Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Bra vinimportörer

En fråga till forumet kom via Twitter, Vilka är de bästa vinimportörerna i Sverige, särskilt vad gäller Australien. Har ni någon synpunkt på det?

Tyckte det var ett intressant ämne att diskutera också ur ett allmänt perspektiv. Vad är en bra vinimportör?

Bra sortiment
Priser
Möjlighet att få tag på lite mer unika viner
Bra information
Intresse att sköta dialog via andra kanaler än bara Systembolaget

Personligen så har jag både bra och dåliga erfarenheter. Vi har importörer som VinUnic där jag tidigt försökte köpa via privatimport men de vägrade, detta trots att jag dels rekommenderat vinet till ett antal restauranger, dels tidigt visat att jag har ett stort intressa av deras sortiment. På andra sidan av skalan finns Mondo som hjälpte mig ta hem en unik årgång, på magnum av en champagne jag behövde för att komplettera en provning.

Vi har också sådana som Moestue som då forumet skickade en fråga direkt registerade sig och besvarade denna. Det är riktigt bra. I samma kategori ligger Tryffelsvinet och Primewine. Vi kan jämföra med Moët Hennessy Sverige och Ward Wines som inte ens bemödar sig att besvara mailen.

Sedan har vi ju alla som inte endast går via Systembolaget och mindre leverantörer, Caviste, Cavisten Vinhandel, Winemarket, Handlavin.se etc. Där har iallafall jag överlag fått väldigt bra service

Så för mig är det viktigaste en importör kan ha är bra service och kommunikation, naturligtvis med ett bra sortiment, men det är ju på något sätt grunden.

Vad tycker forumet? Finns det några som ni håller sätter högst upp på listan över Sveriges bästa vinimportörer och varför?
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Bra vinimportörer

Anders Landström skrev:
En fråga till forumet kom via Twitter, Vilka är de bästa vinimportörerna i Sverige, särskilt vad gäller Australien. Har ni någon synpunkt på det?

Tyckte det var ett intressant ämne att diskutera också ur ett allmänt perspektiv. Vad är en bra vinimportör?

Bra sortiment
Priser
Möjlighet att få tag på lite mer unika viner
Bra information
Intresse att sköta dialog via andra kanaler än bara Systembolaget

Personligen så har jag både bra och dåliga erfarenheter. Vi har importörer som VinUnic där jag tidigt försökte köpa via privatimport men de vägrade, detta trots att jag dels rekommenderat vinet till ett antal restauranger, dels tidigt visat att jag har ett stort intressa av deras sortiment. På andra sidan av skalan finns Mondo som hjälpte mig ta hem en unik årgång, på magnum av en champagne jag behövde för att komplettera en provning.

Vi har också sådana som Moestue som då forumet skickade en fråga direkt registerade sig och besvarade denna. Det är riktigt bra. I samma kategori ligger Tryffelsvinet och Primewine. Vi kan jämföra med Moët Hennessy Sverige och Ward Wines som inte ens bemödar sig att besvara mailen.

Sedan har vi ju alla som inte endast går via Systembolaget och mindre leverantörer, Caviste, Cavisten Vinhandel, Winemarket, Handlavin.se etc. Där har iallafall jag överlag fått väldigt bra service

Så för mig är det viktigaste en importör kan ha är bra service och kommunikation, naturligtvis med ett bra sortiment, men det är ju på något sätt grunden.

Vad tycker forumet? Finns det några som ni håller sätter högst upp på listan över Sveriges bästa vinimportörer och varför?

Personligen vill jag höja Caviste och Grande Boutille högst av alla då båda bjuder på högsta möjliga expertis, det finns alltid någon att prata med, till skillnad från många andra importörer är det få som verkligen strålar med den passionen som dessa besitter.

Tråkit detdär med Vinunic Anders!
personligen får jag bra service av dem, jag har tillochmed fått möjlighet att köpa Jacquessons vingårdviner, som exempel - är vell de rätt svåra att fåtag på tror jag? Men jag har dock fördelen att deala priser och annat då jag sätter vvinlistan på jobbet, dock är det anmärkingsvärt konstigt då de borde veta hur stort ditt intresse och inflytande är?
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Bra vinimportörer

Jag tycker att en bra importör ska ordna bra aktiviteter där även privatkonsumenter är välkomna till rimliga priser. Har i det avseendet klart positiva erfarenheter av Vinunic. Anders - är du säker på att det inte var något annan företag i Vingruppen som du hade problem med? Jacquesson ligger vad jag kan se hos Vinovum, om det är den episoden vi pratar om.
 
Trådskapare
A
SV: Bra vinimportörer

vintomas skrev:
Jag tycker att en bra importör ska ordna bra aktiviteter där även privatkonsumenter är välkomna till rimliga priser. Har i det avseendet klart positiva erfarenheter av Vinunic. Anders - är du säker på att det inte var något annan företag i Vingruppen som du hade problem med? Jacquesson ligger vad jag kan se hos Vinovum, om det är den episoden vi pratar om.

Det stämmer att det är Jacquesson-episoden och jag vet inte riktigt hur deras organisation ser ut då produktchefen inte satt i samma företag som den som hanterade privatimport. Vad jag vet är att de prioriterar restaurang för vissa viner och att trots mitt inflytande (tror att du tror lite för mycket om mig här Johan1279) ville de inte sälja.

Nu löste jag ju det hela via köp utomlands som tur är :)
 
Toppen