Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Bra vinbutiker i Paris?

chamkat

Medlem
SV: Bra vinbutiker i Paris?

Kanske inte är en vinbutik egentligen och lite för sent för dig men Michel som har den brukar ha en del kul. Bl.a. en Cristal Rosé 76, lite Grande Dame 85, gamla samlar-ex av marc och ratafia de champagne. Vet att han fortfarande har ett par lådor Pol Roger -85 m.m. m.m. Det är en ytterst liten slaktare på Rue des Ecouffes i Marais. Utsedd till Paris bästa Boucherie av Alain Ducasse. Otroligt kul upplevelse om man får Michel på glatt humör - då dukar han upp delikatesser och serverar vin.
 

SUPRA

Bäst
SV: Bra vinbutiker i Paris?

chamkat skrev:
Kanske inte är en vinbutik egentligen och lite för sent för dig men Michel som har den brukar ha en del kul. Bl.a. en Cristal Rosé 76, lite Grande Dame 85, gamla samlar-ex av marc och ratafia de champagne. Vet att han fortfarande har ett par lådor Pol Roger -85 m.m. m.m. Det är en ytterst liten slaktare på Rue des Ecouffes i Marais. Utsedd till Paris bästa Boucherie av Alain Ducasse. Otroligt kul upplevelse om man får Michel på glatt humör - då dukar han upp delikatesser och serverar vin.

Namn och address?
 

jocke

Medlem
SV: Bra vinbutiker i Paris?

Restaurant-Boucherie David
Här kommer adressen

Michel Kalifa, Maître Artisan Traiteur Delicatessen

6 rue des Ecouffes, 75004 Paris

tél : + 33 (0) 1 42 78 15 76

michel.kalifa0642@orange.fr

carte : 36/50€

de 13h à 15H, privatisation possible le soir, fermé lundi,vendredi,samedi
 
SV: Bra vinbutiker i Paris?

Restaurant-Boucherie David
Här kommer adressen

Michel Kalifa, Maître Artisan Traiteur Delicatessen

6 rue des Ecouffes, 75004 Paris

tél : + 33 (0) 1 42 78 15 76

michel.kalifa0642@orange.fr

carte : 36/50€

de 13h à 15H, privatisation possible le soir, fermé lundi,vendredi,samedi

Var i Paris och besökte just denna slaktare. Mer info kommer men vi stannade där i ca 1.5 timmar. Humör, ja visst var Michel på humör, Sancerre, 2004 Golan Heights Winery Yarden Syrah på magnum och varför inte en 1985 Pol Roger. Allt serverat med korvar, leveranrättningar, potatis, pastrami och 150-200g foie gras med mera. Det här var alltså ren avsmakning, ingen meny.

Nu hade vi tur och vi kom in samtidigt som ett gäng fransmän men trevligare butiksbesök har jag väl aldrig haft. Vi köpte iallafall lite korv, foie gras och rökt ankbröst. Just det, två 1985 Pol Roger följde också med.

Rekommenderas starkt. Extra plus att de är öppna på söndagar.

Bilder och lite mer rapport kommer när jag hinner slita mig från mina adminuppgifter. Saker som Leclapart l'apotre 2004, L'astre 2011, Selosse Sous le Mont, ostron ska jag hinna skriva om
 
Ska till Paris i vår. Någon mer som har några restaurang tips? La tour de l argent och l arpej har jag fått. Ska kolla upp slaktaren enligt ovan.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Ska till Paris i vår. Någon mer som har några restaurang tips? La tour de l argent och l arpej har jag fått. Ska kolla upp slaktaren enligt ovan.
Tour de l'Argent är fantastiskt men med vansinnigt höga vinpriser, prova lunchen (mindre vinkonsumtion!) 80€. Paris vackraste restaurang?

Joel Robuchon l'Atelier, det bästa jag ätit i Paris, rimliga priser på vin. http://atelier-robuchon.com/fr/accueil.php
IL VINO, enastående bra mat, men här ligger fokus på vin. Spännande vinpaket, en del serveringar i mörka glas! Proffsigt och avslappnat. Drivs av Enrico Bernardo "Sommelier of the world 2004". http://www.enricobernardo.com/
Bistrot du Sommelier, klassisk lite rustikare mat, bra och generösa vinpaket. Drivs av Philippe Faure-Brac "Sommelier of the world 1992" http://www.bistrotdusommelier.com/en-us/index.html
Boka i mycket god tid innan du skall åka.
 

MartinE

Medlem
Ska till Paris i vår. Någon mer som har några restaurang tips? La tour de l argent och l arpej har jag fått. Ska kolla upp slaktaren enligt ovan.
Ledoyen (***) är fantastiskt! Även Carré des Feuillants (**) är mycket bra! Båda två serverar lunch, som inte gräver lika djupa hål i plånboken som middagen! :)
 
Tour de l'Argent är fantastiskt men med vansinnigt höga vinpriser, prova lunchen (mindre vinkonsumtion!) 80€. Paris vackraste restaurang?

