Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Bygga vinkällare - vinet då?

Trådskapare
E

EuphoniC

Medlem
SV: Bygga vinkällare - vinet då?

Nej, ang golvet så är jag helt bestämd på klinker - jag vill ha något som gör att jag kan gå ut i bara sockarna, även ut i förrådet, vilket jag faktiskt saknar nu.
 
Trådskapare
E

EuphoniC

Medlem
SV: Bygga vinkällare - vinet då?

Har funderat lite på vilken typ av vinhyllor man "bör" välja.

Rent estetiskt så lutar det åt något av den här typen på bilden nedan med "kryss"-hyllor för flera flaskor i ett fack, men det betyder att man kan komma att behöva flytta 2 eller fler flaskor i onödan bara för att man vill komma åt den som ligger längst ned.

Är detta något direkt problem?

336-05018p1.jpg


Alternativet är att bygga något i stil med detta, vilket inte kommer att göra hela rummet lika "snyggt" men det har ju ändå fördelen att man har direkt access till varje enskild flaska.

336-05006p1.jpg


Hur känsligt är det att "plocka runt" med flaskorna?
 

anders

Medlem
SV: Bygga vinkällare - vinet då?

Jag gjorde det enkelt för mig. Jag byggde hela surven i limträ. Själva stommen är fast och även skruvad i väggen. För att garantera flexibilitet så kan jag flytta runt hyllorna. Det innebär att jag genom att flytta ett hyllplan kan få plats med en större flaska (på höjden). För att öka estetiken något så använder jag inte stift a la IKEA för att bära upp hyllplanen utan trådgejdrar. Det ger ökad stabilitet, dold upphängning samt att hyllplanet inte vippar (Det är in i helsike svårt att borra alla fyra hålen så de hamnar i våg). För det här ska fungera måste man dock fräsa spår i sidorna på hyllplanen.
 
Trådskapare
E

EuphoniC

Medlem
SV: Bygga vinkällare - vinet då?

De där utdragninglådorna såg väldigt fina ut, men det blir förfasligt dyrt och jag tänkte bygga racken själv. En del av tanken (vilket jag skrev tidigare) var just att bygga en viss del just på det sättet, utdragningsbart på skenor där man kan ha det "bästa".

I övrigt vill jag ha det lite mer fastmonterade stuket och inte lösa hyllor som står. Ganska begränsande i och för sig om man tänker sig att det skulle bli fullt och behövs mer hyllor, då går det inte bara möblera om så det ryms fler hyllor, men den risken tror jag att jag tar. Skiljeväggen går alltid flytta och göra vinkällaren större om det skulle vara fallet.

anders: Du har ingen bild som illustrerar detta du nämner med trådgejdrar?
 

anders

Medlem
SV: Bygga vinkällare - vinet då?

EuphoniC skrev:
anders: Du har ingen bild som illustrerar detta du nämner med trådgejdrar?

Jag ska se vad jag kan göra, de närmaste helgerna kommer att vara tuffa då jag bara är hemma kortare stunder. Ska göra en mental anteckning om att fixa lite bilder framöver. Annars påmin mig genom ett PM om några veckor.

Trådgejdern är egenligen enkelt uttryckt en ståltråd med ändarna böjda. Dessa ändar sticker man in i stommon och sedan skjuter man på hyllplanet. Hyllplanet har alltså ett spår i vardra kortände som gejdern löper i. Jag inspirerades av vårt Canadakök och jag beställde också gejdrarna därifrån. Jag kollade på deras hemsida men kunde inte hitta något bra exempel för att illustrera just detta. Om du har en återförsäljare av Canadakök i närheten så kan du kolla där (Jag tror Canadakök är det enda kök som kör med detta, jag kollade på Ballingslövs hemsida men jag fick intrycket att de använder plastpluggar).

Vad du behöver för "specialverktyg":
- talmeter (måttband (finns i alla välsorterade järnaffärer och vet de inte vad en talmeter är så byt affär) som är betydligt bättre och mer noggrannt än tumstock, dessa används mycket inom metallindustrin)
- överhandsfräs (köp inte några som helst verktyg från Black&Decker, de är bara skit. Köp minst Bosch men ännu heller Makita, De Walt eller Hilti för de håller och det är fasen så mycket roligare att jobba med bra verktyg)
- borrguide som tillåter dig att fixt ställa in borravstånd från kanten av brädan (den här kan vara lurig att få tag på).

Jag utgår från att du redan besitter en elekrisk kapsåg.
 

anders

Medlem
SV: Bygga vinkällare - vinet då?

Så har jag då med en usel mobilkamera tagit lite bilder som kan fungera som guide för snickarglädjen.

2ro2pty.jpg


Här ser vi en trådgejder som snyggt och dekorativt balanserar ovanpå en (tyvärr tom) Loiuse 88.

21kfclw.jpg


Här är gejdern dittryckt i hyllans sida. Det sitter naturligtvis en likadan på andra sidan för att kunna bära hyllplanet.

