Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Bubbeltest i Aftonbladet idag, vad skriver de?

Sjödin

Joråsåatt...
Ser på aftonbladet.se nu idag att de testar "Pangvinerna som lyfter din sommar. De 5 populäraste mousserande vinerna - så tycker experterna!"
Tyvärr är testet endast tillgängligt för medlemmar av aftonbladets plus-tjänst.
Är det kanske någon här som är medlem och kan skvallra för oss andra vad "experterna" tycker att vi ska dricka?

http://www.aftonbladet.se/matvin/article2608712.ab
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Pangvinerna som lyfter din sommar!

De 5 populäraste mousserande vinerna - så tycker experterna

Friska bubblor på tungan gör det hela lite roligare.

Nu i sommarfesternas tid-er smäller champagnekork-arna som aldrig förr.

- Att det ökar så mycket beror nog på att det är så festligt, säger vinexperten Carl Jan Granqvist.

Aftonbladet har låtit tre expert-er sätta betyg på det mest populära bubblet just nu.

Bröllop, studentfester och trädgårdsmingel - nu hopar sig goda tillfällen för att korka upp en kall flaska bubblande vin.
Ger syrekick

Champagne och andra mousserande viner passar bäst i just festliga sammanhang. En god idé är att byta ut den mastiga tårtan och kaffet mot ett friskt glas bubbel, tycker Carl Jan Granqvist.

- Mousserande viner ger en syrekick i hjärnan. Av tårta blir man tungsint, säger han.

Till vinet brukar han servera ostkakor eller ljumma smördegsansjovisrullar. För till en elegant dryck ska tillbehören vara eleganta, säger Carl Jan Granqvist.

- Det är inte roligt att få chips eller nötter till. Det blir oerhört banalt.
Prisvärda sorter finns

Priserna skiljer sig ju som bekant en hel del när det gäller

viner från det exklusiva Champagnedistriktet i Frankrike och mer vanliga mousserande drycker. Men för dig som inte tillhör champagnesprutarna på Stureplan finns en del prisvärda alternativ som inte gör ett stort hål i plånboken.

- Champagne ska man satsa på till en kärleksfull stund, tycker Carl Jan Granqvist.

Vilka är då de fem undrar ni? Jo, det ska jag meddela er snarast:

Chapel Hill Sparkling Chardonnay
CJ ++++
MB ++++
OE ++++

Törley Gála Sec
CJ +
MB +++
OE ++

Asti Cinzano
CJ ++
MB ++++
OE ++

Prosecco la Robinia Extra Dry
CJ +++
MB ++++
OE +++

Frexinet Cordon Negro
CJ ++
MB +++
OE +++

Egna rekommendationer från experterna:

Carl Jan Granqvist (CJ):
Bereche Brut Réserve, Champagne 289:- +++++

Mischa Billing (MB):
Rotari Brut Riserva 98:- +++++
Delamotte Brut 249:- +++++

Ola Eklund (OE)
Laurent-Perrier Ultra Brut 495:- +++++

Kudos till Ola för att han vågar rekommendera ett vin som kostar över 300 spänn...
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Bubbeltest i Aftonbladet idag, vad skriver de?

Sjödin skrev:
Ser på aftonbladet.se nu idag att de testar "Pangvinerna som lyfter din sommar. De 5 populäraste mousserande vinerna - så tycker experterna!"
Tyvärr är testet endast tillgängligt för medlemmar av aftonbladets plus-tjänst.
Är det kanske någon här som är medlem och kan skvallra för oss andra vad "experterna" tycker att vi ska dricka?

http://www.aftonbladet.se/matvin/article2608712.ab

haha, jag skrev mitt inlägg 3 sekunder efter att du postade det här. Imponerande!
 
Trådskapare
Sjödin

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Bubbeltest i Aftonbladet idag, vad skriver de?

;D
Ja, jag märkte det.. Blev lite förvirrad där en stund innan jag såg tiden för inläggen.
 
Trådskapare
Sjödin

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Pangvinerna som lyfter din sommar!

Vänta nu, om jag fattar det hela rätt så är det här alltså de fem mousserande vinerna som säljer bäst på SB just nu?
Om skalan som vanligt är fem-gradig, så får ju vinerna FÖRVÅNANSVÄRT höga poäng. Cordon "permanentvätskan" Negro får 3 plus... ja jävlar....
 

anders

Medlem
SV: Bubbeltest i Aftonbladet idag, vad skriver de?

Admin skulle kanske kunna klippa ihop trådarna till en.

I övrigt har jag en undran. Vem i helvete är så pass dum mellan öronen att vederbörande betalar för ett medlemskap i en klubb där man genomför tester på den här nivån (Krug exkluderad, vi kallar det marknadsanalys i det fallet)? Varför inte bara ge bort pengarna till första bästa fyllo istället? Aftonbladet - nyheter för förståndshandikappade - karvar nya djupa märken i dumpåken.
 

anders

Medlem
SV: Pangvinerna som lyfter din sommar!

Fem plus från MB på Rotari Brut Riserva. Hur många A4 skulle hon behöva för att få plats med plustecknen för t ex Krug 88?
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Bubbeltest i Aftonbladet idag, vad skriver de?

anders skrev:
Admin skulle kanske kunna klippa ihop trådarna till en.

