Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

CAV0016 - Georges Descombes från Caviste

Caviste

Leverantör
Det är väl ingen hemlighet att dagens släpp kommer från Georges Descombes i Beaujolais. En otroligt ödmjuk vinbonde som håller till utanför Villié-Morgon. Georges gör några av de mest seriösa Cru Beaujolaisviner jag provat, med gott om struktur och lagringspotential. Vinerna är mycket populära i Frankrike och att kunna erbjuda dessa till Sverige (dessutom till oslagbart pris) är något vi är mycket stolta över.

Släpps kl 14.00 idag. Som vanligt finns risken att efterfrågan överstiger tillgången men vi vill uppmana till att nyttja väntelistan när det tagit slut. Är trycket stort kan vi använda väntelistan som underlag för att övertyga producenten att rota fram fler lådor. Det fungerade med Jérôme Coursodon på CAV0015 där nästan hela väntelistan fick sina beställningar genomförda.

Vinerna då:
2011 Morgon är en så kallad "generique". Georges buteljerar vinerna från gamla stockar separat med tillägget Vieilles Vignes (se Régnié och Brouilly nedan) och annan etikett. Denna kommer således från lite yngre stockar (planterade 1993). Ungefär hälften av Georges ägor ligger inom AOC Morgon och det mesta i Corcelette-sektorn av appellationen, känd för att ge Morgon-viner med elegant uttryck. 125 spänn styck i lådan, 2 flaskor.

2011 Régnié Vieilles Vignes kommer från gamla stockar i Régnié. Régnié är den yngsta av alla Crus i Beaujolais (AOC sedan 1988). Geroges demonstrerar exakt varför Régnié skall ha AOC-status. Kraft och finess i perfekt harmoni. Gott om lagringspotential (10 år+) om man lagrar svalt. Kanske det mest kompletta av de tre vinerna i CAV0016. 2 flaskor i lådan, 155 kr styck.

2011 Brouilly Vieilles Vignes från Quincié-delen av AOC Brouilly. Mer kalksten i jorden och lite högre höjd ger ett lättare och väldigt drickvänligt vin. Jag skulle gärna vilja se vad som händer med lagring här men problemet är att Descombes Brouilly är så sanslöst bra att dricka direkt att det blir svårt att se dessa överleva sommaren. Jämfört med "generique"-Brouilly från Descombes har VV-versionen tätare frukt, högre intensitet och en krämig, nästan gräddig textur. 165 kr styck, 2 flaskor i lådan.

CAV0016 är en uppvisning av Cru Beaujolais och tre av de bästa kommunerna i området. Här får man en väldigt bra introduktion till seriös Beaujolais och en stilstudie av terroiren i Morgon, Régnié och Brouilly. Gamay när den är som bäst!

890 kr exkl leveranskostnad.

Häng med på www.caviste.se kl 14.00!
 
SV: CAV0016 - Georges Descombes från Caviste

Och som vanligt lyckas Caviste sälja slut på en kort stund. Grattis till Martin och grattis till er som köpte, dvs grattis till mig själv också :)
 
Trådskapare
Caviste

Caviste

Leverantör
SV: CAV0016 - Georges Descombes från Caviste

Både jag och Georges blev överrumplade av gårdagens sug efter bra Beaujolais. Kul att så många kommer dricka Descombes i Sverige i sommar!

Georges rotade fram lite mer vin så jag har öppnat upp för ytterligare ett fåtal beställningar. Beställs som vanligt genom hemsidan.

Trevlig helg,
Martin
 
Toppen