Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

brugnon champagne

Konjären

Medlem
Hej!

Fick en flaska M. Brugnon Brut Sélection av brorsan i julklapp. Inköpt i Danmark på Juuls, tror jag, som hade rekommenderat den hårt. Den öppnades igår och överraskade mycket positivt i en mycket frisk, grönäpplig men ändå balanserad stil. Det verkar inte finnas på SB och Juhlin avfärdar huset tämligen kategoriskt: "tydliga vildjästtoner och allt annat än perfekt vinifikation ... ciderartad efterklang ... undvik!"

Någon som har erfarenhet?

// K
 

Elvis

Medlem
SV: brugnon champagne

Odlaren (inte huset) som Juhlin sågar är Alain Brugnon. Din julklapp kommer från M. Brugnon, en odlare som Juhlin inte provat (men kanske dyker upp i nya boken i höst).
 
Trådskapare
K

Konjären

Medlem
SV: brugnon champagne

Okej... Alain Brugnon är en av två söner (Alain och Philippe) som enligt hemsidan för Champagne Brugnon tog över verksamheten:

His sons, Philippe and Alain, have taken over the winery creating two separate businesses.

Så Alalin Brugnon - som har samma adress som Champagne Brugnon - buteljerar viner under egen label? Juhlin skriver att "Grundad 1930 har firman vuxit till att omfatta 7,5 ha..." vilket stämmer mycket väl med informationen på Brugnons hemsida. Inte lätt att hålla isär...
 
SV: brugnon champagne

Konjären skrev:
Okej... Alain Brugnon är en av två söner (Alain och Philippe) som enligt hemsidan för Champagne Brugnon tog över verksamheten:

His sons, Philippe and Alain, have taken over the winery creating two separate businesses.

Så Alalin Brugnon - som har samma adress som Champagne Brugnon - buteljerar viner under egen label? Juhlin skriver att "Grundad 1930 har firman vuxit till att omfatta 7,5 ha..." vilket stämmer mycket väl med informationen på Brugnons hemsida. Inte lätt att hålla isär...

Skulle inte lägga allt för mycket vikt på vad Richard Juhlin säger. Om du gillar vinet så är det väl det som gäller.Sedan kan jag hålla med dig om att det är lätt förvirrande. RM (Récoltant-Manipulant) heter M. Brugnon och vinmakaren Alain Brugnon (å andra sidan kanske det var RJ som var förvirrad)

Kan inte avhålla mig från ett skönt citat från M.Brugnons hemsida:
Winemaking: the ancient art: They try to avoid chemical solutions and are currently exploiting a method called "sexual confusion": they use hormones to confuse worms in reproduction, avoiding disease and the need to use insecticides.

Sexuellt förvirrade maskar som penetrerar jorden, kan det bli bättre :)

Edit: Har inte druckit denna odlare.
 

Elvis

Medlem
SV: brugnon champagne

Konjären skrev:
His sons, Philippe and Alain, have taken over the winery creating two separate businesses.

Så Alalin Brugnon - som har samma adress som Champagne Brugnon - buteljerar viner under egen label?

Det verkar så. Och M. Brugnon Brut Sélection har Juhlin inte provat.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: brugnon champagne

Kan inte avhålla mig från ett skönt citat från M.Brugnons hemsida:
Winemaking: the ancient art: They try to avoid chemical solutions and are currently exploiting a method called "sexual confusion": they use hormones to confuse worms in reproduction, avoiding disease and the need to use insecticides.

Sexuellt förvirrade maskar som penetrerar jorden, kan det bli bättre :)

Edit: Har inte druckit denna odlare.
[/quote]Med risk för att jag missförstått ;) Är det flera odlare som gör detta inte bara för mask utan även andra småkryp. Små "plastknäppen" som sitter på ståltråden mellan rankorna.
 

Elvis

Medlem
SV: brugnon champagne

Jag vet att Léclapart använder något slags doftämne för att förvirra skadeinsekter så att hanar och honor inte hittar varandra. Och de sitter i små "plastknäppen", precis som du säger.
 
SV: brugnon champagne

Elvis skrev:
Jag vet att Léclapart använder något slags doftämne för att förvirra skadeinsekter så att hanar och honor inte hittar varandra. Och de sitter i små "plastknäppen", precis som du säger.
Hur får man hermafroditer sexuellt förvirrade?

För övrigt vill man ju ha maskar i jorden, men det är ju en annan sak :)
 
Toppen