Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Bra rosévin

v_skogh

Medlem
Fyller på men en novisfråga.
Finns det något bra rosévin om vi bortser från det bubblande från Champagne?
 

kayaker

Cyklist
SV: Bra rosévin

Janasses 2009:a - tror jag det var - var helt OK. 2010:an borde kunna vara bättre.
F.ö. tycker jag att något års lagring bara gör gott.
 
Trådskapare
V

v_skogh

Medlem
SV: Bra rosévin

Mest nyfiken.
Hör alltid grannarna prata om hur fantastiskt rosévin är (nat. på box) och hur de dumförklarar mig när jag utbrister:
-Ja, roséchampagne is the shit.

Bra för CH att han ligger inne på en "ladykiller" ;)
 

Elvis

Medlem
SV: Bra rosévin

Viña Tondonia Rosé Gran Reserva 2000 från Rioja är riktigt bra. Det har varit med i tillfälliga släpp på Systembolaget både förra året och året innan, och förhoppningsvis inför den här sommaren också. Viña Tondonia släpper sina viner extremt sent. Senaste röda och vita Reservan är från 2001 och senaste Gran Reservan är från 1996! De ligger sex respektive tio år på fat, medan rosén "bara" ligger 4,5 år. Väldigt fatiga och speciella viner.
 

moos

Medlem
SV: Bra rosévin

Elvis skrev:
Viña Tondonia Rosé Gran Reserva 2000 från Rioja är riktigt bra. Det har varit med i tillfälliga släpp på Systembolaget både förra året och året innan, och förhoppningsvis inför den här sommaren också. Viña Tondonia släpper sina viner extremt sent. Senaste röda och vita Reservan är från 2001 och senaste Gran Reservan är från 1996! De ligger sex respektive tio år på fat, medan rosén "bara" ligger 4,5 år. Väldigt fatiga och speciella viner.

Finns på vinmonopolet... 200 nok.
 
SV: Bra rosévin

v_skogh skrev:
Fyller på men en novisfråga.
Finns det något bra rosévin om vi bortser från det bubblande från Champagne?
Var en diskussion kring det tidigare där bland annat Viña Tondonia diskuterades

http://www.finewines.se/vin/rose/


Elvis skrev:
Viña Tondonia Rosé Gran Reserva 2000 från Rioja är riktigt bra. Det har varit med i tillfälliga släpp på Systembolaget både förra året och året innan, och förhoppningsvis inför den här sommaren också. Viña Tondonia släpper sina viner extremt sent. Senaste röda och vita Reservan är från 2001 och senaste Gran Reservan är från 1996! De ligger sex respektive tio år på fat, medan rosén "bara" ligger 4,5 år. Väldigt fatiga och speciella viner.

Från Mouette Swedish Wine Import hemsida:
Rosandon tyvärr SLUT, nästa årgång ca 2016 då nästa årgång blir 2006.

Så vill man ha den låter Vinmonopolet som ett alternativ

moos skrev:
Finns på vinmonopolet... 200 nok.
 

Swedish

Medlem
SV: Bra rosévin

Hej på er!

Om du/ni har ork att vänta några dagar kommer det faktiskt in några relativt bra roséer nästa onsdag på SB. Roligast är nog Bruno Clairs Marsannay rosé med klar pinot noir känsla, bra mineralitet och fortfarande ett stänk av ekfat (tror jag). Bra är också Tour du Bon samt St Marguerite. I den kralliga stilen är Montirius samt la Mordorée bra.

Tack för mig!
 
Toppen