Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Bubblor i champagneglaset?

V

Vincent H

Jag och sambo har haft lite problem gällandes bubblor i glasen när vi dricker champagne och kan inte riktigt reda ut exakt vad det beror på. Vi har en del teorier men vi brukar dricka antingen i Riedels vinum Riesling/Zinfandel eller deras burgundy pinot glas. Problemet är inte storleken eller formen utan att bubblorna ibland försvinner helt ibland, och detta tycks hända väldigt slumpmässigt. Vi kan ha samma flaska där det i ett glas är ett mycket levande vin men i det andra är mer eller mindre dött på bubblor. Jag gissar att detta kan ha att göra med diskningen av glasen då jag endast handdiskar dem och det är diskmedel kvar i glasen. Det som stör mig är dock att jag diskar dessa väldigt nogrannt samt sköljer ur glasen med vatten minst 10 gånger för att få bort allt, och ändå kan det hända att det skiljer sig mellan glasen. Min fråga är, vad har jag glömt eller vad gör jag fel och vad kan jag göra för att undvika att detta händer då det uppenbarligen inte är vinets fel?
 

Gradin

Medlem
Skulle nog till 99% säga att det är diskningen, använder en knapp droppe på en ny svamp när jag diskar och sköljer ur ganska länge, sedan torkar jag glaset med putsduk på en gång så inget torkas in.

Testa att lysa med en ficklampa ned i glaset så kan man ofta se om de är bra diskade eller putsade.
 

sunqan

Vinös
Ni kanske sköljer dem för varmt? När jag "diskar" mina glasögon blir det en yes-film kvar om jag har varmt vatten när jag sköljer, knappt ljummet eller kallt brukar funka bra.
 
Trådskapare
V

Vincent H

Skulle nog till 99% säga att det är diskningen, använder en knapp droppe på en ny svamp när jag diskar och sköljer ur ganska länge, sedan torkar jag glaset med putsduk på en gång så inget torkas in.

Testa att lysa med en ficklampa ned i glaset så kan man ofta se om de är bra diskade eller putsade.
Ni kanske sköljer dem för varmt? När jag "diskar" mina glasögon blir det en yes-film kvar om jag har varmt vatten när jag sköljer, knappt ljummet eller kallt brukar funka bra.

Stort tack för tipsen, får försöka bli ännu nogrannare när jag diskar dem! :)
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Jag använder ytterst sällan diskmedel alls utan enbart mycket hett vatten. Låter sedan glasen torka och putsar bort eventuella fläckar efteråt. Har aldrig haft problem med bubblor eller liknande. Enda gången jag använder diskmedel är när det är mycket feta avtryck på, från ex läppstift.
Vad använder du för diskmedel? Jag kör Yes, hade varierande resultat med andra diskmedel tidigare (typ ICA's egna).
 

Christer J

Medlem
Jag gör som @thunberg, sköljer under varmt/hett vatten noggrant (aldrig något medel) och ställer de upp och ner för att torka, sedan torkar jag rent med putsduk innan jag ställer in de i skåp med stängda dörrar (så att glasen inte blir feta om skåpet är i köket)
Bubblor ser ut att trivas fint i sålunda behandlade glas :)
 

Kostjan

Mot bättre vetande
Jag gör som @thunberg, sköljer under varmt/hett vatten noggrant (aldrig något medel) och ställer de upp och ner för att torka, sedan torkar jag rent med putsduk innan jag ställer in de i skåp med stängda dörrar (så att glasen inte blir feta om skåpet är i köket)
Bubblor ser ut att trivas fint i sålunda behandlade glas :)
Exakt! Aldrig diskmedel!
Däremot sköljer jag dom direkt när kvällen med varmt vatten. Sen dagen efter sköljer jag dom igen med varmt vatten och gnider rent med urklippt svamp (för att komma åt bättre) sen torkar med fiberduk.

Ge dina glas kärlek!
 

Stina

Medlem
Jag maskindiskar mina... Räknas det som kärlek? :rolleyes:
Absolut!! :D
Jag skulle aldrig komma på tanken att handdiska mina Zaltoglas med risk att knäcka den delikata stjälken, eller det tunna glaset i kupan. In med dem i diskmaskinen, och man får rena fina glas utan problem med konstiga dofter, ludd från handdukar eller problem med Champagnebubblor. Ni är alldeles för många som verkar ägna alldeles för mycket onödig tid i köket....;)
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Min sambo handdiskar mina Zaltoglas, hon tycker jag är för klumpig och vill inte att något ska gå sönder i onödan. Då blir det inte alltid populärt när jag vill prova samma vin i flera glas, eller i olika temperaturer, eller till och med olika viner i olika glas! :D

Måste testa det där med bubblorna när jag har möjlighet igen. Ska återkomma då!
 
Toppen