Joel Robuchon l'Atelier, det bästa jag ätit i Paris, rimliga priser på vin. http://atelier-robuchon.com/fr/accueil.php
IL VINO, enastående bra mat, men här ligger fokus på vin. Spännande vinpaket, en del serveringar i mörka glas! Proffsigt och avslappnat. Drivs av Enrico Bernardo "Sommelier of the world 2004". http://www.enricobernardo.com/
Bistrot du Sommelier, klassisk lite rustikare mat, bra och generösa vinpaket. Drivs av Philippe Faure-Brac "Sommelier of the world 1992" http://www.bistrotdusommelier.com/en-us/index.html
Boka i mycket god tid innan du skall åka.
Tack Magnum för tipsen. Hade på känn att La Tour var dyrt. Firar 40 år därnere så någon dag får väl plånboken öppnas... Kollar in dem andra. Har fått tips om Le taxi Jaune och Derriere. Ska kolla in dem också. Vi kommer att bo på Jules&Jim. Varit där?
 

magnum

Epernay, Frankrike
Tack Magnum för tipsen. Hade på känn att La Tour var dyrt. Firar 40 år därnere så någon dag får väl plånboken öppnas... Kollar in dem andra. Har fått tips om Le taxi Jaune och Derriere. Ska kolla in dem också. Vi kommer att bo på Jules&Jim. Varit där?
Nej, Jules&Jim är nyhet för mig! Paris erbjuder ju massvis med bra restauranger. Beror helt och hållet vad man uppskattar och är villig att spendera. För mig är Tour de l'Argent svårslaget, men kostsamt gällande viner. Maten, atmosfären, utsikten, servicen..... Om du inte besökt den tidigare är det nästan ett måste. Tänk på att ta med kavaj!
 

Martin Berggren

Bad santa
Några tips om du vill äta annat än michelinstjärnor.

Le Villaret i 11e. Hit går jag så ofta jag kan. Bra, hederligt käk och en av stans bästa vinlistor. Stark rekommendation.

Bistrot Paul Bert för klassisk fransk bistro och syskonkrogen L'Ecailler du Bistrot vägg i vägg för ostron och skaldjur. 11e. På Paul Bert har jag mötts av traditionellt arrogant service men det finns väl någon charm i det också. Käket är mycket bra. Bra vinlista som man kan be att få beställa från även på Ecailler där personalen faktiskt är riktigt trevliga!

Le Severo i 14e för Paris bästa steak frites? Drivs av ex-slaktaren William. Ingen sås eller annat trams. Bra urval med viner på griffeltavla och separat lista.

Vill du vara riktigt trendig så ställ dig i kö utanför Le Comptoir du Relais i 6e. Jag har ätit väldigt gott men också meh här. Bra viner.

Jag måste passa på att rekommendera två vinhandlare där man kan dricka sitt vin på plats:

Caves Legrand vid Place de la Victoire i 2e har brett och riktigt bra utbud och ingen korkavgift för att öppna och bli serverad på plats i mysig miljö i Galerie Vivienne. Perfekt att inleda kvällen här, stänger dock 19 eller 19.30 (men då kan man med fördel smita rakt över gatan till Willi's Wine Bar för att fortsätta).

Georges Casellatos lilla vinbutik i Marché Saint-Germain i 6e, ett stenkast från Comptoir du Relais och Odéon, Bacchus et Ariane. Grymt bra urval och schyssta priser. Georges öppnar gärna din flaska på plats för en liten korkavgift och bjuder säkert på oliver till. Han gillar svenskar (hans ex-fru är svenska och hans två söner alltså halvsvenskar). Stänger normalt vid 19-tiden men vid god stämning är det inte så noga.
 
Några tips om du vill äta annat än michelinstjärnor.

Le Villaret i 11e. Hit går jag så ofta jag kan. Bra, hederligt käk och en av stans bästa vinlistor. Stark rekommendation.

Bistrot Paul Bert för klassisk fransk bistro och syskonkrogen L'Ecailler du Bistrot vägg i vägg för ostron och skaldjur. 11e. På Paul Bert har jag mötts av traditionellt arrogant service men det finns väl någon charm i det också. Käket är mycket bra. Bra vinlista som man kan be att få beställa från även på Ecailler där personalen faktiskt är riktigt trevliga!

Le Severo i 14e för Paris bästa steak frites? Drivs av ex-slaktaren William. Ingen sås eller annat trams. Bra urval med viner på griffeltavla och separat lista.

Vill du vara riktigt trendig så ställ dig i kö utanför Le Comptoir du Relais i 6e. Jag har ätit väldigt gott men också meh här. Bra viner.

Jag måste passa på att rekommendera två vinhandlare där man kan dricka sitt vin på plats:

Caves Legrand vid Place de la Victoire i 2e har brett och riktigt bra utbud och ingen korkavgift för att öppna och bli serverad på plats i mysig miljö i Galerie Vivienne. Perfekt att inleda kvällen här, stänger dock 19 eller 19.30 (men då kan man med fördel smita rakt över gatan till Willi's Wine Bar för att fortsätta).

Georges Casellatos lilla vinbutik i Marché Saint-Germain i 6e, ett stenkast från Comptoir du Relais och Odéon, Bacchus et Ariane. Grymt bra urval och schyssta priser. Georges öppnar gärna din flaska på plats för en liten korkavgift och bjuder säkert på oliver till. Han gillar svenskar (hans ex-fru är svenska och hans två söner alltså halvsvenskar). Stänger normalt vid 19-tiden men vid god stämning är det inte så noga.
Tack snälla Martin för utförligt svar. Jag lovar att fortsätta att köpa och dricka dina godsaker:) Savart slank ner lätt och ledigt på nyår. Motstånd var Bollinger Grand Annee och Savarten klarade sig med den äran:) Rosén var utomordentligt god. Usseglion är kvar i Vaxholm så den hoppas jag på till månadsskiftet då vi ses. Nästa lansering? Ciao Tobias
 

MartinE

Medlem
Tack Martin E, Kollar upp dem. Hål i plånboken vill man inte ha. Hur var vinerna där?
Vinlistorna är mycket bra på båda två! På den här typen av restauranger brukar inte problemet vara om vinerna är bra, snarare hur dyra de är! ;)

Det finns dock mycket bra utbud även på glas, apropå undvika hål i plånboken!
 
Toppen