Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

BYOB Stockholm fredag 4/9

Trådskapare
ChristianB

ChristianB

DipWSET
Aha - huvudsakligen folk som jag inte tror jag träffat tidigare. En utmärkt anledning att vara med, ifall en plats fortfarande finnes!
Du är så välkommen! :)
Jag är bortrest nästa vecka men hakar gärna på nästa gång och tar med något bra bubbel.
Det blir fler gånger, hoppas jag! Vi har ju några kvällar att ta ikapp mot Västkusten! ;)
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Tacka till alla som kom till en BYOB i BOO!

Jag tycker att det var en jättetrevlig kväll!:) Tänk att det finns så många som kan så mycket om viner ... inspirerande!!
Tack till @ChristianB och värden @Bearman som förlängde sommaren med en varm veranda med massor av infravärme. Riktigt trevligt att träffa er alla och vilket kul urval av viner där det inte fanns några som helst bottennapp och det fanns en stor variation.

Peder

Jag kan inte annat än att instämma. Jag är jätteglad att jag fick möjligheten att följa med. En stor eloge till dig @Bearman (och din fru).
Bra initativ av dig och @ChristianB att dra ihop en BYOB i Stockholm. Jag tycker att det var supertrevligt anordnat med allt under hela kvällen! Inspirerande, lärorikt och framförallt väldigt roligt! Ser fram emot att träffas igen. :):)
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Tack till @ChristianB och värden @Bearman som förlängde sommaren med en varm veranda med massor av infravärme. Riktigt trevligt att träffa er alla och vilket kul urval av viner där det inte fanns några som helst bottennapp och det fanns en stor variation.

Peder
Instämmer helt, jättetack till @Bearman för en jättefin kväll och till @ChristianB för en fantastisk idé. Tack också till alla andra som var med för mycket goda viner och lärorika diskussioner.
 
Trådskapare
ChristianB

ChristianB

DipWSET
Nå, så svårt var det ju inte att få er med på noterna! ;)

Jag är väldigt nöjd med kvällen hur som helst, med den största behållningen i att träffa lite folk som faktiskt talar samma "språk" som jag! Kvällens viner blev helblinda, så jag fick äta en god portion av @Mattias S berömda "humble pie"!

Mouss:
1. Färgmässigt svårt då vi var utomhus, men med gräddkola, nougat, gula äpplen, krita och brödighet i doften. Fin syra och mycket välbehållen, så en klar njutning att dricka! Jag skrev Blanc de Blanc och 2006, givetvis från Champagne.
2000 Pol Roger Winston Churchill! Ett vin i högform och fantastiskt trevligt av @Bearman att bjuda på!

2. Ljusare än nr 1, med smält piggelin, citrusfrukt och melongodis. Okomplex och med tydligt stora bubblor, om än med en framträdande syra som säkert tilltalar publika Sverige. ;) 2013 Italien blev min imprecisa gissning!
NV (?) El Miracle Cava. Medtagen av @Innertällmo Bryggeri som ett litet prov på vad vi oftast INTE dricker. ;)

Rött 1:
1. Körsbär, te, syrliga tranbär... En dos fat men rätt liten sådan, tydliga och behagliga tanniner, tillsammans med röd frukt (tranbär, körsbär). Riktigt snyggt men jag kom inte längre än till Italien och chansade på en Nebbiolo då jag inbillade mig att det fanns lite potpurri. 2008...
2010 Casanova di Neri Brunello di Montalcino. Det var ju inte riktigt vad jag tänkte men jag får slipa smaklökarna till nästa gång!

2. Kryddigt, röd frukt i form av mogna hallon samt en del medicinalväxter. Stenigt, körsbär och mer örter i smaken, där tanninerna blev lite små i jämförelse med vin 1. Jag fastnade på hallonen och tänkte 2011 Loire. :p
1995 Chatêau Ducru-Beaucaillou, Saint-Emilion! Wow, kanonvin med riktigt fin utveckling som helt och hållet lurade mig, men en fin upplevelse att dricka!

