Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Business case - dina tankar uppskattas

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Håller på att skriva ett affärscase vad som kan förväntas ske då den japanska per capita konsumtionen av vin stegrar sig fråndagens 0,5 liter per år till 5 liter per år. Om man startar en vinverksamhet idag och att 5-literskonsumtionen kommer år 2022.

Kommer få en enklare ekonomisk modellering till helgen. Skall presentera detta för tre japanska (vinälskande) affärsmän i början av maj. Och om de gillar det, så får Japan se en extremt progressiv ny aktör på vinscenen. Men jag kommer inte bli vinproffs. Det vill jag behålla som sidohobby, vid sidan av kendo och läsning av böcker.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Håller på att skriva ett affärscase vad som kan förväntas ske då den japanska per capita konsumtionen av vin stegrar sig fråndagens 0,5 liter per år till 5 liter per år. Om man startar en vinverksamhet idag och att 5-literskonsumtionen kommer år 2022.

Kommer få en enklare ekonomisk modellering till helgen. Skall presentera detta för tre japanska (vinälskande) affärsmän i början av maj. Och om de gillar det, så får Japan se en extremt progressiv ny aktör på vinscenen. Men jag kommer inte bli vinproffs. Det vill jag behålla som sidohobby, vid sidan av kendo och läsning av böcker.
Jag är varken ekonom eller god businessman, men tycker nog det låter orimligt att räkna med en ökning från 0,5 - 5 liter per år. Nu vet du kanske något som får dig att använda dessa siffror?

Om vi ändå antar att så blir fallet så skulle min affärsmodell bygga på att bygga upp en klassisk portfölj med lättdruckna kvalitetsviner (runt hundralappen om vi går på SB som referens) med ett par varianter från vinvärldens mest erkända områden (hög varumärkesigenkänning även för en japan). Några större viner hade jag också satsat på, men då målgruppen för dessa kommer vara liten i början så hade jag valt att ha relativt få i min portfölj från början för att successivt öka efterhand.

Jag misstänker att mina tips inte direkt tillför något du inte redan har tänkt på, men det är allt jag har att tillföra. :)
 
Håller på att skriva ett affärscase vad som kan förväntas ske då den japanska per capita konsumtionen av vin stegrar sig fråndagens 0,5 liter per år till 5 liter per år. Om man startar en vinverksamhet idag och att 5-literskonsumtionen kommer år 2022.

Kommer få en enklare ekonomisk modellering till helgen. Skall presentera detta för tre japanska (vinälskande) affärsmän i början av maj. Och om de gillar det, så får Japan se en extremt progressiv ny aktör på vinscenen. Men jag kommer inte bli vinproffs. Det vill jag behålla som sidohobby, vid sidan av kendo och läsning av böcker.

Det låter som en jäkla massa BiB. Är ju sättet exempelvis Sverige ökat vinkonsumtionen. Vet inte bakgrunden men en sådan stegring kräver en ändrad kultur och är inte den japanska väldigt stark?
 

Jos

Medlem
Håller med övriga talare.

Tror du kommer få svårt att övertala ett gäng affärsmän, hur vinintresserade de än är, att vinkonsumtionen per capita i Japan kommer att öka i snitt 35-40% per år(!) fram till 2022. Blir säkert jättefina siffror i ett business case(läs höga) men det faller på sin egen orimlighet. Lite som det vanligaste problemet i Shark Tank eller Dragons Den, - orimlig värdering o_O
 

Håkan

Medlem
Hej,
Du kommer visserligen få fina siffror på ökning men du kommer samtidigt få väldigt stor spridning mellan worst case och best case. Riskanalysen kommer att se rätt usel ut. Tänk på att spridningen i dina siffror är proportionell mot en funktion av ökningen.
 

Vinmannen

vinsamlare
Hej. jag kommenterar inte heller siffrorna. Men om man har lite kontakter och kapital så tror jag att man fortfarande kan dra vissa erfarenheter från europeiska marknader och tillförskansa sig vissa marknadsfördelar på den japanska marknaden som inte är lika mogen som tex den svenska. Jag har ingen exakt detaljkunskap om japan på det sättet, men jag har en ganska god uppfattning om internationell vinhandel. Senast jag var i frankfurt på mouton vertikal så satt jag bredvid en av japansstörsta butiks-kedje ägare och diskuterade just detta. Spännande. Berätta hur det går och stort lycka till!
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Hej. jag kommenterar inte heller siffrorna. Men om man har lite kontakter och kapital så tror jag att man fortfarande kan dra vissa erfarenheter från europeiska marknader och tillförskansa sig vissa marknadsfördelar på den japanska marknaden som inte är lika mogen som tex den svenska. Jag har ingen exakt detaljkunskap om japan på det sättet, men jag har en ganska god uppfattning om internationell vinhandel. Senast jag var i frankfurt på mouton vertikal så satt jag bredvid en av japansstörsta butiks-kedje ägare och diskuterade just detta. Spännande. Berätta hur det går och stort lycka till!
Spännande bordsgranne! Var det Maruetsu, Fujiya eller något av snabbköpen (Lawson, 7Eleven, Family Mart?).

Jag tror nyckeln för den japanska marknaden inte ligger i att den skall mogna, att etiketter skall bli säljande eller att ett gäng etikettsprovare (motsatsen till blindprovare) skall leda massan till prisfyndiga inköp. Min övertygelse handlar snarare om att skapa ett utrymme i den japanska vardagen där vin kan passa in NATURLIGT. Japanskt cuisine skiljer sig åt från alla andra iom att den bygger på andra balanspar/triptyker och en 1000-årig hängivenhet till råvarornas egna smaker. Jag menar, om svensken hade varit lika uppfinningsrik med potatis, rovor och ärtor som japaner varit med ris, rättika och sojabönor... Så hade Swerige haft ett världsledande traditionellt cuisine.
Hursomhelst så föredrar japaner sin matkultur och sin dryckeskultur. Och att hjälpa dem hitta ett naturligt utrymme för 8 flaskor vin per år skall inte alls vara omöjligt. Då volymerna är så små, så blir ju procentsatserna missvisande.

...och vi har inte att göra med nykterister, nejdå! Snarare att hjälpa dem hitta socialt acceptabla och fungerande tillfällen då Shouchu, Nihonshu (”saké") och öl kan ersättas eller berikas av lite vin.
 
Last edited:
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
...men tycker nog det låter orimligt att räkna med en ökning från 0,5 - 5 liter per år. Nu vet du kanske något som får dig att använda dessa siffror?
Jag menade en ökning från dagens årskonsumtion per vuxen capita om 0,5 liter per person och år till (ett gäng år senare) en årskonsumtion om 5 liter vin per person och år. Alltså en volymmässig ökning av 4,5 liter vin per capita över en 8-årsperiod.
Japaner ligger högt i alkoholkonsumtion jmf världens övriga länder, det handlar bara om att skapa ett lite starkare delflöde för vinet och på ett litet, litet sätt skruva ned volymerna på Shochu, Nihonshu och öl någon micron...
 
Last edited:
Toppen