Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Cabernet Sauvignon, Bordeaux blends och mat

Helt införstådd med att det finns en allmän tråd som handlar om att matcha vin och mat, tänkte jag ta upp en aspekt av mat&vin-matchning som blir extra tydligt med den globalt enormt populära bordeaux-blandningen och dess alla varianter.

Det finns en mycket stor spännvidd mellan väldigt fruktiga och ekade cabbar och cabbiga blends, och mer svala "klassiska" uttryck av samma druva och druvblandningar. Själv gillar jag både fruktiga Napa-lyx-viner men också svala, strama klassiska uttryck som t ex Arnot Roberts Cabernet:er, eller medoc-viner från 2004, 2002, 2012 som jag uppfattat som inte riktigt lika varmfruktiga.

Dessa viner kan dock ibland kännas som så väsensskilda att det inte är ens i närheten av samma typ av mat som passar. Det är ju inte heller varje dag som man vare sig knäcker en St Julien från 2004 av bättre snitt eller en yppig kalifornisk eller australisk lyx-cabbe så jämförelse-biblioteket är inte fullbelagt.

Vad är era favorit-mat-matchningar till Bordeaux av olika klasser och årgångar, samt cabernet sauvignon och för den delen andra bordeaux-druv-uttryck från olika håll i världen? Biff och Bea? Tacos med knapergrillat sidfläsk och färsk koriander? Boeuf Bourguignon? Kebab-tallrik? Gruyère och en skiva surdegsbröd? Känn er fria att re-definiera den något vaga och otydliga frågan :)
 
Last edited:

Poussard

Medlem
Drack nyligen en blend ihop med hamburgare och tyckte det funkade strålande. Kan tillägga att det inte var nån CS i vinet, dock vet jag inte om det var av betydelse.
 
Last edited:
Toppen