3. Doften hoppar ur glaset och är framträdande med sten, röd frukt, medicinalväxter och rostade fat. Mer varmfruktigt än nr 2. Klurade en bra stund på den här innan jag insåg att jag inte har någon riktigt bra gissning, så det blev "Södra Rhône-blend" eller detsamma i tolkning från USA. 2012.
2012 Vilafonté. Sydafrika dök upp som ett vilt kort för mig, medan andra i sällskapet var bättre ute!

4. Oklar, dimmig och ljusröd vätska i glaset. Doften var typ "vetefasen-vad-det-här-är" så jag skrev frågetecken och "torkad frukt". Vinet växte på sig lite under kvällen dock! Jag insåg snabbt att jag inte hade provat något liknande förut...
1974 Produttori di Barbaresco! Helt ny upplevelse och kanske en aning för gammalt för mig, men med alla funkiga toner av torkad frukt, märklig undervegetation och annat lustigt så var det häftigt! :D

Vitt:
1. Vinet serverades av vår egen Österrike-expert @Peder och flaskans form antydde ju Österrike så... Doften var milt sagt lite ny, med något källarunkna toner till en början (Peder befarade korkdefekt) men efter en stund i glaset kom annat fram. Gul frukt, gula äpplen, citrus och modellera. En torrt träig ton som förde tankarna till bastutrall (!).
2006 Stagård Grüner Veltliner. Ja, Österrike var kanske inte så otippat, men det här var ett häftigt vin som kanske var aningen funky för att verkligen leverera!

2. Mättad, tydlig doft av persika på burk, sten och känslan av att slicka på en ny gummistövel i skrikig färg! Riktigt bra och omedelbar glädje i en sådan här! Hade inga fantastiska gissningar förutom Riesling, Tyskland och ”viss ålder”...
2009 Leitz Rüdesheim Schlossberg Riesling. Ett kanonvin förstås och vi var lite oeniga kring huruvida det var torrt eller med lite sött i. Tror @vintomas nämnde 9 g/l men jag är inte helt säker...

Rött 2:
1. Mer stall i denna, körsbär/bigarråer och något jag fick till dammig planta. Bra tanninstruktur och återigen välmoget. Jag skrev Italien, strök det och landade i Bdx faktiskt. Möjligen får jag reservera mig för att koncentrationen dalade lite.
1996 Produttori del Barbaresco Montestefano. Återigen märker jag att det ibland är rätt med magkänsla och ”Italien”, men å andra sidan kom @vintomas och spökade med en kusligt välövad förmåga. Tror han sade ”Nebbiolo och ca 20 år”...

2. Plommon, svarta vinbär, nya fat, kaffe... Efter torsdagens stora Bdx-provning med Winefinder kände jag mig säkrare på att skriva ned Merlot-dominans och var lite i krokarna kring just östra stranden Bdx. 2012 fick det landa på.
2008 Krutsler Merlot. @Peder går all in för Österrike ikväll och vinet levererade verkligen något utöver vad jag väntade mig från en icke-Bdx-Merlot! Positiv överraskning och ett vin jag skulle vilja ha mer av!

3. Rostat fat, menthol, gummi... Jag bestämde mig mer eller mindre direkt för att skriva ”Syrah” och detta med tanke på att @Mattias S nämnde just gummi som ett avslöjande för Syrah och Norra Rhône. Det var visserligen ett tag sedan, men jag har hittat det flera gånger. J Minns inte riktigt om jag skrev 2008 före eller efter avtäckning dock...
2008 Man O’war Dreadnought Syrah, Waiheke Island NZ. Jag är ju en sucker för Syrah så jag är inte så ledsen över att placera det i fel världsdel. Först var jag ute och irrade lite i Australien pga menthol-tonen men så kom gummibitarna och drog mig tillbaka till Norra Rhône. Grymt vin!

