Tja, nytt är ju detta knappast i Frankrike. Kommer framför allt att tänka på Mas de Daumas Gassac, som tydligen började plantera bordeauxdruvor (mest Cabernet Sauvignon) 1974 och producerade sin första årgång 1978. Mas de Daumas Gassac har ju framlevt sina dagar som ett Vin de Pays (senare IGP), inte ett appellationsvin. Visst, den första supertoskaren är ju några år äldre, premiärårgången av Sassicaia var 1968, men jag tror inte att Frankrike på 1970-talet tittade på vad man gjorde i Italien.
Även i Provence finns ju en del motsvarigheter. Jag tänker på Domaine de Trevallon (IGP/f.d. Vin de Pays Bouche-du-Rhône, men nej, det ligger inte i vinregionen Rhône) som görs på Cab och Syrah, som också drog igång på 1970-talet.
Fast förmodligen tänker Brangelina & co inte nöja sig med prisnivån hos Mas de Daumas Gassac eller Trevallon, som är dyra för sin region men inte i närheten av de egentliga supertoskanarnas priser. (Har i och för sig sett en del importörer som kallar allmänt okända viner i 200 kr-klassen för "supertoskanare" bara för att det finns Cab eller Merlot i dem i kombination med nya ekfat.) Så det som kanske är nytt är att försöka pumpa upp priserna till Sassicaia-Ornellaia-Masseto-nivå. Frågan är om verktyget för det är "extra allt" i kombination med kändismarknadsföring? "Extra allt" är ju inte riktigt lika inne i vinvärlden som det var för 10-15 år sedan. Kändismarknadsföring lär väl fortfarande funka i viss utsträckning, men frågan är om det funkar på alla prisnivåer i vinvärlden. Vi lär väl få se.