Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Bygga vinkällare - vinet då?

EuphoniC

Medlem
Jag har under ett antal år gått och grubblat över att bygga mig en vinkällare, jag har ett perfekt utrymme under garaget som håller en förhållandevis jämn och sval temperatur av sig själv, så det känns som en bra grund att stå och bygga vidare på.

Men detta har aldrig blivit av, mest för att jag inte kan ett skvatt om lagring av vin, vad som lämpar sig att lagras, vilka viner man med fördel lagrar osv.

Läste lite i de andra trådarna och inspirationens glöd tändes ånyo. Mitt för närvarande enda pågående byggnadsprojekt lider mot sitt slut och avslutas nu under våren så det är kanske läge att hugga tag i något som är "roligt" för omväxlings skull.

Som jag skrev i en annan tråd så framgick att jag inte är någon förmögen man, och jag har helt enkelt inte råd att punga ut 500 kr per flaska för att stoppa in i källaren - eller dricka för den delen. Jag skrev också att de flesta viner jag köper ligger nära på pricken 100 kr och ibland något över.

Även om det naturligtvis går göra avstickare och köpa finare och dyrare viner då och då så måste basen ligga i det här prisläget, om jag ska kunna köpa minst 1-2 flaskor extra i veckan och stoppa ned i källaren.

Så, jag skulle vilja ha lite tips på lite av varje som är trevligt och kan lagras som ligger i den prisklassen om 100-150 kr, om ni har några sådana tips.

Med facit i hand om jag ser på andra intressen jag har / har haft så brukar det bli blodad tand - men man måste ju börja någonstans.
 

anders

Medlem
SV: Bygga vinkällare - vinet då?

Jag skulle nog till att börja med säga att du ska nog fundera på att lägga till en hundring till för du får ett bra mycket större utbud att välja från.

Och i det prisspannet (utan att veta dina preferenser) kan du komma över ytterst trevliga tyska viner (främst då Riesling) från topproducenter som borde tåla några år på hyllan.

Vänder vi blickarna mot Bordeaux så finns där väldigt bra viner och om man bara undviker de slott som har löjeväckande prissättning så kan man göra fin-fina fynd.
Som referens kan vi titta på Cos Labory. Jag drack för ett tag sedan den i form av årgång 96, som jag köpte på bolagets primörsläpp för en herrans massa år sedan, till en hjortstek med en hjortkorv till. Utsökt kombination.
Utan att ha tittat på kvalitetsaspekten utan bara rent prismässigt kan man konstatera att Cos Labory 2005, denna sanslöst prissatta årgång, kostar ca 250 pengar hos FRW. Och 96:an höll för min misshandel i tio år.
 

Krug88

Medlem
SV: Bygga vinkällare - vinet då?

Måste nog hålla med Anders där, ska du långlagra borde du nog höja ribban till runt 200-250kr iallafall.
Köp hellre färre flaskor som håller längre, det vore ju kul om de var bra om 10 år också...
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Bygga vinkällare - vinet då?

Alternativet, om man inte vill lägga ut så mycket pengar varje månad, är ju att sprida ut sina vininköp, köp varannan månad istället och lägg lite mer pengar. Det gör att du får råda att köpa lite bättre grejer.

Jag tror att det den här typen av råd du kommer att få på det här forumet, du kan kanske få tips på "billigare" viner på vinklubben.se.
 

v_skogh

Medlem
SV: Bygga vinkällare - vinet då?

Om man höjer ribban till 200-250 spänn/flaskan som jag kan mäkta med för att inte inkräkta på min champagnebudget, vad rekommenderar ni då?
Enklast är naturligtvis om det finns att tillgå hos "ni-vet-vart".
 
Trådskapare
E

EuphoniC

Medlem
SV: Bygga vinkällare - vinet då?

Jo, naturligtvis så kan man handla mindre och dyrare men det känns lite otåligt
 

anders

Medlem
SV: Bygga vinkällare - vinet då?

EuphoniC skrev:
Jo, naturligtvis så kan man handla mindre och dyrare men det känns lite otåligt

Nu är det så att lagringen tar många, långa år. Om det är så att du är så otålig är nog en vinkällare inte din grej. :D
 
Trådskapare
E

EuphoniC

Medlem
SV: Bygga vinkällare - vinet då?

Jag är alltid otålig i det mesta! Men det ska inte få bli ett hinder i det här fallet ;~) hoppas jag

Måste nog hålla med Anders där, ska du långlagra borde du nog höja ribban till runt 200-250kr iallafall.
Köp hellre färre flaskor som håller längre, det vore ju kul om de var bra om 10 år också...