4. Sylt! Tokig intensitet i frukten här och med nästan överdrivna toner av blåbärssylt, svartvinbärssylt och florsocker/vanilj. Jag förundrades en bra stund av detta men skrev till slut Napa och Cab S. Någon årgång fick jag inte med, men senast jag var i London hade vi en övning på just Napa-Cab och jag tyckte mig hitta något här!
2005 Husic Cabernet Sauvignon, Napa. Mitt enda riktiga poäng under kvällen, som jag ser det! Får ju vara glad för att jag lärt mig något på plugget och nu är det bara att fortsätta! :D

5. Ljusrött i färgen trots dålig belysning, mogna hallon, medicinalväxt, lagerblad... En mix av båda röda och mörka bär. Jag var rätt säker på att det här var mitt vin för kvällen.
2010 Le Cigare Volant, USA. Det ”Flygande tefatet” är det säkert många av er som provat men det gick hem! Jag gillar ju Rhône så en blend på detta från Staterna fick bli mitt bidrag för kvällen.

Det blev två bonusviner efteråt också, men jag tog inga riktiga noter på dessa. Det första var en riktigt fin Graham's Tawny Port 20 YO (tror jag det var) som @vintomas tagit med. Grymt vin och åsikterna från flera håll var att det dricks för lite Port!
Därefter serverades ett jädrigt fräscht vitt sött, 2011 Chatêau Suduirat, av kvällens värd @Bearman! Ren balsam för själen när det kommer till fin Sauternes och skäl att tacka @Bearman med fru ännu en gång!
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
IMG_0890.gif
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
2009 Leitz Rüdesheim Schlossberg Riesling. Ett kanonvin förstås och vi var lite oeniga kring huruvida det var torrt eller med lite sött i. Tror @vintomas nämnde 9 g/l men jag är inte helt säker...
Det stod "trocken" på etiketten så då får det vara max 9 g/l. Förstår de som trodde att vinet låg lite högre, bl.a. för att grannvinet (österrikaren) var "Chardonnaytorrt". Det är Leitz rätt fruktiga och tillgängliga stil ihop med en druvmogen årgång som ger det intrycket.

Det första var en riktigt fin Graham's Tawny Port 20 YO (tror jag det var) ... åsikterna från flera håll var att det dricks för lite Port!
Ja och ja. :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Nå, så svårt var det ju inte att få er med på noterna! ;)

Jag är väldigt nöjd med kvällen hur som helst, med den största behållningen i att träffa lite folk som faktiskt talar samma "språk" som jag! Kvällens viner blev helblinda, så jag fick äta en god portion av @Mattias S berömda "humble pie"!

Mouss:
1. Färgmässigt svårt då vi var utomhus, men med gräddkola, nougat, gula äpplen, krita och brödighet i doften. Fin syra och mycket välbehållen, så en klar njutning att dricka! Jag skrev Blanc de Blanc och 2006, givetvis från Champagne.
2000 Pol Roger Winston Churchill! Ett vin i högform och fantastiskt trevligt av @Bearman att bjuda på!

2. Ljusare än nr 1, med smält piggelin, citrusfrukt och melongodis. Okomplex och med tydligt stora bubblor, om än med en framträdande syra som säkert tilltalar publika Sverige. ;) 2013 Italien blev min imprecisa gissning!
NV (?) El Miracle Cava. Medtagen av @Innertällmo Bryggeri som ett litet prov på vad vi oftast INTE dricker. ;)

Rött 1:
1. Körsbär, te, syrliga tranbär... En dos fat men rätt liten sådan, tydliga och behagliga tanniner, tillsammans med röd frukt (tranbär, körsbär). Riktigt snyggt men jag kom inte längre än till Italien och chansade på en Nebbiolo då jag inbillade mig att det fanns lite potpurri. 2008...
2010 Casanova di Neri Brunello di Montalcino. Det var ju inte riktigt vad jag tänkte men jag får slipa smaklökarna till nästa gång!

