Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Ch Reysson 1985

fw

Medlem
Drack en ch Reysson haut medoc 1985 hos goda vänner i påskhelgen. Hade en tydligt korkad doft när vi öppnade, efter nån halvtimme i karaff så hade dock korkdoften lugnat sig. Är lite förvånad dock över hur icke kraftfullt vinet var. Kändes väldigt lätt och färgen var klart ljus. 1985 Bordeaux anses väl annars som ett hyfsat år - någon som lite input eller hade den rackaren bara legat för länge?

Glad påsk!
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Ch Reysson 1985

Ch. Reysson är en Cru Bourgeois, och de har vanligtvis inte lika lång lagringstid som de GC klassade vinerna i Medoc, vanligtvis görs dessa för att konsumeras tidigare, ungefär inom ca 10 år efter skörd. Så bristen på färg och intensitet i vinet kan helt enkelt tillskrivas att viner helt enkelt hade legat för länge. Om vinet sen även var korkat (finns det ingen chans att ni blandade ihop det med den lite muggiga doften från ett övermoget vin, speciellt Bx som gärna luktar skit?) så förklarar det också bristen på frukt och koncentration i vinet. Korkdefekten tar bort smaker och dofter i vinet och framhäver syran.

1985 var ett mellanår i Bx som producerade en del väldigt bra viner, men även i de bästa fallen så var livslängden ganska kort (allt är relativt naturligtvis).

Min gissning blir nog att ni drack ett vin som legat något för länge, men jag hoppas att ni njöt av middag och viner ändå! Mogen och öven övermogen Bx är alltid bra flr referenserna!
 
Trådskapare
F

fw

Medlem
SV: Ch Reysson 1985

Låter på pricken så som jag upplevde det - ngt för länge sparat samt en viss korkdefekt, tveksam till om det var övermogen doft i detta fall. Middagen var ändå en höjdare med en Pol Roger NV som fördrink, brödig och frisk. Samt denna ch Reysson till varmrätten. Alldeles för långt mellan helgerna..
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Ch Reysson 1985

Krug skrev:
1985 var ett mellanår i Bx som producerade en del väldigt bra viner, men även i de bästa fallen så var livslängden ganska kort (allt är relativt naturligtvis).

Där hade du fått Michael Broadbent på dig om han läst detta, han höjer nämligen ofta -85 till skyarna, och ger årgången ***** precis som 1945 och 1961 (jag håller dock inte med honom om detta, men alla har ju sin smak) och visst finns det en hel del trevliga -85:eek:r, som alltid är det lagringsförhållandena som gäller.

Av storheterna gillar jag själv Pètrus, Margaux och Haut-Brion bäst. Cos d´Estournel och Lynch Bages gjorde också trevliga viner.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Ch Reysson 1985

Ja, jag vet att några av die Alte är väldigt förtjusta i 1985 som årgång, men man måste ganska högt upp i klasserna (både pris och klassificeringsmässigt) för att hitta godbitarna. Lynch Bages som du säger är ju ett väldigt bra vin. I Cru Bourgeois däremot så vettetusan!
 
Trådskapare
F

fw

Medlem
SV: Ch Reysson 1985

Finns det ngt att säga om skillnaden i lagringspotentialen mellan Crus bourgeois supérieurs (där Reysson ingår) och Crus bourgeois?
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Ch Reysson 1985

Krug skrev:
Ja, jag vet att några av die Alte är väldigt förtjusta i 1985 som årgång, men man måste ganska högt upp i klasserna (både pris och klassificeringsmässigt) för att hitta godbitarna. Lynch Bages som du säger är ju ett väldigt bra vin. I Cru Bourgeois däremot så vettetusan!
Jag tycker att av Cru Bourgeois så presterar Chasse Spleen fortfarande bra (men slutet närmare sig) Leoville Las Cases är ett undebart vin och kommer hålla ett bra tag till, Calon Segur kan vara makalöst bra på magnum (enorm variatiom) aldrig druckit nån bra standard flaska, instämmer med Mysonoxen (dock inte provat Petrus) tycker dock att Cos tappat sista 3 åren....Provade Cheval Blanc på magnum för 5 år sen tycker nog att det är den bästa 85an (dock inte lika bra på hel ch halvflaska)

Men det finns/fanns många underbara 85or ;D
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Ch Reysson 1985

magnum skrev:
Jag tycker att av Cru Bourgeois så presterar Chasse Spleen fortfarande bra (men slutet närmare sig) Leoville Las Cases är ett undebart vin och kommer hålla ett bra tag till, Calon Segur kan vara makalöst bra på magnum (enorm variatiom) aldrig druckit nån bra standard flaska, instämmer med Mysonoxen (dock inte provat Petrus) tycker dock att Cos tappat sista 3 åren....Provade Cheval Blanc på magnum för 5 år sen tycker nog att det är den bästa 85an (dock inte lika bra på hel ch halvflaska)

Men det finns/fanns många underbara 85or ;D

Intressant med Cheval Blanc -85 på magnum, har bara druckit den på helpava. Har du kvar några provningsanteckningar? :)

Jaså, Cos har tappat? Då lär jag nog provdricka någon av pavorna jag har kvar (en hela och en halva, kostade 280 + 150 kr på bolaget då det begav sig vad jag minns...)
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Ch Reysson 1985

Mysonoxen skrev:
Intressant med Cheval Blanc -85 på magnum, har bara druckit den på helpava. Har du kvar några provningsanteckningar? :)

Jaså, Cos har tappat? Då lär jag nog provdricka någon av pavorna jag har kvar (en hela och en halva, kostade 280 + 150 kr på bolaget då det begav sig vad jag minns...)
ja, vilka tider det var. Tyvärr inga anteckningar på Cheval (men jag har en magnum kvar!!) men jag kommer ihåg att den var i bra sällskap, Dom Perignon 85, Selosse Rose, Las cases 89 och 90 (magic), Palmer 90, Lagrange 90(st Julien)
och en massa andra riktigt bra Bordeauxer (kommer inte ihåg alla) men Cheval bara blåste bort dom andra, fullständigt Magisk!! har provat den på hel och halv efter det men dom har varit klart "mindre magiska"!