Det finns väl inget hinder att man halverar omsättningscykeln under ett initialt stadium och sedan allt efter när ekonomin tillåter bygger vidare på ytterligare en sektion som har en omsättningcykel på 10 år. ???
 

Krug88

Medlem
SV: Bygga vinkällare - vinet då?

EuphoniC skrev:
Jag är alltid otålig i det mesta! Men det ska inte få bli ett hinder i det här fallet ;~) hoppas jag

Det finns väl inget hinder att man halverar omsättningscykeln under ett initialt stadium och sedan allt efter när ekonomin tillåter bygger vidare på ytterligare en sektion som har en omsättningcykel på 10 år. ???
I och för sig inte,
men jag kan inte påstå att jag har någon koll på viner runt 100kr då jag sällan eller aldrig dricker dem.

Själv har jag mest handlat Champagne och Rhone den sista tiden, svårt att hitta något trevligt där för under 400kr.
Då pratar vi ändå de enklaste av dem, önskar såklart att det var billigare...
Det krävs både kapital och en satans massa tålamod för att bygga upp en källare.
Jag började väl ordentligt för 9 år sedan, ändå är det runt 5 år kvar innan jag kan börja skörda frukterna av det...
 

anders

Medlem
SV: Bygga vinkällare - vinet då?

EuphoniC skrev:
Det finns väl inget hinder att man halverar omsättningscykeln under ett initialt stadium och sedan allt efter när ekonomin tillåter bygger vidare på ytterligare en sektion som har en omsättningcykel på 10 år. ???

Nja, problemet är inte så mycket själva mognadstiden utan snarare att det absoluta flertalet flaskor i spannet 100-150 kronor är gjorda för hyggligt omedelbar konsumtion. Det innebär att det finns en klar risk att flaskan du stoppar i hyllan faktiskt är sämre när du tar ut den. Vissa flaskor i spannet vinner på några års lagring men långt ifrån alla.
 
Trådskapare
E

EuphoniC

Medlem
SV: Bygga vinkällare - vinet då?

Okej, ni har övertalat mig, jag siktar på 200-250 kr, måste nu bara övertala mig själv att verkligen ta tag i att flytspackla det väldigt ojämna betonggolvet innan jag kan gå vidare med ett bygge.
 
Trådskapare
E

EuphoniC

Medlem
SV: Bygga vinkällare - vinet då?

En sak till, hur viktigt är det med ett kylaggregat som håller en absolut temperatur i vinkällaren?

Det är en "bunker" jag har under garanget, till största del under mark, helt utan fönster som redan idag håller förhållandevis jämn temperatur, långsam temperaturskiftning, påverkas inte så mycket av dagar då yttertemperaturen sticker iväg uppåt. Men visst, det varierar en del mellan sommar och vinter men jag har inte 100% koll på hur mycket.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Bygga vinkällare - vinet då?

EuphoniC skrev:
En sak till, hur viktigt är det med ett kylaggregat som håller en absolut temperatur i vinkällaren?

Det är en "bunker" jag har under garanget, till största del under mark, helt utan fönster som redan idag håller förhållandevis jämn temperatur, långsam temperaturskiftning, påverkas inte så mycket av dagar då yttertemperaturen sticker iväg uppåt. Men visst, det varierar en del mellan sommar och vinter men jag har inte 100% koll på hur mycket.

Eftersom du inte har börjat samlandet ännu så kan du ju faktikt ta några månader och mäta temperaturen i källaren under sommaren. De intressanta vinerna kommer ju inte förrän till hösten (oftast). Och när du fått ett hum om snittemperatur och temperaturförändringar så kan du börja titta på kylaggregat. en temperatur runt 12 -14 grader är ju optimalt, men ett par grader hit eller dit gör ju inte så in i helskotta mycket. Men du kommer att nå en punkt där du inte kommer att kunna sova av oro för att godsakerna inte lagras väl och då måste du skaffa kyla. ;D
 
Trådskapare
E

EuphoniC

Medlem
SV: Bygga vinkällare - vinet då?

Vaknade imorse och fick för mig att städa ur källaren under garaget så att det vid tillfälle inte är så mycket jobb med att komma igång med vinkällarbygget. Det är otroligt hur mycket skräp man drar på sig under bara några år, sedan vi flyttade in i huset 2003. :eek:

Nu är jobbet gjort och så här ser det ut.

kallare1.jpg


Ovan är ingången ut till trappen upp till garaget, taget från "kontoret". Ni får ursäkta röran, det har varit stora städardagen och skrivbordet är i skrivande stund en avlastningsyta. Kommer även att fixa till i detta rum i samma sväng, måla om, byta tak och sätta göra trevlig fondvägg på väggen där örntavlan/dörren ut sitter.

