Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Bygga vinrum

cin cin

Medlem
Hej,

jag ska bygga vinrum under min trappa.

fakta:
- vinrummet kommer att vara på entréplan i centrum av huset alltså ingen yttervägg i närheten
- ca 2-3 kvm, som ska se ut ungefär så här: https://pin.it/qw8QJYD
- parkettgolv och tapet där just nu
- tänker mig mellan 12-16 grader och mellan 50-60% luftfuktighet beroende på era rekommendationer i vinrummet
- funderar på detta kylaggregat - https://www.vinkylen.se/product/8649?gclid=EAIaIQobChMImpvRu8C78wIVxgJ7Ch1nvgDAEAQYASABEgJIfPD_BwE

frågor:
- kan jag ha parkett och tapet i vinrummet utan att det förstörs eller att fukt (mögel) sprider sig i huset?
- hur funkar detta kylaggregat samt hur bra är det, hittar inget om den
- finns det billigare kylaggregat men samma funktion?
- behöver jag bygga en Ångspärr samt sätta klinkers för fukten?

mvh
Fredrik
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Hej Fredrik!
Ser ut att bli ett fint vinrum!

Av egen erfarenhet, då jag själv byggt ett vinrum mitt i vardagsrummet, så behöver du verkligen isolera båda golv, vägg och trappa i detta läget. Fuktigheten skall hållas inne och inte sippra ut i golv och hålrum.
Jag köpte Eurocave Inoa 25 vilket är ett stort aggregat men "tyst", och varma delen går ut i tvättstugan. Men det är ett gigantiskt aggregat så det du kikar på verkar både bra i pris och i storlek. (Det är dyrt med vinrum när man inte har naturliga väderförhållanden).
Sen kommer ju aggregatet från en producent som också gör bra vinskåp. Gillar dock att det står "torrt och bra ventilerat rum"... Jag skulle ringa Vinkylen och lyssna med dem.

En viktig läxa som jag själv lärt mig nu: Ju mindre glas desto bättre.. Jag har en hel vinvägg med glas och jadu.. aggregatet får jobba rätt rejält för att hålla 15 grader (12 var ohållbart 24/7). Så tänk igenom glasvalet och gå gärna upp i pris för tjockare glas. Jag har 0.4mm med U-värde 2.4 tror jag.. Du skall ju helst ligga kring 0.5-0.9 i u-värde.

Där ser du mitt färdiga resultat på 3.8 kvm https://www.finewines.se/threads/vinrum-i-villa-4-kvm.5116/page-4
 
Trådskapare
C

cin cin

Medlem
Hej Johan,
Tack för bra svar :) jag har kollat in ditt inlägg, spännande resa och vad snyggt det blev!
Väggarna och golven är redan isolerade så jag har för avsikt att isolera under trappen mot vinrummet också :) behöver jag sätta klinkers (alternativ annan sten) och riva tapet och måla med våtrumsfärg?
tar med mig ditt tips om mindre glas. det blir som på bilden ungefär, bara att glaset bredvid glasdörren är mindre än den bilden.
Liten snabbskiss så ser det ut så här med glas sedan mdf-skivor runt
upload_2021-10-11_20-52-12.png


jag hade tänkt mig denna typ av glas efter dialog med glasmästare; https://interglas.se/shop/8-mm-hardat-299p.html - vad tror ni om det?

Värden:

  • Vikt: 20 kg/m2
  • U-värde: 5,6 W/(m2.K)
  • Ljudreduktion: 33 dB
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Hej Johan,
Tack för bra svar :) jag har kollat in ditt inlägg, spännande resa och vad snyggt det blev!
Väggarna och golven är redan isolerade så jag har för avsikt att isolera under trappen mot vinrummet också :) behöver jag sätta klinkers (alternativ annan sten) och riva tapet och måla med våtrumsfärg?
tar med mig ditt tips om mindre glas. det blir som på bilden ungefär, bara att glaset bredvid glasdörren är mindre än den bilden.
Liten snabbskiss så ser det ut så här med glas sedan mdf-skivor runt Visa bifogad bild 24416

jag hade tänkt mig denna typ av glas efter dialog med glasmästare; https://interglas.se/shop/8-mm-hardat-299p.html - vad tror ni om det?

Värden:

  • Vikt: 20 kg/m2
  • U-värde: 5,6 W/(m2.K)
  • Ljudreduktion: 33 dB
Kul med före-bilden! Blir en spännande resa.
Jag skulle nog lagt en snygg klinker för känslan och att utmärka platsen. Är nog inga stora summor och isolerar bättre. våtrumsfärg är nog ett måste.
Angående glasmästaren: vad tyckte han om ett U-värde på 5.6?
 
Trådskapare
C

cin cin

Medlem
hoppas det :)
Ok! får ordna det då :)
vi resonerade oss fram till det glaset (tjocklek/färg) för att få så lite ljus som möjligt där inne.
 

Fixfred

Medlem
Kul med före-bilden! Blir en spännande resa.
Jag skulle nog lagt en snygg klinker för känslan och att utmärka platsen. Är nog inga stora summor och isolerar bättre. våtrumsfärg är nog ett måste.
Angående glasmästaren: vad tyckte han om ett U-värde på 5.6?
Jag är ingen glasmästare men skulle tro att det finns viss risk för kondens vid ett u-värde på 5.6 , dessutom kommer källaren behöva jobba mycket. Det är ju dock ett litet ytrmme så borde gå att kyla utan några större problem.
 