I övrigt har jag en undran. Vem i helvete är så pass dum mellan öronen att vederbörande betalar för ett medlemskap i en klubb där man genomför tester på den här nivån (Krug exkluderad, vi kallar det marknadsanalys i det fallet)? Varför inte bara ge bort pengarna till första bästa fyllo istället? Aftonbladet - nyheter för förståndshandikappade - karvar nya djupa märken i dumpåken.

Jag köpte papperstidningen, av den enkla anledningen att jag ville skriva just det andra inlägget :)
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Bubbeltest i Aftonbladet idag, vad skriver de?

I avsaknad av glasögon läste jag "Pingvinerna som lyfter din sommar" och så ser man CJG i Chapel Hillgänget. Det kanske inte var så fel trots allt...
 

admin99

Administratör
SV: Bubbeltest i Aftonbladet idag, vad skriver de?

Sammanfogade frågeställningen och svaret till en fin tråd på anders underbara initiativ.
 

anders

Medlem
SV: Bubbeltest i Aftonbladet idag, vad skriver de?

Mysonoxen skrev:
..."Pingvinerna som lyfter din sommar" och så ser man CJG...

Nu får vi hoppas att detta inte inspirerar Krug till nya gastronomiska stordåd. Sist CJ var på tapeten här så blev han ju sugen på grissida. Jag tror att pingvin kan bli svårt att få tag i och om det finns så är det nog ganska dyrt. :D

För övrigt noterar jag att CJ återigen presenteras som vinexpert...

Ola vet jag inte vem det är.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Bubbeltest i Aftonbladet idag, vad skriver de?

Fick MB fler plus att sätta, eller gillade hon all lika mkt (nästan). Rotari och Delamotte 5+ var. Har alla "vinexperter" blivit galna alt, gör vad som helst för ngra kronor!!
 

anders

Medlem
SV: Bubbeltest i Aftonbladet idag, vad skriver de?

Jag tror att vi får försöka släta över den här genomgång med att de har blivit felciterade...
 

Keen

slan
SV: Bubbeltest i Aftonbladet idag, vad skriver de?

säger vinexperten Carl Jan Granqvist
tycker Carl Jan Granqvist.
säger Carl Jan Granqvist
tycker Carl Jan Granqvist

Vad är det för idiot som skrivit artikeln kan man ju också fråga sig. Hur många gånger ska han/hon klämma in CJs namn? Som att läsa nån mellanstadieelevs första försök till uppsats på svenskalektionen.

Man kan väl anta att CJ inte blev felciterad iallafall ;D
 

anders

Medlem
SV: Bubbeltest i Aftonbladet idag, vad skriver de?

Keen skrev:
Som att läsa nån mellanstadieelevs första försök till uppsats på svenskalektionen.

Aftonbladet - nyheter för förståndshandikappade - håller generellt den nivån så det torde inte förvåna.
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Bubbeltest i Aftonbladet idag, vad skriver de?

anders skrev:
Nu får vi hoppas att detta inte inspirerar Krug till nya gastronomiska stordåd. Sist CJ var på tapeten här så blev han ju sugen på grissida. Jag tror att pingvin kan bli svårt att få tag i och om det finns så är det nog ganska dyrt. :D

Chapel Hill kanske smakar extra bra till pingvin. ;D
 

anders

Medlem
SV: Bubbeltest i Aftonbladet idag, vad skriver de?

För att spinna vidare på Aftonbladet - nyheter för förståndshandikappade - och deras vintester så hamnade jag av en slump på deras "databas" över viner. Nyfiken som man är ville jag ta reda på vad det dyraste är som de testat. En intressant gräns dyker då upp. Tydligen har rödvinskommunisten som styr över det hela satt en gräns för vad det får kosta på 300 spänn. Detta oavsett förpackning. Det innebär att bland alla boxrecensioner så dyker också Billecart-Salmon CNF 1996 upp, på halvflaska då alltså (299 spänn). Som för att dra stolpskottet vid näsan har SS en femlitarsbox som kostar 326 spänn så den har inte testats. ;D

Man kan också konstatera att det gödslas friskt med plusen i den översta prisregionen (250+ kronor), fyra (mycket prisvärt) och fem (fynd) delas frekvent ut. Man frågar sig varför man inte testar dyrare viner om viner i 250+ kronorsklassen nu är så förbaskat bra i förhållande till priset. Det enda minuset som delas ut är talande nog för en femlitersbox.

För att dessutom understryka vilka nötter som tjänsten primärt riktar sig till så finns det en checkbox med texten 'Visa endast "Bag in box"-viner'. Ska man skratta eller gråta?
 

EuphoniC

Medlem
SV: Bubbeltest i Aftonbladet idag, vad skriver de?

Icke relaterat med ditt inlägg anders, men Rotari på listan på föregående sida är verkligen INTE god.
 

anders

Medlem
SV: Bubbeltest i Aftonbladet idag, vad skriver de?

EuphoniC skrev:
Icke relaterat med ditt inlägg anders, men Rotari på listan på föregående sida är verkligen INTE god.

Men den fick ju fem plus...! :eek: Vill du med detta insinuera att vi inte ska ta Aftonbladet - nyheter för förståndshandikappade - på allvar när det gäller viner (heller)?
 
Toppen