2. Kryddigt, röd frukt i form av mogna hallon samt en del medicinalväxter. Stenigt, körsbär och mer örter i smaken, där tanninerna blev lite små i jämförelse med vin 1. Jag fastnade på hallonen och tänkte 2011 Loire. :p
1995 Chatêau Ducru-Beaucaillou, Saint-Emilion! Wow, kanonvin med riktigt fin utveckling som helt och hållet lurade mig, men en fin upplevelse att dricka!

3. Doften hoppar ur glaset och är framträdande med sten, röd frukt, medicinalväxter och rostade fat. Mer varmfruktigt än nr 2. Klurade en bra stund på den här innan jag insåg att jag inte har någon riktigt bra gissning, så det blev "Södra Rhône-blend" eller detsamma i tolkning från USA. 2012.
2012 Vilafonté. Sydafrika dök upp som ett vilt kort för mig, medan andra i sällskapet var bättre ute!

4. Oklar, dimmig och ljusröd vätska i glaset. Doften var typ "vetefasen-vad-det-här-är" så jag skrev frågetecken och "torkad frukt". Vinet växte på sig lite under kvällen dock! Jag insåg snabbt att jag inte hade provat något liknande förut...
1974 Produttori di Barbaresco! Helt ny upplevelse och kanske en aning för gammalt för mig, men med alla funkiga toner av torkad frukt, märklig undervegetation och annat lustigt så var det häftigt! :D

Vitt:
1. Vinet serverades av vår egen Österrike-expert @Peder och flaskans form antydde ju Österrike så... Doften var milt sagt lite ny, med något källarunkna toner till en början (Peder befarade korkdefekt) men efter en stund i glaset kom annat fram. Gul frukt, gula äpplen, citrus och modellera. En torrt träig ton som förde tankarna till bastutrall (!).
2006 Stagård Grüner Veltliner. Ja, Österrike var kanske inte så otippat, men det här var ett häftigt vin som kanske var aningen funky för att verkligen leverera!

2. Mättad, tydlig doft av persika på burk, sten och känslan av att slicka på en ny gummistövel i skrikig färg! Riktigt bra och omedelbar glädje i en sådan här! Hade inga fantastiska gissningar förutom Riesling, Tyskland och ”viss ålder”...
2009 Leitz Rüdesheim Schlossberg Riesling. Ett kanonvin förstås och vi var lite oeniga kring huruvida det var torrt eller med lite sött i. Tror @vintomas nämnde 9 g/l men jag är inte helt säker...

Rött 2:
1. Mer stall i denna, körsbär/bigarråer och något jag fick till dammig planta. Bra tanninstruktur och återigen välmoget. Jag skrev Italien, strök det och landade i Bdx faktiskt. Möjligen får jag reservera mig för att koncentrationen dalade lite.
1996 Produttori del Barbaresco Montestefano. Återigen märker jag att det ibland är rätt med magkänsla och ”Italien”, men å andra sidan kom @vintomas och spökade med en kusligt välövad förmåga. Tror han sade ”Nebbiolo och ca 20 år”...

2. Plommon, svarta vinbär, nya fat, kaffe... Efter torsdagens stora Bdx-provning med Winefinder kände jag mig säkrare på att skriva ned Merlot-dominans och var lite i krokarna kring just östra stranden Bdx. 2012 fick det landa på.
2008 Krutsler Merlot. @Peder går all in för Österrike ikväll och vinet levererade verkligen något utöver vad jag väntade mig från en icke-Bdx-Merlot! Positiv överraskning och ett vin jag skulle vilja ha mer av!

3. Rostat fat, menthol, gummi... Jag bestämde mig mer eller mindre direkt för att skriva ”Syrah” och detta med tanke på att @Mattias S nämnde just gummi som ett avslöjande för Syrah och Norra Rhône. Det var visserligen ett tag sedan, men jag har hittat det flera gånger. J Minns inte riktigt om jag skrev 2008 före eller efter avtäckning dock...
2008 Man O’war Dreadnought Syrah, Waiheke Island NZ. Jag är ju en sucker för Syrah så jag är inte så ledsen över att placera det i fel världsdel. Först var jag ute och irrade lite i Australien pga menthol-tonen men så kom gummibitarna och drog mig tillbaka till Norra Rhône. Grymt vin!

