Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Bryssel

Per Stade

Lege artis
SV: Bryssel

Bubblaren skrev:
Ska visst till Bryssel en sväng.

Har ni tips på restauranger och annat? Finns det champagne- och/eller vinbar i stan?

I Bryssel bälgar dom väl mest i sig surt öl. Men försök prova Westvleteren.
Kanske kan finnas på någon restaurang, som har mycket öl.
Jag drack den första gången på Belgobaren i Stockholm för en del år sedan,
så helt omöjligt kan borde det ju inte vara.
Drack några flaskor i somras också, som jag köpte för flera år sedan
men tyckte väl inte att de var så bra nu. Det är ju ofta så, nyhetens behag
gör att man tycker att något är fantastiskt och sedan nästa gång så
uindrar man vad det var, som man var så lyrisk för den gången.
Eller också kan det vara stämningen i lokalen som påverkar en.
Alla känner ju till fenomenet med det fantastiska vinet som du
drack på semestern och som smakar bläck hemma.
De två sista flaskorna jag hade gav jag till bryggaren i Strömsholm
innan jag flyttade. Även om trappistöl ofta är mer drickbart än geuze
eller lambic så bör du vara lite van vid belgiskt öl eller åtminstone gilla Ale
för att uppskatta det.
Men det är alltid kul att prova udda drycker gjorda hantverksmässigt i
liten mängd.
 
SV: Bryssel

Ojojoj, var länge sedan jag var i Bryssel. Under en period fanns det väldigt många resturanger som hade stjärnstatus.

De som ligger kring torget i centrala Bryssel ska man nog undvika, mycket turister där och priser därefter.
 

chambertin

Medlem
SV: Bryssel

Bubblaren skrev:
Ska visst till Bryssel en sväng.

Har ni tips på restauranger och annat? Finns det champagne- och/eller vinbar i stan?
"Comme Chez soi" är ju en institution i Bryssel och har fortfarande 2 stjärnor.
http://www.commechezsoi.be/
Har inte varit där på mycket länge men då var det lysande.
Är oftats i Antwerpen-trakten då jag är i Belegien och där är "Pumphuset" nere i hamnen en väldigt bra restaurang liksom Torsk (maten sisådär men vinlistan suverän, famför allt på Bourgogne ) strax utanför Antwerpen norrut på vägen mot Holland (tror att det ligger i Sint-job-in't-Goor)
 
Trådskapare
B

Bubblaren

Medlem
SV: Bryssel

Tack ska ni ha, ni som bidrog med namn på hak i stan :)

Jag fick även några via annan kanal:
Le Zinneke
Lola Brasserie
Au Vieux Bruxelles
La Porte du Bengale - enligt utsago VÄRLDENS bästa indier!
 
SV: Bryssel

Väcker liv i den här tråden, då jag och hustrun ska till Bryssel om 14 dagar. Vi är ute efter några anständiga restauranger. Behöver nödvändigtvis inte ha stjärnstatus.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Bryssel

JC skrev:
Väcker liv i den här tråden, då jag och hustrun ska till Bryssel om 14 dagar. Vi är ute efter några anständiga restauranger. Behöver nödvändigtvis inte ha stjärnstatus.

Kanske Vincent - http://www.restaurantvincent.com/ - mycket klassisk restaurang mitt i "turistfällekvarteren" men utan vikskyltar och inkastare utanför, helt nödvändigt att reservera de flesta dagar. Åtminstone för några år sedan hade de en Bib Gourmand.
 

Magikern

Medlem
SV: Bryssel

Per Stade skrev:
I Bryssel bälgar dom väl mest i sig surt öl. Men försök prova Westvleteren.
Kanske kan finnas på någon restaurang, som har mycket öl.
Jag drack den första gången på Belgobaren i Stockholm för en del år sedan,
så helt omöjligt kan borde det ju inte vara.
Drack några flaskor i somras också, som jag köpte för flera år sedan
men tyckte väl inte att de var så bra nu. Det är ju ofta så, nyhetens behag
gör att man tycker att något är fantastiskt och sedan nästa gång så
uindrar man vad det var, som man var så lyrisk för den gången.
Eller också kan det vara stämningen i lokalen som påverkar en.

Smakar det vattnigt andra gången beror det i regel på att den blivit för gammal, Westvleteren blir till blask ett halvår efter den nått sin topp när de gäller mognadstoner.

Trappistölen blir rätt vinösa med åren inte minst Chimay blå som verkligen blir bättre efter 10 år i källaren. Den närmar sig vissa rödviner från veneto med åren.
 

Jos

Medlem
SV: Bryssel

Kan tillägga att jag knallade in på Vincent i Bryssel i februari och käkade en enkel fyrarätters. En grön soppa först som jag lämnade, en toast med smörstekta champinjoner, en torr köttbit med ok bea och potatis samt en creme caramell som iofs var ok men som inte är min grej (beställde fel...) Tog in en halvflaska enklaste Bordeaux och hamnade på 75 euro. Maten var överlag rätt oinspirerad och tråkig så inget ställe jag skulle rekommendera.
 
Toppen