Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Cava, bubblor och övrigt mousserande

Trådskapare
T

Trydebull

Medlem
2014 Agust Torello Mata Trepat Cava Rosé

8BB86CF7-DC92-45F7-9CCC-DFA9A38C834E.jpeg

Flaskan säger jordgubb-körsbär, men det är snarare smultron-rosé-hållet i färg åt det blekare hållet i glaset.

Doftar ändå tydligt jordgubbar, med inslag av rabarber och ev lite fläderblomster

Smaken blodgrapefruktig mer än jordgubbig även om det finns både smultron och jordgubbe också. Mognadstoner med inslag av vad jag tror är ekfatslagring men med en något hög beska för min smak. Lite brända toner.

100% Trepat. Legat på 18 månader på korken.

Absolut en helt ok mousserande rosé!

Inga ordentliga noter så inget ordentligt betyg, men jag är inte fullt lika frällst som handlarna faktiskt. Inte ens objektivt. De lät som ”en bra bit över 90” och jag är nog på 84-86 kanske
 

ChristianB

DipWSET
Inga ordentliga noter så inget ordentligt betyg, men jag är inte fullt lika frällst som handlarna faktiskt. Inte ens objektivt. De lät som ”en bra bit över 90” och jag är nog på 84-86 kanske
Det är ju helt klart dig det är fel på! ;)

Synd att vinet inte levererade... Bra Cava är annars uppfriskande mot de vanliga bubblorna i glaset. :)
 
Trådskapare
T

Trydebull

Medlem
Hade med en Kripta 08 när vi testade av ett gäng 08 champagne för ett tag sedan. Den föll rätt platt, men det var ändå kul att jämföra :)

Jag håller rent generellt med när det gäller Cava!

Även om jag fortfarande har ganska stora förhoppningar på de flaskor jag köpt! Åtminstone bör de landa överst på min Cava-lista!

Man måste ju använda samma bedömningsgrunder för Cava som för t ex Champagne och då faller flera aspekter kring komplexitet, eller tydligheter kring friskhet etc för min del.

Sen måste man ju ändå också beakta priset. Rosécavan från 2014 från Torello ovan kostade mig 14:80 euro... Om jag då tycker att det är en bra rosé, kanske inte så mycket mer än så objektivt sett, men fortfarande en bra rosé - då spöar den ändå väldigt många Champagne-roseer som jag druckit. Både NV och årgångs...

Mina Kripta gav jag mellan 38 och 45 Euro för. Det får man inte speciellt mycket Champagne för. Definitivt inga Prestige-Champagner. Så i det där förhatliga perspektivet med pris kan ju en Cava av det här slaget änd vara väldigt, väldigt bra...

För min del återstår det ju att se - men 2012 Brut Reserva från Torello kommer att få sätta korken till i kväll!
 

buteljen

Medlem
Jag håller rent generellt med när det gäller Cava!
...
Mina Kripta gav jag mellan 38 och 45 Euro för. Det får man inte speciellt mycket Champagne för. Definitivt inga Prestige-Champagner. Så i det där förhatliga perspektivet med pris kan ju en Cava av det här slaget änd vara väldigt, väldigt bra...
/QUOTE]
Absolut, det är ju inget dåligt vin på något sätt (förutom att det har en idiotisk flaska)! Det roliga är dock att i den där 08-flighten där både Cristal, Winston, Fleur de Passion och Belle Epoque var med så fick Camille Saves (346 kr) och PP L'esprit (435 kr) flest rösten för att vara godast för kvällen. Det beror såklart på att de andra är alldelens för unga, men ändå :). Kriptan betalade jag 648 kr för (privatimport)
 
Trådskapare
T

Trydebull

Medlem
2012 Augusti Torello Mata Gran reserva Barrica

41484D4D-8D96-4A72-99B9-25B01E94D591.jpeg


2012 Agusti Torello Mata Gran Reserva Barrica

Noterna från ca två timmar efter kork med fryspåse på, inkylen. Och det är VÄLDIGT stor skillnad mellan glas ett och glas tre-fyra. Inga optimala glas ska jag också tillägga - ffa till doftnoterna.

Gyllengul i färgen.

Tydliga stora, och många bubblor

Doften är lätt brödig och med rågkärnor. Inte gult eller rött - eller citrus-äpple för den delen. Kanske mer åt det lätt övermogna hållet i fruktväg och troligtvis mest plommon faktiskt. Gula då.

Smaken ger en blandning av gula äpplen, gula päron, lätt bittra gula plommon och en viss skalbeska som känns lätt grillad citrustonig. Kraftfull och brödig. Lätt jästigt. Hade det varit en Champagne hade jag gissat på bara blåa druvor.