4. Sylt! Tokig intensitet i frukten här och med nästan överdrivna toner av blåbärssylt, svartvinbärssylt och florsocker/vanilj. Jag förundrades en bra stund av detta men skrev till slut Napa och Cab S. Någon årgång fick jag inte med, men senast jag var i London hade vi en övning på just Napa-Cab och jag tyckte mig hitta något här!
2005 Husic Cabernet Sauvignon, Napa. Mitt enda riktiga poäng under kvällen, som jag ser det! Får ju vara glad för att jag lärt mig något på plugget och nu är det bara att fortsätta! :D

5. Ljusrött i färgen trots dålig belysning, mogna hallon, medicinalväxt, lagerblad... En mix av båda röda och mörka bär. Jag var rätt säker på att det här var mitt vin för kvällen.
2010 Le Cigare Volant, USA. Det ”Flygande tefatet” är det säkert många av er som provat men det gick hem! Jag gillar ju Rhône så en blend på detta från Staterna fick bli mitt bidrag för kvällen.

Det blev två bonusviner efteråt också, men jag tog inga riktiga noter på dessa. Det första var en riktigt fin Graham's Tawny Port 20 YO (tror jag det var) som @vintomas tagit med. Grymt vin och åsikterna från flera håll var att det dricks för lite Port!
Därefter serverades ett jädrigt fräscht vitt sött, 2011 Chatêau Suduirat, av kvällens värd @Bearman! Ren balsam för själen när det kommer till fin Sauternes och skäl att tacka @Bearman med fru ännu en gång!
Mycket trevlig och fin rapport med hög transparens rörande dina blinda gissningar. Väldigt trevligt och lärorikt för oss alla att läsa. En sak jag saknar är vilka viner ni tyckte bäst om (som grupp) innan avtäckning om ni röstade kring detta vill säga?
 
Trådskapare
ChristianB

ChristianB

DipWSET
Mycket trevlig och fin rapport med hög transparens rörande dina blinda gissningar. Väldigt trevligt och lärorikt för oss alla att läsa. En sak jag saknar är vilka viner ni tyckte bäst om (som grupp) innan avtäckning om ni röstade kring detta vill säga?
Det är på G i en separat konversation. ;)

Angående vinerna så var det en hel del nya bekantskaper och en del inte så nya, även om det enda jag druckit tidigare var Churchill och Suduirat (mitt eget röda borträknat). På ett personligt plan så ser jag givetvis detta som ett bra läge att försöka förstå vad jag dricker, inte minst för Diploma-kursens skull. Det svåra blir dock inte att avgöra kvalitén på en sådan här provning utan snarare varifrån vinerna kommer. ;)
 

Vino fino

Medlem
Mina intryck av kvällens viner. Vi letade ursprung/druva och årgång.

Hade svårt att ställa in siktet här, utomhus. Man ska passa sig för ursäkter när man provar blint men jag har alltid haft svårt med betygsättning al fresco. Blir lätt att man tappar nyanserna. Finns bara en sak som är värre och det är betygsättning när man är på sjön. Någonting med havet som sabbar smaklökarna.

Bäst? Stod mellan den exotiska österrikaren och den lagrade Barbarescon på röda sidan och med lite tid i glaset blev det nog italiensk seger. Inomhus, under tempererade former, hade nog Ducru-Beaucaillou knipit förstaplatsen. Leitz Riesling tog hem de vita, inklusive sött och mousserande, vars exemplar nog var minst lika bra men inte i samma toppform.

Mousserande
1: Gissade BdB bra Champagne-kopia med viss ålder, typ ’06 eller ’08. Att jag gissade på kopia snarare än original var nog lite färgat av vårt forum och folks förmåga att klämma in Champagne-dödare vid varenda provning. Men det säger mer om min tendens att försöka dra "smarta" slutledningar snarare än att fokusera på vad som är i glaset.
2000 Pol Roger Winston Churchill

2. Hade mycket svårt att identifiera druva. Ett platinaskimrande vin, helt annorlunda färg än Winston, med medicinaltoner som fick mig att famla i Loire eller Tyskland. Cremant eller Sekt, trodde jag.
NV El Miracle Cava.

