Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Catena Zapata på Systembolaget 2024

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Här kommer mina anteckningar från en provning med Adrianna Catena med de viner från Catena Zapata som släpps på systemet i vår. Som vanligt är vinerna mycket bra. Den inbördes rangordningen bland de röda är dock helt annorlunda än förra året. Bland de vita är den dock ungefär samma för mig. Det var en omröstning på provningen om vilket som var bättre av White Stones och White Bones resultatet blev ungefär 50/50 Är man mer traditionell, som jag, gillar man White Stones, vill man ha något mer spännande köper man White Bones.
adrianna.jpg

Flight 1.jpg

92965 Catena Zapata Adrianna Vineyard White Stones Chardonnay 2021 895 kr webblansering 4/4 90 flaskor
N: Smör, citrus, gröna äpplen, lime och sten.
M : Citron, apelsin, vanilj, lime och honung. Fräscht och elegant med bra balans hög syra och sval, koncentrerad frukt. 92-94p

92818 Catena Zapata Adrianna Vineyard White Bones Chardonnay 2021 895 kr webblansering 4/4 90 flaskor
N: Rök, majs, skiffer, petroleum och eukalyptus.
M: Salvia, hö, eukalyptus, sten, smörkola, nässlor och citron. Kryddigt, torrt, stramt och ganska funky. Med lite luft lugnar det dock ner sig och frukten kommer fram tydligare. 90-92p

93727 Catena Alta Chardonnay 2022 249 kr TS 1/3 1200 flaskor (testat tidigare för släppet 1 mars)
N: Smör, sten, gröna äpplen, syltade citronskal, halm och vanilj.
M: Äpple, citron, alkohol och vanilj. Stenigt och ganska lätt med hög syra. Även här händer det ganska mycket när vinet får luft och värme: alkoholen försvinner och frukten blir mer koncentrerad. 88-90p
Flight 2.jpg

94290 Catena Alta Malbec 2020 369 kr TS 5/4 600 flaskor
N: Kanel, blåbär, spånskiva och pomerans.
M: Svarta vinbär, lakrits, blåbär och choklad. Slankt, stramt och polerat med bra balans. Klart bättre än förra årgången. 90-92p

94110 Catena Zapata Malbec Argentino 2021 795 kr TS 5/4 720 flaskor
94638 Magnum 1749 kr webblansering 4/4 30 flaskor
90608 Dubbelmagnum 3495 kr webblansering 4/4 10 flaskor

N: Jord, viol, ceder, blåbär, läder och pomerans.
M: Apelsin, viol, lakrits, pomerans, plommon och läder. Stramt med balanserade tanniner och koncentrerad frukt. Bra vin, men ändå en liten besvikelse, eftersom förväntningarna var höga. Förra årgången var betydligt bättre. 91-93p

94686 Catena Zapata Adrianna Vineyard Fortuna Terrae Malbec 2020 895 kr webblansering 4/4 105 flaskor
N: Kryddpeppar, läder, choklad, lakrits, syren, svarta vinbär och hallon.
M: Apelsin, läder, vanilj, plommon, kryddpeppar och choklad. Komplext och elegant med snygga tanniner. 94-96p

94685 Catena Zapata Adrianna Vineyard River Malbec 2020 1395 kr webblansering 4/4 51 flaskor
N: Syren, jasmin, hallon, svarta vinbär och svartpeppar.
M: Blåbär, vanilj, choklad, svarta vinbär, läder och lakrits. Tillgängligt och polerat med sval, koncentrerad frukt. Lite mer kraft och lite mindre elegans än Fortuna Terrae i nuläget. 93-95p
 
Jag är vansinnigt förtjust i Argentinos etikett men i år känns det som ett pass. Jag hade siktet inställt på en magnum.
 

The Wall

Medlem
Här kommer mina anteckningar från en provning med Adrianna Catena med de viner från Catena Zapata som släpps på systemet i vår. Som vanligt är vinerna mycket bra. Den inbördes rangordningen bland de röda är dock helt annorlunda än förra året. Bland de vita är den dock ungefär samma för mig. Det var en omröstning på provningen om vilket som var bättre av White Stones och White Bones resultatet blev ungefär 50/50 Är man mer traditionell, som jag, gillar man White Stones, vill man ha något mer spännande köper man White Bones.
Visa bifogad bild 31633
Visa bifogad bild 31634
92965 Catena Zapata Adrianna Vineyard White Stones Chardonnay 2021 895 kr webblansering 4/4 90 flaskor
N: Smör, citrus, gröna äpplen, lime och sten.
M : Citron, apelsin, vanilj, lime och honung. Fräscht och elegant med bra balans hög syra och sval, koncentrerad frukt. 92-94p

92818 Catena Zapata Adrianna Vineyard White Bones Chardonnay 2021 895 kr webblansering 4/4 90 flaskor
N: Rök, majs, skiffer, petroleum och eukalyptus.
M: Salvia, hö, eukalyptus, sten, smörkola, nässlor och citron. Kryddigt, torrt, stramt och ganska funky. Med lite luft lugnar det dock ner sig och frukten kommer fram tydligare. 90-92p

93727 Catena Alta Chardonnay 2022 249 kr TS 1/3 1200 flaskor (testat tidigare för släppet 1 mars)
N: Smör, sten, gröna äpplen, syltade citronskal, halm och vanilj.
M: Äpple, citron, alkohol och vanilj. Stenigt och ganska lätt med hög syra. Även här händer det ganska mycket när vinet får luft och värme: alkoholen försvinner och frukten blir mer koncentrerad. 88-90p
Provade Catena Alta i helgen som passerade (13-14 april); bra i Veritas Oaked Chardonnay på lördagen, ännu bättre i Zalto Bou/Neb på söndagen. Faktiskt så pass att jag beställde 3 butts idag.
 

katho27

Medlem
Provade Catena Alta i helgen som passerade (13-14 april); bra i Veritas Oaked Chardonnay på lördagen, ännu bättre i Zalto Bou/Neb på söndagen. Faktiskt så pass att jag beställde 3 butts idag.
+1 (eller njae - jag provade mitt i veckan, i andra glas och beställde bara 2 st till som jag kunde hämta idag, men annars lika!) ;)
 
Toppen