Dörröppningen ut till utrymmet under garaget är inte en fullhöjdsöppning, den är även betydligt djupare än en normal dörröppning.

kallare2.jpg


Vi hoppar ett snäpp framåt, närmare den blivande vinkällaren. Det här är den tråkigaste biten med vinkällaren, eftersom man måste passera förbi trappen upp till garaget. Jag vet inte riktigt hur jag ska lyckas göra detta snyggt och prydligt men i varje fall blir det att sätta samma klinker på det lilla golvet vid trappen som golvet inne i vinkällaren.

Jag är lite kluven angående dörr. Det borde naturligtvis vara en dörr för att göra temperaturen där inne mer stabil men rent estetiskt skulle jag hellre vilja ha en form av smidesgrind som man kan låsa. Alla planer är i skrivande stund "löst definierade", så jag är mycket påverkningsbar. Dock så väger estetik tungt för mig, men naturligtvis så länge temperaturskillnader är acceptabla. Jag har termometer där nere nu så jag ska observera vilka de naturliga temperatursvängningarna är så här under sommarhalvåret.

kallare4.jpg


Vi hoppar in genom öppningen och ser att den tidigare ägaren hade planer att snygga till källaren men "tröttnade" snabbt. Puts bara på vänstra väggen och ca 1 1/2 meter längst långsidan.

kallare3.jpg


En annan vinkel, här in/utgången till vänster. Jag tog ned hyllorna som satt bredvid dörren där nu idag för att få en bättre känsla för hur stor jag ska göra vinkällaren. Tanken är att inte använda hela utrymmet eftersom det är bra med förrådsytan.

kallare7.jpg


Längst till höger ser ni skenorna till hyllsystemet som satt vid in-/utgången. Min första tanke som varit med mig sedan vi köpte huset var att dela av rummet strax innanför dörren men det blir ganska litet. Nuvarande tanke är istället att låta vinkällaren sträcka sig till strax före avloppsröret, alltså en skiljevägg där med en dörr som leder vidare in till den resterande förrådsdelen.

kallare0.jpg


Måtten är med den tilltänkta skiljeväggen är enligt ovan.

Jag känner mig lite osäker på hur jag ska inreda, men på ritningen ovan har jag placerat dörren till förrådsutrymmet med samma avstånd som från in-/utgången och mot den befintliga kortsidan, alltså 360 mm och ganska lämpligt för vinhyllor.

Det blir spännande att läsa boken om hur man bygger vinkällare, men jag är förmodar att där kommer att stå att rummet ska vara isolerat för bäst och jämnast temperatur. Kommer dock inte att isolera detta utan det blir putsväggar och några skojiga detaljer ska nog få plats, ett valv med en integrerad bänk med utdragbara vinhyllor under samt vinhyllor a'la rack på sidorna är en sak som jag gått och funderat lite på.

Men som sagt var, inga absoluta planer... än.

Edit: Takhöjden är f.ö. 210 cm.
 

anders

Medlem
SV: Bygga vinkällare - vinet då?

Ett tips för väggarna: slamning. Otroligt mycket mindre jobb än att putsa. Hade du tänkt leja någon för putsningen så kan du spara de pengarna för slamning kan en någorlunda händig man göra. Putsning är en annan femma...

Det finns färdiga produkter att köpa men det blir snabbt dyrt. Bäst är att köpa Gullex Murcement A och sand. Sedan blandar du efter mängden som anges på säcken. Notera dock att för slamning ska du naturligtvis ha mer vatten än vad som anges på säcken, inte mycket mer, det ska vara som en ganska trög välling. Det är ganska enkelt att avgöra när du har tillräckligt med vatten för då kan du få ner kalkborsten i blandningen.

Du börjar med ett lager A-bruk som grund och sedan lägger du på ett eller flera lager C-bruk. Du ska dock INTE lägga A-bruk på den redan putsade sektionen. A-bruk har mer cement än C och är därmed starkare. Man ska ALDRIG lägga ett starkare bruk utanpå ett bruk som är svagare för då spricker det närmast obönhörligen. Det befintlig putset är med all sannolikhet gjort med B- eller C-puts. Dessutom behöver du inte grunda putsen.

Mitt tips är att du införskaffar en borrmaskin med bilningsfuktion och knackar ner putsen där inte hela väggen är klar så slipper du få en märklig kant mitt på väggen.

