Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Bröllopspresent

Jag tror att jag har kommit till rätt ställe för att ställa denna frågan.
Vi ska på ett bröllop i okt och då vill vi ju inte ge bort en brödrost eller något liknande utan något som varar lite längre... och är lite roligare och godare. :D
Vi vet att brudparet är mycket förtjusta i röda Italienska viner ifrån Piemonte och Toscana och jag skulle nu vilja ha lite tips på vad man skulle sattsa på. Vår tanke var att hitta vin som man kan lagra i 5-10 år för att ta fram vid speciella högtider. lagringsmöjligheter är inga problem för dom har en liten vinkällare redan.

Budget 150-200 per flaska om det är möjligt för vi vill gärna ge bort ett par flaskor och gärna olika sorter.

Tack för all hjälp och för ett mycket intressant forum!
 
SV: Bröllopspresent

larsson100 skrev:
Jag tror att jag har kommit till rätt ställe för att ställa denna frågan.
Vi ska på ett bröllop i okt och då vill vi ju inte ge bort en brödrost eller något liknande utan något som varar lite längre... och är lite roligare och godare. :D
Vi vet att brudparet är mycket förtjusta i röda Italienska viner ifrån Piemonte och Toscana och jag skulle nu vilja ha lite tips på vad man skulle sattsa på. Vår tanke var att hitta vin som man kan lagra i 5-10 år för att ta fram vid speciella högtider. lagringsmöjligheter är inga problem för dom har en liten vinkällare redan.

Budget 150-200 per flaska om det är möjligt för vi vill gärna ge bort ett par flaskor och gärna olika sorter.

Tack för all hjälp och för ett mycket intressant forum!

En idé som jag använt (jag ger oftast bort champagne då jag är mest inne på det, det är ett lagringståligt vin och passar till bröllop) är att ge ett vin från året de träffades. I denna moderna tid så blir det ju oftast ett antal år tillbaka så vinet finns tillgängligt. Naturligtvis får man hoppas att de träffades ett bra vinår.
 

Elvis

Medlem
SV: Bröllopspresent

Bra idé med årgången. Vad gäller 2000-talet så är väl alla årgångar utom 2002 bra i Piemonte (samma för Toscana?). Vad gäller konkreta tips på viner så överlåter jag det med varm hand till någon annan i forumet.

Om de träffades 2002 så var just det ett väldigt bra år i Champagne.
 
Trådskapare
L

larsson100

Medlem
SV: Bröllopspresent

Tackar för alla tipsen!
Ett vin eller Champagne ifrån året dom träffades är inte alls dumt. Tyvärr så var det inte 2002 utav 2003.

Men jag tar tacksamt emot tips på bra vin och bra Champagne som man kan få tag på.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Bröllopspresent

larsson100 skrev:
Tackar för alla tipsen!
Ett vin eller Champagne ifrån året dom träffades är inte alls dumt. Tyvärr så var det inte 2002 utav 2003.

Men jag tar tacksamt emot tips på bra vin och bra Champagne som man kan få tag på.

Om de träffades 2003 så kan du skippa champagne, ett riktigt dåligt år var det för dem.
 
SV: Bröllopspresent

2003 var ett ganska bra år även i Italien. Är ingen expert på italienska viner men det finns en hel del på systembolaget, dock ovanför den prisklass du söker.
 

Krug88

Medlem
SV: Bröllopspresent

shorepower skrev:
2003 var ett ganska bra år även i Italien. Är ingen expert på italienska viner men det finns en hel del på systembolaget, dock ovanför den prisklass du söker.
03 var väl inget vidare i Italien ???

01 och 04 vet jag, men 03... Vart någonstans?
 

Jos

Medlem
SV: Bröllopspresent

Krug88 skrev:
03 var väl inget vidare i Italien ???

01 och 04 vet jag, men 03... Vart någonstans?

01 och 04 var som Krug88 säger, bra. 02 kämpade de för att uppnå mognad både i Piemonte och Toscana och 03 var det tvärtom vilket gjorde att många skördade för tidigt pga oro med gröntoner i kombination med kraftigt varierande frukt som följd.
 
Trådskapare
L

larsson100

Medlem
SV: Bröllopspresent

Var 2003 inget bra år så ska jag kanske skippa att leta efter något ifrån detta året, speciellt om jag vill ge dom ett vin ifrån Italien.
Vad tror och vad skulle ni experter säga om ett Amarone vin eller ett ripassovin? Jag vet att dom dricker och tycker om det.

Vad skulle ni kunna rekomendera?

tackar för all hjälp som jag får här!
 

Lando

Medlem
SV: Bröllopspresent

Enligt www.vintages.com var 2003 en "excellent" årgång i Veneto där Amarone är gjort, årgången får betyget 9/10. Nu vet jag inte hur mycket websidan är att lita på men den verkar någorlunda seriös.

Här har jag sökt på Amarone och 2003 http://www.vininfo.org/query2.yaws?query=amarone+2003 alla dessa viner finns antingen i beställningssortimentet eller ordinarie och Amarone går utmärkt att lagra. Jag har bara druckit Tommasi och Masis 2003or, men jag tror att http://www.vininfo.org/info2.yaws?id=8920901 kan vara ett bombsäkert tips, bra producent, bra årgång. Dyr, men med lite lagring tror jag det blir en upplevelse utöver det vanliga.

2003 var också en mycket bra årgång i Bordeaux, men där blir det tyvärr svårare att hitta roliga saker på systemet. Om du köper utomlands/beställer via nätet kan du dock få tag på fantastiska viner som kan (och i vissa fall bör) lagras i all evighet.
 
SV: Bröllopspresent

Masi Costa Amarone 2005 classico

okej skrev bara ur minnet men den finns på systemet o är god tycker jag...kanske är 04'an minns inte
 
Toppen