Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Brunello di Montalcino Riserva -91

Hej!

Jag har införskaffat mig en flaska Brunello di Montalcino, Riserva från -91. Tänkte kolla med er experter om ni vet något om detta vin. All info uppskattas! Allt från hur länge man kan lagra det, vad man kan förvänta sig utav det, ev värde/pris (jag har med störta sannolikhet blivit lurad) till råd hur man förvarar det på bästa sätt.

Bifogar en halvtaskig bild

Tack!
 

Attachments

  • 810E7370-03B5-4A8D-94C9-B64ADCB7C452.jpeg
    810E7370-03B5-4A8D-94C9-B64ADCB7C452.jpeg
    17,1 KB · Visningar: 417

chambertin

Medlem
Hej!

Jag har införskaffat mig en flaska Brunello di Montalcino, Riserva från -91. Tänkte kolla med er experter om ni vet något om detta vin. All info uppskattas! Allt från hur länge man kan lagra det, vad man kan förvänta sig utav det, ev värde/pris (jag har med störta sannolikhet blivit lurad) till råd hur man förvarar det på bästa sätt.

Bifogar en halvtaskig bild

Tack!
Utan att ha druckit det här vinet så skulle jag tippa på att det är helt drickfärdigt eller i värsta fall något passé. 1991 var en bra årgång (rating ung 4 på en 5-gradig skala) i BdM men väldigt få viner utvecklas efter så lång tid på flaska. Du skriver heller inget om nivån i flaskan eller hur det har lagrats, vilket båda kan indikera en del om tillståndet på vinet men man kan aldrig veta helt säkert förrän man öppnat det.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Hej!

Jag har införskaffat mig en flaska Brunello di Montalcino, Riserva från -91. Tänkte kolla med er experter om ni vet något om detta vin. All info uppskattas! Allt från hur länge man kan lagra det, vad man kan förvänta sig utav det, ev värde/pris (jag har med störta sannolikhet blivit lurad) till råd hur man förvarar det på bästa sätt.

Bifogar en halvtaskig bild
Står det något mer på etiketten? Svårt att se på bilden du la till. Jag tycker inte det ser ut som en Fattoria dei Barbi Riserva (brukar vara röda etiketter). Däremot finns det en Vigna del Fiore som har vit etikett. Kan det vara en sådan? Fattoria dei Barbi producerar bra BdM men åldersmässigt är det drickfärdigt eller passé, precis som @chambertin skrev.
Prismässigt helt omöjligt att svara på om man inte vet mer om flaskan skick, hur är nivån, ev läckage osv.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Jag tycker mig kunna utläsa Fattoria dei Barbi på etiketten.
Fattoria är det, ser ut som en Vigna del Fiore. Däremot kan jag inte utläsa om det är en Riserva eller inte. Det brukar stå över årtalet med samma färg (svart). Kanske @Elias Källström kan återkomma med en bättre bild eller bekräfta/dementera.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Är det Vigna del Fiore så är marknadspriset rätt högt (liknar den på bilden på länken):
https://www.tannico.it/brunello-di-montalcino-docg-vigna-del-fiore-1991-fattoria-dei-barbi.html
Jag provade en 1990 och en 1993 Brunello förra veckan: 1990 i ett perfekt drickfönster, 1993 mycket bra, men på gränsen till nedförsbacke. Skulle tro att den här är mycket bra för konsumtion nu, vinner knappast på ytterligare lagring, men är nog inte passé om den har lagrats rätt.
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Drack en flaska av Vigna del Fiore 1990 för ungefär ett år sen, då skrev jag så här på CT:

This has unfortunately peaked some while ago. Surprisingly dark colour though, but with distinct brownish rims. Fully developed nose with lots of prunes, leather, tomato juice, cabbages and dusty cupboards. Very dry on the palate with distinct acidity and tannins. Not completely dead, but lacks fruit to be really pleasant and has passed into the generic old wine territory. My blind guess would probably have been 80's Bordeaux.
 
Toppen