Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Brangelina Vina

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Hoppas Brangelina får till ett riktigt bra vin så småningom.
Rosé innebär ju att de är iaf några trappsteg från en högoktanig 'Supertuscan' som talar franska...
image.jpg

Hejja! Hejja!
Och med Perrin i samma lag så ser det definitivt starkt ut...
Read all about it i Decanter här!
 

ChristianB

DipWSET
Spännande och lite experimentellt! Det är ju intressant att man tar tänket från Super-Tuscans till andra länder och gör liknande försök. Visst är det på vinst och förlust, men å andra sidan så har de bra personer kring projektet! :)
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Spännande och lite experimentellt! Det är ju intressant att man tar tänket från Super-Tuscans till andra länder och gör liknande försök. Visst är det på vinst och förlust, men å andra sidan så har de bra personer kring projektet! :)
Jag tycker det är extra skoj att två Hollywoodare plockar ett italienskt koncept till Frankrike, i samarbete med en av de mest traditionstyngda vinhjältarna från Chateauneuf du Pape... Finns så många HURRA att skrika av detta projekt :D
...antar att det också finns en och annan fransos/frankofil som vrider sig i buksmärtor och andra plågor genom detta projekt.
Me like!
 

ChristianB

DipWSET
Jag tycker det är extra skoj att två Hollywoodare plockar ett italienskt koncept till Frankrike, i samarbete med en av de mest traditionstyngda vinhjältarna från Chateauneuf du Pape... Finns så många HURRA att skrika av detta projekt :D
...antar att det också finns en och annan fransos/frankofil som vrider sig i buksmärtor och andra plågor genom detta projekt.
Me like!
Jag måste erkänna att min första tanke var just "Vänta nu, varför ta en ANNAN druvsort?!"... Men sedan kom jag på bättre tankar och tänkte ett varv till! Dels så ska man inte vara rädd för att prova nya saker, och dels så fungerade det ju bevisligen med all önskvärd framgång i Italien!
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Spännande och lite experimentellt! Det är ju intressant att man tar tänket från Super-Tuscans till andra länder och gör liknande försök.
Tja, nytt är ju detta knappast i Frankrike. Kommer framför allt att tänka på Mas de Daumas Gassac, som tydligen började plantera bordeauxdruvor (mest Cabernet Sauvignon) 1974 och producerade sin första årgång 1978. Mas de Daumas Gassac har ju framlevt sina dagar som ett Vin de Pays (senare IGP), inte ett appellationsvin. Visst, den första supertoskaren är ju några år äldre, premiärårgången av Sassicaia var 1968, men jag tror inte att Frankrike på 1970-talet tittade på vad man gjorde i Italien.
Även i Provence finns ju en del motsvarigheter. Jag tänker på Domaine de Trevallon som görs på Cab och Syrah, som också drog igång på 1970-talet. Numera en IGP/f.d. Vin de Pays Bouche-du-Rhône (nej, den IGP:n ligger faktiskt inte i vinregionen Rhône) även om vinet tidigare var en VDQS Coteaux des Baux en Provence, d.v.s. låg då ovanför Vin de Pays-nivån.

Fast förmodligen tänker Brangelina & co inte nöja sig med prisnivån hos Mas de Daumas Gassac eller Trevallon, som är dyra för sin region men inte i närheten av de egentliga supertoskanarnas priser. (Har i och för sig sett en del importörer som kallar allmänt okända viner i 200 kr-klassen för "supertoskanare" bara för att det finns Cab eller Merlot i dem i kombination med nya ekfat.) Så det som kanske är nytt är att försöka pumpa upp priserna till Sassicaia-Ornellaia-Masseto-nivå. Frågan är om verktyget för det är "extra allt" i kombination med kändismarknadsföring? "Extra allt" är ju inte riktigt lika inne i vinvärlden som det var för 10-15 år sedan. Kändismarknadsföring lär väl fortfarande funka i viss utsträckning, men frågan är om det funkar på alla prisnivåer i vinvärlden. Vi lär väl få se.
 
Last edited:

ChristianB

DipWSET
Tja, nytt är ju detta knappast i Frankrike. Kommer framför allt att tänka på Mas de Daumas Gassac, som tydligen började plantera bordeauxdruvor (mest Cabernet Sauvignon) 1974 och producerade sin första årgång 1978. Mas de Daumas Gassac har ju framlevt sina dagar som ett Vin de Pays (senare IGP), inte ett appellationsvin. Visst, den första supertoskaren är ju några år äldre, premiärårgången av Sassicaia var 1968, men jag tror inte att Frankrike på 1970-talet tittade på vad man gjorde i Italien.
Även i Provence finns ju en del motsvarigheter. Jag tänker på Domaine de Trevallon (IGP/f.d. Vin de Pays Bouche-du-Rhône, men nej, det ligger inte i vinregionen Rhône) som görs på Cab och Syrah, som också drog igång på 1970-talet.
Fast förmodligen tänker Brangelina & co inte nöja sig med prisnivån hos Mas de Daumas Gassac eller Trevallon, som är dyra för sin region men inte i närheten av de egentliga supertoskanarnas priser. (Har i och för sig sett en del importörer som kallar allmänt okända viner i 200 kr-klassen för "supertoskanare" bara för att det finns Cab eller Merlot i dem i kombination med nya ekfat.) Så det som kanske är nytt är att försöka pumpa upp priserna till Sassicaia-Ornellaia-Masseto-nivå. Frågan är om verktyget för det är "extra allt" i kombination med kändismarknadsföring? "Extra allt" är ju inte riktigt lika inne i vinvärlden som det var för 10-15 år sedan. Kändismarknadsföring lär väl fortfarande funka i viss utsträckning, men frågan är om det funkar på alla prisnivåer i vinvärlden. Vi lär väl få se.
Ah, där ser man! Man lär sig något nytt varje dag. :)

Hur vanligt är det att sådana här saker lyckas? Jag kan tänka mig att det görs en del sådana här saker världen runt, dels för att prova nya druvsorter i ny jord, dels för själva fenomenets skull, men har du någon koll på hur resultatet brukar bli? Många viner blir väl säkert kvar i ursprungslandet och vi får aldrig se dem här i Sverige...
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Hur vanligt är det att sådana här saker lyckas? Jag kan tänka mig att det görs en del sådana här saker världen runt, dels för att prova nya druvsorter i ny jord, dels för själva fenomenets skull, men har du någon koll på hur resultatet brukar bli? Många viner blir väl säkert kvar i ursprungslandet och vi får aldrig se dem här i Sverige...
Bra fråga. Man behöver förmodligen hitta lämpliga odlingsförutsättningar, genom tur och skicklighet, för att börja använda en druvsort på ett ställe där de ntidigare inte använts.
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jag gillar dock anslaget i att tillsammans med en Fra traditionalist uttalat hämta inspiration från Italien till(-baka) till Fra.

Vad man allmänt säger om vinmakning i Australien:

"Starting out a winery is a great way of making a small fortune,
provided you start with a big one."

Nu är det knappast risk att Brangelina går i putten av detta försök. Men att bygga framgångsrika varumärken är ett dyrt lotteri. Hela konceptet är bräckligt och kan snubbla över väldigt många trösklar. Naturligtvis finns där också starka inslag av kompetens, alltså inte enbart ett lotteri. Men utan tur-tajming, kapitalinjektion och håååårt, disciplinerat, kompetent arbete så blir det helt enkelt ingen hit.
 
Toppen