Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

BYOB Stockholm fredag 20/11?

thunberg

Flaskfantast
Administratör
En snabb listning vilka som jag fann intressanta (hellre annorlunda än standard bra)
Le Retout Blanc 2013
En mycket speciell Bordeaux med för mig en del tidigare oprövade druvor. Det var olika bud på vad det kunde vara och ingen lyckades pricka rätt. Fruktig med bra syra, något kort. Jag gissade på en annorlunda chardonnay vilket var helt uppåt väggarna (41.5% gros manseng, 37% sauvignon gris, 13% savagnin, 8,5% mondeuse blanche.
Long Shadows Wineries Syrah Sequel 2012
Ung, fruktig, mörka bär, jordgubbe, lakrits, mjölkchoklad, chark, klorin(?). Bra struktur med en något eftersläpande syraattack. Jag var inne på norra Rhône men @vintomas nämnde vanilj (det som jag kände som mjölkchoklad) så efter en hel del funderande kunde det vara en jänkar syrah.
Bodega Tananjara Vijariego Negro Tanajara 2009
Ljus i färgen, ålderstecken, popcorn, svag restsötma, (fick flashar till sherry). Som en PN men ändå inte. Gissade på att det var mitt bonusvin (som jag inte provat tidigare) vilket stämde. Kvalitén höjdes avsevärt efter flera timmar i luften.
Domaine de la Grange des Pères Vin de Pays de l'Hérault 2006
Här var jag helt ute och cyklade, inte många rätt. Jag trodde det var en mogen Bordeaux 2006 (varför jag skulle tro det vet jag inte, dricker nästan aldrig bdx). trevliga mognadstoner, fin syra, bra längd. Fick rätt på året i alla fall.
Bodega Chacra Pinot Noir Barda 2013
Hel underbar avslutning med en PN från Patagonien. Svalheten gjorde att det lätt kunde placeras i Europa. Inser att noteringarna nu blivit så knapphändiga att det inte ens är värt att försöka återge på ett vettigt sätt. Kladdade ner ord som bra, len, smaskens :confused:

Dagen efter var det bara att käka den berömda pajen :D
 

Mattias Schyberg

Administratör
En snabb listning vilka som jag fann intressanta (hellre annorlunda än standard bra)
Le Retout Blanc 2013
En mycket speciell Bordeaux med för mig en del tidigare oprövade druvor. Det var olika bud på vad det kunde vara och ingen lyckades pricka rätt. Fruktig med bra syra, något kort. Jag gissade på en annorlunda chardonnay vilket var helt uppåt väggarna (41.5% gros manseng, 37% sauvignon gris, 13% savagnin, 8,5% mondeuse blanche.
Long Shadows Wineries Syrah Sequel 2012
Ung, fruktig, mörka bär, jordgubbe, lakrits, mjölkchoklad, chark, klorin(?). Bra struktur med en något eftersläpande syraattack. Jag var inne på norra Rhône men @vintomas nämnde vanilj (det som jag kände som mjölkchoklad) så efter en hel del funderande kunde det vara en jänkar syrah.
Bodega Tananjara Vijariego Negro Tanajara 2009
Ljus i färgen, ålderstecken, popcorn, svag restsötma, (fick flashar till sherry). Som en PN men ändå inte. Gissade på att det var mitt bonusvin (som jag inte provat tidigare) vilket stämde. Kvalitén höjdes avsevärt efter flera timmar i luften.
Domaine de la Grange des Pères Vin de Pays de l'Hérault 2006
Här var jag helt ute och cyklade, inte många rätt. Jag trodde det var en mogen Bordeaux 2006 (varför jag skulle tro det vet jag inte, dricker nästan aldrig bdx). trevliga mognadstoner, fin syra, bra längd. Fick rätt på året i alla fall.
Bodega Chacra Pinot Noir Barda 2013
Hel underbar avslutning med en PN från Patagonien. Svalheten gjorde att det lätt kunde placeras i Europa. Inser att noteringarna nu blivit så knapphändiga att det inte ens är värt att försöka återge på ett vettigt sätt. Kladdade ner ord som bra, len, smaskens :confused:

Dagen efter var det bara att käka den berömda pajen :D
Härligt med lite intryck. Har själv provat samma årgång av Long Shadows för ett litet tag sedan. Även jag tyckte det var svårplacerat, lite som ett mellanting mellan nya världen och norra Rhône.

2012 Long Shadows Wineries Syrah Sequel
image-jpg.3549

Detta vin har gjorts i samarbete med legendaren John Duval som legat bakom Penfolds Grange de senaste 16 åren. Fin stamtavla med andra ord.
Läckert vin och ganska typiskt för det uttryck Syrah brukar få från Washington State. Ganska långtifrån norra Rhône, klart mer åt det internationella hållet med rejält mörk och tät frukt med tydliga drag av lakritsrot, kaffe, björnbär och plommon. Små puffar av viol och charkuterier kan anas med lite luft. I munnen så är det fylligt, stramt och heltorrt med skyhög intensitet och lång fin eftersmak.
Riktigt bra vin och gott, men det saknar lite komplexitet och personlighet, men med lite lagring kan det nog bli hur bra som helst. 91p
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Hur i helsike smakade denna? Spontant så känns det som ett riktigt lik som knappt borde klarat av att få korken dragen innan det föll ihop och dog, typ. ;)
Du är inte långt ifrån (även om det säkert finns en del som upplever det annorlunda). Notiser om "rökig som en whisky, tjära, karamell, vattnig" finns i mina papper.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Du är inte långt ifrån (även om det säkert finns en del som upplever det annorlunda). Notiser om "rökig som en whisky, tjära, karamell, vattnig" finns i mina papper.
Förutom "vattnig" så låter det ganska intressant trots allt. Skämt åsido så hade det förvånat mig massor om det uppfattades levande och vitalt. :)
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Jag blev nyfiken på vad Rust en Vrede själva kunde säga om 1983 PN och fick svar precis:
Good day,
The Pinot noir 1983 is quite a rare specimen.
A 1984 Pinot noir magnum was tasted last year and the wine was still fine and drinkable.
Regarding information around the wine we do not have much.

Obviously we now specialize in Cabernet Sauvignon, Syrah and Merlot. We no longer have anyPinot noir on the farm.

Kind regards,
Reynie Oosthuizen
Assistant Winemaker

Så mer info än så går tydligen inte att få tag på.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag blev nyfiken på vad Rust en Vrede själva kunde säga om 1983 PN och fick svar precis:


Så mer info än så går tydligen inte att få tag på.
Väldigt PK-svar. Tror dock att de gör rätt i att inte satsa på Pinot Noir. Få områden i Sydafrika har rätt förutsättningar. Det är nog endast Walker Bay som är svalt nog för att göra druvan rättvisa.
 

MD

Medlem
Jag är faktiskt inte helsåld på David Leclapart heller, även om just l'Apôtre brukar kunna leverera.
Har testat både 04 och 08 den senaste veckan och båda har levererat finfint, men jag brukar gilla vinet. Det lilla jag läst i rapportflödet om 05an talar för att den kan vara i en knepig fas alternativt så är den inte så bra som vissa andra årgångar.

Men sen så ska man inte glömma att det är en ganska oklassisk stil på champagne, gillar man inte producentstilen så är det lätt att döma ut den i en blindprovning.
 
Toppen