Gå in på Finjas respektive Maxits hemsidor och ladda hem alla broschyrer de har om putsning och läs på så är det inga problem. Jag har själv slammat min kåk och det rör sig om styvt 200 m2 i tre våningar och jag är inte murare.
Där finns också instruktioner för flytspackling. Det är inte fullt så lätt som man kan luras att tro. Det är framför allt viktigt att väga in nivåerna på befintligt golv så att slutresultatet faktiskt blir plant.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Bygga vinkällare - vinet då?

anders skrev:
Ett tips för väggarna: slamning. Otroligt mycket mindre jobb än att putsa. Hade du tänkt leja någon för putsningen så kan du spara de pengarna för slamning kan en någorlunda händig man göra. Putsning är en annan femma...

Det finns färdiga produkter att köpa men det blir snabbt dyrt. Bäst är att köpa Gullex Murcement A och sand. Sedan blandar du efter mängden som anges på säcken. Notera dock att för slamning ska du naturligtvis ha mer vatten än vad som anges på säcken, inte mycket mer, det ska vara som en ganska trög välling. Det är ganska enkelt att avgöra när du har tillräckligt med vatten för då kan du få ner kalkborsten i blandningen.

Du börjar med ett lager A-bruk som grund och sedan lägger du på ett eller flera lager C-bruk. Du ska dock INTE lägga A-bruk på den redan putsade sektionen. A-bruk har mer cement än C och är därmed starkare. Man ska ALDRIG lägga ett starkare bruk utanpå ett bruk som är svagare för då spricker det närmast obönhörligen. Det befintlig putset är med all sannolikhet gjort med B- eller C-puts. Dessutom behöver du inte grunda putsen.

Mitt tips är att du införskaffar en borrmaskin med bilningsfuktion och knackar ner putsen där inte hela väggen är klar så slipper du få en märklig kant mitt på väggen.

Gå in på Finjas respektive Maxits hemsidor och ladda hem alla broschyrer de har om putsning och läs på så är det inga problem. Jag har själv slammat min kåk och det rör sig om styvt 200 m2 i tre våningar och jag är inte murare.
Där finns också instruktioner för flytspackling. Det är inte fullt så lätt som man kan luras att tro. Det är framför allt viktigt att väga in nivåerna på befintligt golv så att slutresultatet faktiskt blir plant.

Helvete vilket 500:e inlägg!
 
Trådskapare
E

EuphoniC

Medlem
SV: Bygga vinkällare - vinet då?

Nej men fan, nu skapar du ju mer jobb åt mig!

Jag fixar nog bara till det som fattas, kanten spelar inte våldsamt stor roll eftersom den kommer bakom hyllor mm, och valvet som jag funderar på kommer att bygga ut väggen rakt fram från dörren, alltså där kanten mellan putsad och ej putsad yta är idag.

Det blir bara en meter nåt på den väggen och sedan väggen vid dörren - klart överkomligt.

Det som känns värst är golvet, rått och ojämnt och slarvigt gjutet mot väggarna så det måste bilas bort en del för att få ett 90-gradigt avslut mot väggen.
 

anders

Medlem
SV: Bygga vinkällare - vinet då?

EuphoniC skrev:
Nej men fan, nu skapar du ju mer jobb åt mig!

Visa inte mitt inlägg för frugan!! Då lär du ryka på jobbet oavsett. :D
 
Trådskapare
E

EuphoniC

Medlem
SV: Bygga vinkällare - vinet då?

Hehe! Ja, det brukar ju vara så att det är den "bättre hälften" som skapar allt arbete, men i just detta fallet så har hon inget intresse i att göra en vinkällare utan det är enbart för min egen del och på eget bevåg.

Därmed vill hon självklart inte heller hjälpa till att fylla vinkällaren - men dricka ur den, ja det blir förstås en självklarhet :'(
 

anders

Medlem
SV: Bygga vinkällare - vinet då?

EuphoniC skrev:
Det som känns värst är golvet, rått och ojämnt och slarvigt gjutet mot väggarna så det måste bilas bort en del för att få ett 90-gradigt avslut mot väggen.

En variant kan vara att istället ta starkt specialbruk, osäker på vad det finns på svenska marknaden, jag brukar använda ett bruk jag köper i Tyskland. Hur som haver så lägger man det som en hålkäl i vinkeln och sedan formar man till bruket med en (liggande) glasflaska (jämna till/avsluta med en pensel doppad i vatten). På så vis får man en lättstädad rundning i vinkeln. Det är inte omöjligt att det faktisk blir mindre jobb med det här för att bila betong är fasen ta mig inte kul.

Istället för flytspakling kan du också överväga att lägga vanlig singel på golvet. Detta kan du vattna med jämna mellanrum för att behålla fukten i källaren och därmed bättre klara korkarna. Det kan också öka chansen att flaskan klarar sig om du skulle tappa den. Betonggolv ger inte efter en millimeter men singlet flexar något.
 
Toppen