Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Caviste CAV0075 – Domaine de Marcoux

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Idag, torsdag 14 septembber, släpper Caviste nästa låda till försäljning. Denna gång är det producenten Domaine de Marcoux från södra Rhône som plockats ihop fördelat enligt nedan.

2017-09-13 16.49.50.jpg


Raisin de Loup (Vin de France, märkt NV men är årgång 2016) är lättgillat med lätt funkighet, frisk syra och lite pepprigt avslut. Snyggt och klunkvänligt. Fick möjligheten att prova årgång 2015 och det visade på utvecklingspotential om man kan hålla fingrarna borta. 54% syrah, 26% grenache & 20% caladoc.
Côtes du Rhône 2016, varmfruktig, rosenblad, torkade örter, nypon, kött, djup, lingon, syrlig med bra balans. Gott gott. Även denna fick jag prova en äldre årgånng av (2013) som visade på en perfekt mognad. Überpotential på den helt klart. 60% grenache, 30% syrah & 10% mourvèdre.
Châteauneuf-du-Pape 2015 även den varmfruktig, syrlig och slank i munnen, kvarnpeppar, lakrits, snabbt möte med gummislang i slutet och några russin. Personligen är jag något kluven till russinet i slutet, kan dock komma att försvinna. Tillräckligt med umph för att bli intressant. 80% grenache, 10% mourvèdre, 7% syrah & 3% cinsault.

Lådan innehåller 2 av vardera vin till priset 1290:-

Som en liten bonus fick vi blint ett initialt superoxiderat rött vin med metall, sherry och cayennepeppar på näsan med något sött bakomliggande. I munnen upplevdes det rökigt (förkolnad brasa). Även en avbarkad björkslana dök upp. Mogen färg, sediment, min gissning var 2000-2001. Visade sig vara en 1995 Vieilles Vignes! Häftigt!
2017-09-13 16.48.09.jpg
 
Last edited:

Vian

Medlem
Blev en låda för mig med, har blivit en vana. För oavsett distrikt/gård/stil/druvor/pris så har Caviste mitt förtroende. Allt jag har fått därifrån har alltid varit både prisvärt, bra och intressant. Även de gånger när det varit ett distrikt eller en stil som jag normalt sett inte gillar.

Samma sak denna gång, jag är egentligen inte helsåld på södra rhône och Châteauneuf-du-Pape (har väl förvisso inte gjort någon djupdyktning heller), men dessa verkar spännande av beskrivningen att döma. När jag dessutom vet att det kommer från Caviste så känner jag mig helt trygg, lär bli ytterligare en fantastisk låda.

Dessutom har jag varit inne på att ge Châteauneuf-du-Pape några fler chanser, så det här får väl ses som en utmärkt möjlighet att bunkra.
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Blev en låda för mig med, har blivit en vana. För oavsett distrikt/gård/stil/druvor/pris så har Caviste mitt förtroende. Allt jag har fått därifrån har alltid varit både prisvärt, bra och intressant. Även de gånger när det varit ett distrikt eller en stil som jag normalt sett inte gillar.

Samma sak denna gång, jag är egentligen inte helsåld på södra rhône och Châteauneuf-du-Pape (har väl förvisso inte gjort någon djupdyktning heller), men dessa verkar spännande av beskrivningen att döma. När jag dessutom vet att det kommer från Caviste så känner jag mig helt trygg, lär bli ytterligare en fantastisk låda.

Dessutom har jag varit inne på att ge Châteauneuf-du-Pape några fler chanser, så det här får väl ses som en utmärkt möjlighet att bunkra.

Väl sammanfattat! Jag resonerar likadant kring Caviste.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Vill man hitta till Cavistes sida för CAV0075 finns den här (i skrivande stund ser det inte slutsålt ut).
Vill man till äventyrs hitta mitt omdöme om de tre vinerna finns det som ett blogginlägg här.
@thunberg - när jag provade (alldeles före stängningsdags) nämnde Martin att ni varit två från forumet där och provat - det lät som att han menade att ni varit där tillsammans. Av nyfikenhet - är det ett gemensamt intryck ovan eller är det enbart ditt eget?
 
Trådskapare
thunberg

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Av nyfikenhet - är det ett gemensamt intryck ovan eller är det enbart ditt eget?
Det stämmer att både jag och @Larseman var på plats, vi kom ganska samtidigt, men noterna är enbart mina egna. Vi stod och smyghöll på våra anteckningar och jag trodde faktiskt att han skulle kontra med sina egna noteringar. Vi skulle dit båda var det bestämt men det var en ren slump att vi kom dit samtidigt, inget planerat.
 

Pessoa

Medlem
Även jag gillar Caviste. Jag satsar dock bara på de lådor som jag tror mest på. Har svårt att motivera sexpack från områden jag sällan brukar vara intresserad av. Då är det lättare att köpa en blandlåda (från t ex Vinlådan) och råka få en sån flaska istället för sex flaskor. Och visst, man kan ändra inställning till områden. Ofta räcker det med något eller några tråkiga viner för att man ska dissa ett område, men ofta bara ett riktigt bra vin för att man ska börja bli intresserad (igen).

Sen finns det ju andra lådfirmor. Hann ni köpa Pompette 7 med Franck Balthazar?
 

Uncle_Bob

Medlem
Blev en låda för mig med, har blivit en vana. För oavsett distrikt/gård/stil/druvor/pris så har Caviste mitt förtroende. Allt jag har fått därifrån har alltid varit både prisvärt, bra och intressant. Även de gånger när det varit ett distrikt eller en stil som jag normalt sett inte gillar.

Samma sak denna gång, jag är egentligen inte helsåld på södra rhône och Châteauneuf-du-Pape (har väl förvisso inte gjort någon djupdyktning heller), men dessa verkar spännande av beskrivningen att döma. När jag dessutom vet att det kommer från Caviste så känner jag mig helt trygg, lär bli ytterligare en fantastisk låda.

Dessutom har jag varit inne på att ge Châteauneuf-du-Pape några fler chanser, så det här får väl ses som en utmärkt möjlighet att bunkra.

Ja, sjukt hög kvalité på cavistelådorna och som ni säger är de väldigt duktiga på att utmana en med saker man kanske inte tror man gillar och så är det fantastiskt, speciellt om man har lite tålamod innan man öppnar.
 
Toppen