Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Bygga stor vinkällare

engman

Medlem
Hejsan! Håller på att samla ihop kunskap för att bygga en vinkällare med måtten ca: 6x4 m kan ev. bli lite större. Har läst på en del men undrar om någon här tagit sig ann ett större bygge av vinrum/källare?. Det här kommer ligga i en byggnad så det blir ett rum i ett rum. Mina största funderingar är om kyl/fukt aggregat, om någon har tipps på bra eller prisvärda maskiner, integrerat eller i rums modell mm?. Har även läst mig till att väggar och tak ska ha ett issoleringsvärde på minst R11 -R19 tipps på bra byggmaterial som har detta. Tar gärna emot andra erfarenheter som är relevanta
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Finns ju en hel del befintliga trådar här på forumet som handlar om vinkällarbyggen där du kan börja med att kolla runt.

Vad gäller val av isolering så är det för och nackdelar med att välja cellplast, stenull eller glasull och det kommer an på byggets beskaffenhet, tycke och smak.
Vet inte riktigt var du får värdet R11-19 ifrån?
-Alla isolermaterialen ovan har snarlika isoleregenskaper; säg ett lambdavärde på omkring 0,038 W/m°C. (Värmekonduktivitet)
I en optimal plan vägg kan R-värdet (värmemotståndet) beräknas som isolertjockleken i meter dividerat med värmekonduktiviteten i W/m°C.
Säg att du väljer 500mm isolering vilket är vad du har i ett nybyggt superisolerat passivhus. Detta ger således 0,5/0,038=R13 (Om jag nu tänker rätt)
Skall du således uppnå R19 är du över 700mm i isolertjocklek och det är rätt overkill om du inte bygger en kärnvapensilo eller ett Fritzlrum.

Med traditionell isolering så är ju tjockleken på isoleringen avpassad efter de olika regeldimensionerna så när du bestämt dig hur välisolerat du vill ha ditt vinrum är det bara regla och isolera. Är du redan i en källare som är naturligt sval hade jag nog nöjt med med att regla upp med 45x95 vilket var standard för hus fram till 90-talet och fortfarande är för fritidshus.

Om man nu skall uppföra ett helt nytt rum kan man förstås även tänka sig att använda ett byggmaterial som isolerar i sig själv och då tänker jag på att mura upp väggar i lecablock. -Dock väldigt mycket mer arbetskrävande.

DISCLAIMER
Nu är det 18 år sedan jag skrev min sista tenta i termodynamik så jag är väldigt ödmjuk inför att någon annan forummedlem vill slå mig på fingrarna här.
 
Last edited:
Trådskapare
engman

engman

Medlem
Tack för svar so far, jag fick R värdena av Boken Bygga vinkällare av Johan Magnusson på Magnusson fine wine.
 
Toppen