Trådskapare
C

cin cin

Medlem
hm okej... han hade installerat en sådan dörr hos en annan kund och det blir bara kondens när man öppnar och stänger dörren men det försvinner efter en liten stund sa han pga ventilationen.
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Jag har med mina 2.4 nästan aldrig kondens medans mina vanlig fönster på u-värde 1 kondenserar friskt.
 
Trådskapare
C

cin cin

Medlem
Skickade detta Mail för någon vecka sedan till vinkylen.se
”Jag har tittat på denna produkt: mQuvee winecellar 2 - Hur funkar den? Ska man borra hål i väggen eller är det ett rör som värmen leds ut via eller hur funkar den?

Övrig hjälp som jag hoppas ni kan stötta mig med:
- Under trappan ska jag bygga ett vinrum, så här ser det ut i nuläget: bild
- Så här är det tänkt att se ut: Bild
- Jag har tänkt att ha kvar parketten och tapeten.
- Vad behöver jag tänka på: Fukt/temperatur/vibration/solljus”

Proffsigt svar från vinkylen.se
- Nej den behöver inte ledas ut. Utan det man gör är att man ställer den inne i vinrummet, där man på hyllan där den står har 2 hål så att luften kan cirkulera undertill.
- Det man får tänka på är att den endast fyller 2 kubik. Så det är max 1'1 meters rum och max 2 meter i tak.
-Du behöver inte tänka på fukten. Denna modell har ett självdränerande system, så vattnet som dunstar åker in i aggregatet igen och återanvänds.
- Det går super att ha kvar tapet och parkett. inga konstigheter med det så länge inte fuktigheten överstiger 75%.
- Angående solljus, så är det alltid att föredra att ha UV-skydd på glaspartierna.
- Vibration är heller inget ni behöver vara oroliga för och inte heller ljudnivån.
 
Hej Fredrik!

Svaret du fick från vinkylen.se är underligt tycker jag. Kylaggregatet alstrar värme som måste ledas bort. När det arbetar fullt handlar det om ett par hundra watt. Jag vet inte hur detta aggregat är konstruerat, men på något sätt måste det finnas ledning/koppling bort från kylrummet.

När det gäller val av glas med U-värde på 5,6 W/(m2 K) så låter det väl högt. Tänk dig en situation på sommaren då du kanske någon dag har en temperatur på 25C i huset. Vill du hålla 15C i vinrummet så är det en differens på 10K. Har du ca 2 m2 glas så får du då ett värmeläckage på 10K x 2m2 x 5,6 W/(m2 K), dvs över 100W. Sedan har du även läckaget genom övriga väggar. Aggregatet du nämner anger en kyleffekt på 150W. Jag tror att det kommer att vara otillräckligt för den typen av situation. Jag hade därför försökt få ner U-värdet till runt 2 W/(m2 K). Kanske behöver du satsa på moduler med isolerglas. Det är också viktigt att du tänker igenom isoleringen av väggarna också, så att U-värdet där inte blir för högt.

Lycka till med projektet!
 
Trådskapare
C

cin cin

Medlem
Jag dubbelkollade med dem kring vad du skrev Kristian och de svarade så här:


Nej till denna behöver du det ej.

Dock så måste där vara en ventilation i rummet. Men inget som ska kopplas på. Det räcker att du har 2 sådana här på 2 ställen. 2 utanför vinrummet och 2 där inne och rör genom väggen. Likt bilden.”
xcIt7f3MQZqcYCBtj7JmlW1x-Rh9m5yN8lADh-Gk20zrrHpOwb7k7P4nNPU8Be9xRS9kpDzA5887kqhn249QjnqALN-GME4liOkxwk7h0gKjj3B9Uu-7oOMyRxbVE1SMqM-dU755vczC2iKMszhvOWDD2CUhEfqjArgo4_WKzePTpA=s0-d-e1-ft
 

Vingubben

Medlem
Jag dubbelkollade med dem kring vad du skrev Kristian och de svarade så här:


Nej till denna behöver du det ej.

Dock så måste där vara en ventilation i rummet. Men inget som ska kopplas på. Det räcker att du har 2 sådana här på 2 ställen. 2 utanför vinrummet och 2 där inne och rör genom väggen. Likt bilden.”
xcIt7f3MQZqcYCBtj7JmlW1x-Rh9m5yN8lADh-Gk20zrrHpOwb7k7P4nNPU8Be9xRS9kpDzA5887kqhn249QjnqALN-GME4liOkxwk7h0gKjj3B9Uu-7oOMyRxbVE1SMqM-dU755vczC2iKMszhvOWDD2CUhEfqjArgo4_WKzePTpA=s0-d-e1-ft
Någon som skojar med dig kanske?
 

Vingubben

Medlem
Hur menar du?
För att kunna kyla ett rum måste du transportera bort värme från luften i rummet. Ditt aggregat måste därför kunna ta den värme den ”fångar in” och transportera till utsidan av rummet. Att göra det med två fristående ventilationshål är omöjligt. Att putta ut luft i ett hål innebär att det kommer att komma in varm luft i det andra hålet. Personen som har svarat dig har antingen missuppfattat frågan, saknar kunskap eller skojar med dig.

Kolla in Norcools aggregat. Dom verkar prisvärda men jag har ingen egen erfarenhet av dom. https://www.bygghemma.se/kok-och-ba...MI_vqbh7jN8wIV1bLVCh3EDwx3EAAYASAAEgIKufD_BwE
 
Toppen