, och kanske inte är rätt man att döma.

Jag tycker Kripta är en läcker flaska, men visst, jobbig är den ju egentligen och förutsätter att man har en ishink. Gramona gör också bra cava, dricker en Lustros Gran Reserva -01 därifrån just nu.
 

Arvid

Medlem
SV: Bra Mousserande/Cava

Jag håller dock inte med påståendet att det inte görs mousserande som kommer upp i champagnenivå (vad nu detta är). Finns ju fantastiska bubblor från Franciacorta exempelvis, även om många håller på att falla i non-dosageträsket där också. Ca' del Boscos Annamaria Clementi kanske inte når upp i precis samma toppar som prestigecuvéerna från Champagne, men nära nog och även de billigare vinerna är riktigt bra..

Jag har även provat riktigt bra bubblor från England, Nyetimber och Chapel Down är de jag minns, Pinotdominerade (Meunier) cuvéer dock så de är lite mer robusta.

Pelorus från Cloudy Bay är inte alls tokigt heller. Och jag har hört om bra jänkarbubbel, men tyvärr aldrig fått chansen att prova.
 
Trådskapare
Orpale

Orpale

Medlem
SV: Bra Mousserande/Cava

Nja testa Pongrácz i går och det var ingen höjdare. Platt som en rödspätta och lika anonym som grannen. Inte mycket till smak här inte eller doft för den delen, bara en svag ton av jäst.
 

Arvid

Medlem
SV: Bra Mousserande/Cava

Jag ska erkänna att på en restaurang för inte så länge sedan så beställde damen ett glas Diebolt BdB NV, jag kände mig less på den och beställde cava istället, Raventos i Blanc bascuvée om jag inte minns fel. Glasen hälldes upp i baren så vi såg aldrig flaskorna. Jag och mitt sällskap bytte glas efter både en två gånger innan vi fick det vi egentligen ville ha. Det borde ju vara tämligen enkelt, men jag hittade inte den där Piggelin-tonen som Diebolten brukar ha i något av glasen. Då kändes Diebolten så mesig i jämförelse med den mer robusta cavan, men jag vände på det i huvudet till en början.

Det är inte alltid lätt. Speciellt inte när det gäller saker man "ska kunna", då tar osäkerheten ofta överhanden.
 
Toppen