Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Bra viner från Peloponnesos?

Fredrik L

Medlem
I sommar ska jag tillbringa en vecka i nordöstra delen av Peloponnesos, och har lurat ut att Nemea ska vara ett område i närheten med en del kvalitetsviner av framförallt druvan Agiorgitiko. Är det någon forummedlem som har erfarenhet av dessa viner, och kan tipsa om producenter att besöka när jag har tröttnat på att ligga på stranden eller tittat mig mätt på fornlämningar?
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Drick dig leds på Retsina (i afton träffade vi på 7 japaner som varit på grekisk vinprovning. De uttryckte mycket tydligt att de redan var leds på retsina. Som Linköpngsspexet jag såg för några år sedan körde med genom sina Hellas Angels: "Fy FAN för Retaina!".

Efter du är färdig med Retsina, undersök sedan en 5-10 viner per dag. Sen kanske du krawlar dig tillbaka till stranden och njuter mer av denna... Och en god bok.
 

Niklas J

Medlem
Fredrik L; sök upp Kristos Kokkalis innan han lägger ner verksamheten (han börjar bli gammal & avser sälja). Hans Trilogia är utan tvekan Greklands främsta röda "internationella" vin. Cabernet Sauvignon. Har serverat det blint inför synnerligen kunniga vindrickare som varit övertygade om att det rör sig om stor BDX. Nu tycker jag den har en tvist som inte känns fransk men att det är enormt bra grejer är det inget snack om.

Vidare har du Palivou som gör riktigt fin Nemea. Sök deras bättre viner men om du vill ha ett enklare vin ngn dag så är deras vita Roditis riktigt bra. Agiorgitiko är druvan för de röda och den du vill fokusera på.

Annars, sök upp Tetramythos. Ekologiskt. Producerar mitt favoritsommarvin. Deras Moschofilero är urläcker. Lätt blommig men med riktigt frisk citrusaktig syra. Sedan gör de även Greklands främsta retsina, tar det till en helt annan nivå.

Lite flörtigare röda; Tselepos. Lär inte göra dig besviken till dina lammkotletter.....

Ha en skön resa!
 
Trådskapare
Fredrik L

Fredrik L

Medlem
Tack för svar Niklas J! Vi får se hur långt vi kan ta oss runt på Peloponnesos, men några av producenterna ska vi nog kunna pricka in!
 
Trådskapare
Fredrik L

Fredrik L

Medlem
Tack för svar Niklas J! Vi får se hur långt vi kan ta oss runt på Peloponnesos, men några av producenterna ska vi nog kunna pricka in!
 
Trådskapare
Fredrik L

Fredrik L

Medlem
Tack för svar Niklas J! Vi får se hur långt vi kan ta oss runt på Peloponnesos, men några av producenterna ska vi nog kunna pricka in!
 
Toppen