Det som stannar kvar längst är lite jästighet och bittermandelton.

Den här är inget för mesar. Jag tycker inte att det är finstämt någonstans, men jag måste säga att det absolut är det bästa i Cava-väg jag druckit. Det här innehåller ganska mycket nyanser, känns väldigt mycket mer genuint och genomarbetat.

100% Macabeo
Ca hälften jäst på ekfat
Ca 30-32 månader på flaska i källare innan sälj

Jag inser när jag läser vad jag skrivit ”on-the-fly” att jag kanske inte valt så sexiga adjektiv men det här är inte alls så dumt! Jag är nog någonstans kring 90-strecket. Men bör nog objektivt stanna i intervallet 88-90.

Jag vet inte säkert naturligtvis, men det känns ändå inte som att det kommer att bli ett större vin med speciellt mycket tid. Möjligt att något år till ger lite bättre balans, men jag är samtidigt lite orolig för brödigheten och beskan under samma intervall för blir det mer av det så blir det inte till det bättre...

Kul i vilket fall som helst! Och jag är glad över att kunna konstatera att när vi vill ha något med bubblor i, till ett verkligt vettigt pris (ca 19-20 euro) så finns det ett väldigt bra alternativ i Torellos årgångs-Cavor!

Tack @Carinasomm för mkt bra tips!
 

Poussard

Medlem
@Trydebull Jag drack Torello Mata Barrica 2009 år 2018, och tyckte den var mycket god med klara oxidativa drag. Så jag skulle säga att den (baserat på det lilla underlaget av 1 flaska) visst vinner på vidare lagring. Givet att oxidativa drag är något man uppskattar dock. Det är förstås inte säkert att alla flaskor mognar på exakt samma sätt.
 

LarsW

Medlem
Humm.... var tvungen att googla detta och fann: "De senaste åren har glubbel seglat upp som julfesternas dryck nummer ett"
"...vad är då glubbel? Jo, det är en succéblandning av glögg och bubbel, och den kan vara både vit och röd"

"Bubblet kallat "Sparkling & Spices" är nämligen bombat med massor av glöggkryddor!" ...är detta reklam eller en varning? :D

Wot? :confused:
Glubbel?
Juldryck #1?
Succeblandning? o_O
Jag trodde jag hade koll på den mousserande världen av vin men detta har gått mig helt förbi... på riktigt!
Är det någon som har koll på detta? Är det verkligen en grej?

Är det drickbart?
 

Wintermute

Medlem
Humm.... var tvungen att googla detta och fann: "De senaste åren har glubbel seglat upp som julfesternas dryck nummer ett"
"...vad är då glubbel? Jo, det är en succéblandning av glögg och bubbel, och den kan vara både vit och röd"

"Bubblet kallat "Sparkling & Spices" är nämligen bombat med massor av glöggkryddor!" ...är detta reklam eller en varning? :D

Wot? :confused:
Glubbel?
Juldryck #1?
Succeblandning? o_O
Jag trodde jag hade koll på den mousserande världen av vin men detta har gått mig helt förbi... på riktigt!
Är det någon som har koll på detta? Är det verkligen en grej?

Är det drickbart?
För kanske tio år sedan bjöd vi Kir Royal, men med glögg istället för Cassis i botten, på en julfest. Funkish, men inte "Succeblandning".
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Humm.... var tvungen att googla detta och fann: "De senaste åren har glubbel seglat upp som julfesternas dryck nummer ett"
"...vad är då glubbel? Jo, det är en succéblandning av glögg och bubbel, och den kan vara både vit och röd"

"Bubblet kallat "Sparkling & Spices" är nämligen bombat med massor av glöggkryddor!" ...är detta reklam eller en varning? :D

Wot? :confused:
Glubbel?
Juldryck #1?
Succeblandning? o_O
Jag trodde jag hade koll på den mousserande världen av vin men detta har gått mig helt förbi... på riktigt!
Är det någon som har koll på detta? Är det verkligen en grej?

Är det drickbart?


Jag är ingen glöggfantast men "glubbel" har jag blivit serverad och serverat själv de senaste två åren. Alltid en hit hos gäster och jag gillar det skarpt! :)
 

Johan L

Medlem
Har eller aldrig hört uttrycket glubbel men egenblandad drink på vit glögg och bubbel plus lite pynt bjöd vi på till minglet vid senaste julfesten. Det saknas inte recept på det här när man gogglar på "glögg drink" eller liknande.
 
Toppen