Rött
1. Istället för att gå på instinkt (ITA) började jag jolma runt i Rioja. Kraftig röd frukt, hög syra, en hel del ek. Gissade på La Rioja Alta 904 senaste årgång.
2010 Casanova di Neri Brunello di Montalcino.

2. Bdx, vänstra flodbanken, inget snack, men årgången var fel. Trodde 2008 bakåt till 2004. Försökte aldrig gissa på slott.
1995 Chatêau Ducru-Beaucaillou, St Julien.

3. Misstänkte starkt att detta var mitt eget vin (Dreadnought). Konfektfabrik, massor av ek, rätt rustikt i munnen. En massa spår av dyr vinproduktion men lite utan riktning.
2012 Vilafonté.

4. Smartare än sitt eget bästa, brukar det heta, och slutledningsförmågan (den bristande alltså) fick mig att spatsera mellan Coly-Dutheils släpp av gammal Chinon. ’85 eller ’76. Trodde jag. Rätt mycket tryffel och gryniga tanniner. Började lite bångstyrigt med en massa estrar men lugnade sedan ned sig och blev ett mycket bra vin.
1974 Produttori di Barbaresco

Vitt
1. Verkligt annorlunda toner av målarlåda, torkade blommor, stenar. Chenin Blanc kändes som en bra kandidat om det inte hade varit för att Peder tog med sig vinet. Vågade aldrig gissa på druva. Att det var Österrike kändes självklart med tanke på upphovsman.
2006 Stagård Grüner Veltliner.

2. Här kom första fullpoängaren och det var en mycket typisk tysk Riesling från 2009. Fin, fin frukt. Bra balans. Bara ett uns sötma.
2009 Leitz Rüdesheim Schlossberg Riesling.

Rött 2:
1. Saknar anteckningar på denna men jag vet att jag gissade Nebbiolo, dock helt fel ålder, 2008, vilket faktiskt är nästan värre än att ha fel på druvan.
1996 Produttori del Barbaresco Montestefano.

2. Jag vet inte om jag hade rester av diskmedel i glaset efter en halvtaskig diskning mellan flighterna för här var det blombukett för hela slanten. (Yes Original grön?) Väldigt parfymerat och exotiskt. Hade väldigt svårt att hitta druva. @Innertällmo Bryggeri var inne på Pomerol och det kändes som en bra gissning men jag vågade aldrig sticka ut hakan.
2008 Krutsler Merlot.

3. Nu kom jag in på Syrah direkt men lät mig sedan övertygas av @vintomas och hittade sedan fler och fler tecken på CNdP (i min dårskap). Mycket mer klassisk och mycket bättre än andra exemplar jag druckit från Man o’ War och här var det nog valuta för pengarna, till skillnad från deras överskattade Cabernet Franc, exempelvis. Jag betalade 299 sek för denna vid släpp men såg nu att priset dragit iväg till 70 pund för senaste årgången.
2008 Man O’war Dreadnought Syrah

4. Massor med blå frukt, dyr syntetisk jäst, popcorn, dyr ek. Gissade helt felaktigt på Dreadnought. Igen!
2005 Husic Cabernet Sauvignon, Napa.

5. Helt ute och cyklade här. Ingen nämnvärd ek märktes, väldigt ljus färg, hallonaktig frukt. Modern Cru Beaujolais?
2010 Le Cigare Volant

Sött
1. Att det var Tawny var inget snack men Colheita eller “vanlig” Tawny? Gissade på Colheita, 1984, från något etablerat hus.
Graham's Tawny Port 20 YO

Sött 2. Sauternes, tveklöst. Antagligen från 2011. Min enda andra fullpoängare.
2011 Chatêau Suduirat
 
Last edited:
Toppen