Jag skall se om jag har nån fler Cos 85 lättåtkomligt så kan jag prova och se om den är piggare än den förra!
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Ch Reysson 1985

magnum skrev:
ja, vilka tider det var. Tyvärr inga anteckningar på Cheval (men jag har en magnum kvar!!) men jag kommer ihåg att den var i bra sällskap, Dom Perignon 85, Selosse Rose, Las cases 89 och 90 (magic), Palmer 90, Lagrange 90(st Julien)
och en massa andra riktigt bra Bordeauxer (kommer inte ihåg alla) men Cheval bara blåste bort dom andra, fullständigt Magisk!! har provat den på hel och halv efter det men dom har varit klart "mindre magiska"!

Jag skall se om jag har nån fler Cos 85 lättåtkomligt så kan jag prova och se om den är piggare än den förra!

Ja, hade man en tidsmaskin och vetat då vad man vet idag om prishöjningar och elände hade man åkt tillbaka till 1980-talet - början på 90-talet och handlat upp allt sparkapital.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Ch Reysson 1985

Mysonoxen skrev:
Ja, hade man en tidsmaskin och vetat då vad man vet idag om prishöjningar och elände hade man åkt tillbaka till 1980-talet - början på 90-talet och handlat upp allt sparkapital.
Ja tveklöst, kommer ihåg lite priser, Margaux 555kr,Cheval 850kr (magnum reades ut), Haut Brion 585kr, Evangile 425kr (på rea) Las Cases ca 500kr, Lynch Bages 279kr.La Mission ca 500kr, Pichon Lalande 405kr, Calon Segur magnum ca 400kr (rea) Conseillante 485kr.
Undrar vad en tidsmaksin kan kosta? ;D
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Ch Reysson 1985

magnum skrev:
Ja tveklöst, kommer ihåg lite priser, Margaux 555kr,Cheval 850kr (magnum reades ut), Haut Brion 585kr, Evangile 425kr (på rea) Las Cases ca 500kr, Lynch Bages 279kr.La Mission ca 500kr, Pichon Lalande 405kr, Calon Segur magnum ca 400kr (rea) Conseillante 485kr.
Undrar vad en tidsmaksin kan kosta? ;D

Ja, just det. Mouton-83 kostade 502:- och 555:- fick man ge för den ypperliga 1983 Margaux som enligt mig är slottets bästa årgång på 80-talet. Köpte alla de där -85 Lynch Bages var ju kanonfynd, och 686:- för 1986 Pètrus häpnar man ju över idag.

Vi får gå ihop och muta nån uppfinnare som kan fixa den där tidsmaskinen.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Ch Reysson 1985

Mysonoxen skrev:
Ja, just det. Mouton-83 kostade 502:- och 555:- fick man ge för den ypperliga 1983 Margaux som enligt mig är slottets bästa årgång på 80-talet. Köpte alla de där -85 Lynch Bages var ju kanonfynd, och 686:- för 1986 Pètrus häpnar man ju över idag.

Vi får gå ihop och muta nån uppfinnare som kan fixa den där tidsmaskinen.
Man blir tårögd då man tänker tillbaka på dessa priser! På tal om 83, har du provat Palmer tycker den är vassare än Ch. Margaux har kvar lite Las Cases 83 fantastiskt trevligt vin håller bra än (gick väl loss på ca 2 hundringen!!)

Tror du man sitter om 10 år och säger, "kommer ihåg 2004 när man kunde köpa Margaux 2003 för 3500kr fan att man inte köpte mer, man skulle ha en tidsmaskin!!"

Trevlig helg!
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Ch Reysson 1985

Palmer 1983 är ju ett helt magiskt vin. Väldigt väldigt bra sist jag provade detta för ett par år sen.
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Ch Reysson 1985

magnum skrev:
Man blir tårögd då man tänker tillbaka på dessa priser! På tal om 83, har du provat Palmer tycker den är vassare än Ch. Margaux har kvar lite Las Cases 83 fantastiskt trevligt vin håller bra än (gick väl loss på ca 2 hundringen!!)

Tror du man sitter om 10 år och säger, "kommer ihåg 2004 när man kunde köpa Margaux 2003 för 3500kr fan att man inte köpte mer, man skulle ha en tidsmaskin!!"

Trevlig helg!

Palmer och Las Cases är mycket goda, och runt 200 stämmer bra med mina minnen. Margaux är dock för mig "årets vin" 1983, precis så elegant som det ska vara. Just appellationen Margaux stod för läskigt bra viner det året och nästan alla presterade bra om än inte i Palmers och Margaux klass. Pauillac var en liten besvikelse för mig tyckte jag. Mouton var hygglig men Latour levde inte upp till namnet det året.

Ja Gud vet var priserna ligger om 10 år :(

Trevlig helg själv!
 

Konjären

Medlem
SV: Ch Reysson 1985

Palmer-83 provad i Grythyttan för några år sedan (tack pokermannen!) minns jag som mycket trevlig. Tampades mot - om jag minns rätt - Lafite-81 och Figeac -90, och hade i mitt tycke inte så svårt att hålla fanan högt.

Latour -85 är det bästa vin från just 1985 jag provat. Hade antagligen kunnat ligga 10-20 år till, men var gastkramande bra för två år sedan.
 
Toppen