Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Ch Chasse Spleen 1982

Jag har blivit erbjuden att köpa några Ch Chasse Spleen 1982.
Vad kan dess betinga i värde?
Håller de fortfarande? De har som jag förstår förvarats i vinkällare.
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Har druckit rätt mycket Bordeaux ifrån 80-talet och det jag har lärt mig är att jag köper inget igen om det inte råkar vara från 1982. Outstanding årgång och även enklare slott har haft potential att klara sig länge i källaren.

Sen har jag inte druckit just Chasse Spleen 1982, den kanske är kass :)
Men är inte priset orimligt hade i alla fall jag köpt.

Får också bra betyg på CT, https://www.cellartracker.com/wine....ed=W28723_1_Kf64f8d3ee8012701b77725fff3bd27d0

Avg Price 815 kr (750ml bottle, ex-tax) på Wine-Searcher.
 

chambertin

Medlem
Jag har blivit erbjuden att köpa några Ch Chasse Spleen 1982.
Vad kan dess betinga i värde?
Håller de fortfarande? De har som jag förstår förvarats i vinkällare.
Chasse Spleen var ett slott på väg uppåt hela 80-talet och precis som @Grapeskull nämner så är 1982 det starkaste året under det decenniet. Även -86 var för Chasse Spleens del mycket starkt och vinerna var vid full vigör för 7-8 år sedan (senast jag drack dem). Med tanke på årgångarnas kvalitet och domänen så har 1982 bra möjligheter att vara i bra form fortfarande.

Kom dock ihåg att man brukar säga "det finns ingra bra gamla viner bara bra gamla flaskor" dvs kolla så att nivån är bra och fråga hur dom har lagrats/var dom kommer ifrån. Även med dessa grejer kollade så kan man aldrig vara helt säker utan vad som händer i flaskan under +30 år kan man bara få facit på genom ett sätt..;)
 
Toppen