2nls0gn.jpg


Här ser vi hyllplanets sida. Ett spår är utfräst och i detta spår löper gejdern. Notera att spåret inte går hela vägen fram, detta för att det inte ska synas ett hack av spåret på det som utgör framsidan av hyllplanet. Och klurigt nog finns ett spår även på den andra sidan av hyllplanet. När man fräser ut spåren är det listigt att tillse att hålla redan på vad som är framsidan så att utfråsningen stoppas respektive går hela vägen ut på rätt sida. Spåret görs med en överhandsfräs.

2e5mjad.jpg


Här är hyllplanet ditsatt till hälften. Bilden är tagen bakifrån för att visa hur gejdern löper i spåret.

116pd9f.jpg


Och här ser vi hur det ser ut framifrån...

ogm5cn.jpg


Här är slutligen hyllplanet helt intryckt och redo att ta emot baljor. Bilden är tagen något underfrån för att illustrera att gejdrarna inte syns underfrån (heller).

Hyllans sidor går från golv och nästan till tak dvs det är ca två meter högt. För att säkerställa stabilitet är hyllan fastskruvad i ovansidan. Ett hyllplan på mitten av hyllan är också skruvat för att hyllan inte ska kunna slå sig och orsaka att hyllplanen ramlar ner och krossar underliggande viner.

Avståndet mellan borrhålen är naturligtvis kritiskt eftersom gejdern måste passa. För att säkerställa dels ett konstant avstånd från kanten dels att borrhålet blir rakt använder man en borrguide.

2vjeskn.jpg


Hela klabbet är byggt med limträskivor.

Nu är det bara att sätta igång (om du inte blivit avskräckt :D ).
 
Trådskapare
E

EuphoniC

Medlem
SV: Bygga vinkällare - vinet då?

Tack, jag är imponerad att du kom ihåg utan ännu en påminnelse men det säger kanske mer om mig än om dig ;)

Jag kommer inte att köra på en sådan lösning men det är ändå alltid intressant att se andras lösningar. I sommar har jag andra byggprojekt som måste avslutas så vinkällaren får bli ett vinterprojekt. Naturligtvis finns elektrisk geringssåg, handöverfräs mm - saker som bör finnas i var mans hem! :D
 

anders

Medlem
SV: Bygga vinkällare - vinet då?

EuphoniC skrev:
Naturligtvis finns elektrisk geringssåg, handöverfräs mm - saker som bör finnas i var mans hem! :D

Med betoning på just man. ;D
 

Muille

Medlem
SV: Bygga vinkällare - vinet då?

Hej

Hur har det gått med ditt bygge?

Jag håller själv på och inreder ett rum i källaren, ca 25m2. Jag har gjort det enkelt och billigt för mig. Har köpt rumsavdelare med stora fack som jag sedan sågat till en snedbräda att sätta i varje fack.

Jag har lagt klinker på det gjutna cementgolvet, väggarna har jag inte gjort någonting åt. Hyllorna täcker det mesta av väggen.

Jag tycker själv det blir riktigt bra.

Hur gör man för att lägga in bilder så kan ni se hur det ser ut?

Jag har upptäckt att jag har lite tunnt med lagringsduglig Pinot Noir och elegantare Syrah, typ Cote-rotie. Problemet med dessa är att plånboken inte riktigt räcker till. Här motages gärna tips på prisvärda alternativ.

/Muille
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Bygga vinkällare - vinet då?

Tjena!

För att lägga upp bilder rekommenderar jag att du använder dig av en bildsite, jag gillar www.tinypic.com själv, där du laddar upp din bild. När du har gjort det så tar du helt enkelt den länken som du får (det är flera olika alternativ, varav en som redan är omgiven av
taggar) och klickar på den andra symbolen på raden ovanför alla smileys som heter "infoga bild". Sen klistrar du helt enkelt in länken mellan taggarna (obs, om länken redan har i sig sä räcker det med att klistra in den som den är).

Simpelt, eller hur?
 

SUPRA

Bäst
SV: Bygga vinkällare - vinet då?

Väldigt trevlig källare, men den ser varm ut.

Jag får hoppas att du inte har golvvärmen på :D
 
Trådskapare
E

EuphoniC

Medlem
SV: Bygga vinkällare - vinet då?

Ja men det där såg ju riktigt trevligt ut! IKEA-hylla till höger va, den till vänster också IKEA? Eller är det andra snalika fabrikat?
 

Muille

Medlem
SV: Bygga vinkällare - vinet då?

Hej

Den håller just nu 13,3 grader, luftfuktigheten har sjunkit lite till 53%. Jag får minska i ventilerna så stiger fuktigheten.

Hyllorna till vänster som du säger snarlika IKEAS, de är från SILVAN. De säljer ut de ibland för 500:- stycket.

Får se om det kommer in bord och stolar, gillar inte att sitta med jackor på och prova. Det kanske får bli en fotölj till mig själv.... ;)

/Muille
 
Toppen