Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

CellarTracker, Adegga och andra system ....

merlotsmile

Medlem
Hallå!
Det här blir mitt första inlägg här :). Försökte söka bakåt men hittade inget direkt angående att dokumentera vinkällare.

Håller på att försöka få någon slags struktur på vår sk. vinkällare som innehåller sisådär 250 flaskor. Just nu finns den halvt om halvt dokumenterat i ett excel-spreadsheet. Jag skulle dock vilja hitta något bra och tillförlitligt system att dokumentera allt på ett bra sätt.

Har hittat www.cellartracker.com och http://www.adegga.com/ på nätet. Någon som använder? Finns det fler alternativ? Kan ni rekommendera? Eller har ni hemmagjorda system för att hålla koll på vad ni lagrar/dricker?

Tacksam för alla tips :)
 

perpro

Medlem
SV: CellarTracker, Adegga och andra system ....

Jag kör Cellartracker, precis som flera andra här på forumet. Fungerar bra. Nytt gränssnitt för några dagar sedan som många har lite inkörningsproblem med, men det är nog bara för att man är van vid det gamla och att vissa funktioner inte finns på samma plats.

Agegga har jag inte hört talats om tidigare men vid en snabb sökning saknas ju ganska många viner som borde finnas. Man kan säkert lägga till nya viner själv, men det tar ju lite tid.
 
Trådskapare
merlotsmile

merlotsmile

Medlem
SV: CellarTracker, Adegga och andra system ....

Tack för svar :). Cellartracker verkar ha väldigt många användare och det borde ju betyda att det fungerar bra. Laddade just ner iphone-appen (http://cor.kz) och den verkar funka bra även den :).
 
SV: CellarTracker, Adegga och andra system ....

Helt klart Cellartracker. Bästa programmet på webben. Finns diskussioner om hur bra nya gränssnittet är men det finns så mycket funktioner och inlagda viner så personligen tycker jag inte att det finns någon konkurrens

Välkommen till forumet Merlotsmile
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: CellarTracker, Adegga och andra system ....

merlotsmile skrev:
Har hittat www.cellartracker.com och http://www.adegga.com/ på nätet. Någon som använder?

Hade aldrig hört talas om Adegga före jag läste ditt inlägg. Intet ont om portugisiska viner, men om det flesta antal viner i databasen kommer från Portugal (med Spanien på andra plats) och den vanligaste druvsorten i vinerna är Touriga Nacional, så måste svaret vara att Adeggo framför allt har portugisiska användare och inte har någon större internationell täckning. Nästan 30 gånger så många portugisiska som tyska viner tyder inte på så stor spridning i norra Europa, och dubbelt så många österrikiska som tyska är också lite märkligt.
 
Trådskapare
merlotsmile

merlotsmile

Medlem
SV: CellarTracker, Adegga och andra system ....

Hade aldrig hört talas om Adegga före jag läste ditt inlägg.
Jag hittade länken på någon engelsk vinblogg tror jag :D. Testade att lägga in lite vin men det var otroligt mycket bökigare än cellartracker kändes det som.
 
Trådskapare
merlotsmile

merlotsmile

Medlem
SV: CellarTracker, Adegga och andra system ....

Sådär! Då var jag klar med dokumentationen. 307 flaskor blev det totalt (har nog några fler står på landet tror jag). Vilket suveränt system Cellartracker är!!! Man får verkligen svart på vitt var luckorna finns och var man är överrepresenterad. Tack för rekommendationen :).
 

TEGE

Medlem
SV: CellarTracker, Adegga och andra system ....

Är det bara jag,, ::) eller fungerar "Export"-tjänsten från Cellartracker till ex. Excel så jäkla dåligt som det blir när jag provar??
Den kastar ju runt siffror i alla kolumner. :p

I övrigt verkar det ju vara en kanontjänst. Håller som bäst på att mata in.
 

chambertin

Medlem
SV: CellarTracker, Adegga och andra system ....

merlotsmile skrev:
Man får verkligen svart på vitt var luckorna finns och var man är överrepresenterad.
Eller så får man bara svart på vitt att det var just den vintypen man gillar/inte gillar så mycket. :)
 

CH

Medlem
SV: CellarTracker, Adegga och andra system ....

Har under dagarna inventerat allt vin och håller som bäst på med att mata in allt i cellartracker med inköpsdatum, priser, vilken hylla det ligger på osv........
Är precis klar med all skumpa och man undrar ju vad fan man håller på med när man får svart på vitt hur mycket pengar man lagt på bubbel genom åren.
 
SV: CellarTracker, Adegga och andra system ....

CH skrev:
Har under dagarna inventerat allt vin och håller som bäst på med att mata in allt i cellartracker med inköpsdatum, priser, vilken hylla det ligger på osv........
Är precis klar med all skumpa och man undrar ju vad fan man håller på med när man får svart på vitt hur mycket pengar man lagt på bubbel genom åren.

Förutsätter att du lägger in de flaskor du har kvar :) Om så är fallet lär du väl få dubbla det du lagt på bubbel, eller :)
 

perpro

Medlem
SV: CellarTracker, Adegga och andra system ....

Edit Profile -> Display Settings -> Hide all Price and Valuation information

:D
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: CellarTracker, Adegga och andra system ....

CH skrev:
Har under dagarna inventerat allt vin och håller som bäst på med att mata in allt i cellartracker med inköpsdatum, priser, vilken hylla det ligger på osv........
Är precis klar med all skumpa och man undrar ju vad fan man håller på med när man får svart på vitt hur mycket pengar man lagt på bubbel genom åren.
Njuter av livet!?!
 

CH

Medlem
SV: CellarTracker, Adegga och andra system ....

Anders Landström skrev:
Förutsätter att du lägger in de flaskor du har kvar :) Om så är fallet lär du väl få dubbla det du lagt på bubbel, eller :)

Jo behandlar bara de jag har kvar. Orkar inte lägga in de jag druckit upp.
Märkte även att på många av vinerna så är det dina noteringar som är de senaste.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: CellarTracker, Adegga och andra system ....

CH skrev:
Är precis klar med all skumpa och man undrar ju vad fan man håller på med när man får svart på vitt hur mycket pengar man lagt på bubbel genom åren.

Det var så lite så! :D
 

CH

Medlem
SV: CellarTracker, Adegga och andra system ....

Jimmy Forsman skrev:
Det var så lite så! :D

Riktigt ser framför mig hur du slår dig för bröstet, sätter ett till sträck på din griffeltavla och hånler fram ett "one more soul for Jimmy"
 

CH

Medlem
SV: CellarTracker, Adegga och andra system ....

Precis färdig med att checka in alla vinerna i cellartracker, saknar inköpsdatum och pris för ca 20fl men i jakten på detta hittade jag en excel-fil som jag tidigare använde.
Där fanns det mesta loggat, inköpsdatum, pris, butik osv... men det mest spännande var fliken "provat" där jag fört noteringar, poäng samt provningsdatum med start strax innan jag reggade mig på forumet (2008-03-21) till och med 2010-02-20 på lite drygt 500 viner.
Ska för över dem till cellartracker allt eftersom men det lär ta sitt lilla tag. Har lite kul läsning att göra ikväll i alla fall.
 
Toppen