Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Champagne 10-16 september

Vi kommer äntligen åka tillbaka till Champagne och Epernay i september - så efterlängtat !
Nu håller vi som bäst på att planera besöken och det är inte spikat ännu så synpunkter och förslag tas tacksamt emot
I Cote de Blancs kommer vi åka tillbaka till Diebolt, Launois och Pierre Gimonnet som vi besökt vid tidigare resor. Nya på listan över eventuella besök är Bonnaire, Guy Charlemange, de Sousa, Frank Bonville, Delamotte och Pertois-Lebrun.
Sedan vet jag inte ifall Damien Hugot i Epernay tar emot besök och har försäljning på plats - någon som vet ?
I övrigt finns Goutorbe, Paul Dethune, Vilmart, Bruno Paillard, Eric Rodez och Paul Bara med på den preliminära listan.
Det är ju många och fler kan tillkomma så ni får gärna tycka till ocb komma med nya inspel !
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Vi kommer äntligen åka tillbaka till Champagne och Epernay i september - så efterlängtat !
Nu håller vi som bäst på att planera besöken och det är inte spikat ännu så synpunkter och förslag tas tacksamt emot
I Cote de Blancs kommer vi åka tillbaka till Diebolt, Launois och Pierre Gimonnet som vi besökt vid tidigare resor. Nya på listan över eventuella besök är Bonnaire, Guy Charlemange, de Sousa, Frank Bonville, Delamotte och Pertois-Lebrun.
Sedan vet jag inte ifall Damien Hugot i Epernay tar emot besök och har försäljning på plats - någon som vet ?
I övrigt finns Goutorbe, Paul Dethune, Vilmart, Bruno Paillard, Eric Rodez och Paul Bara med på den preliminära listan.
Det är ju många och fler kan tillkomma så ni får gärna tycka till ocb komma med nya inspel !
Tycker du har en riktigt bra mix av besök och flera som jag själv har varit på. Ska ni till Diebolt finns det ingen anledning till att inte besöka grannen Bonnaire. De Sousa gillar jag och de brukar ge en bra rundtur och sist fick vi även smaka på samtliga viner.

Är du ute efter sköna lirare så är Eric Rodez nummer ett på din lista. Rekommenderar även Alexandre Chartogne (Chartogne-Taillet) i Merfy och Fabrice Pouillon (Robert Pouillon) i Billebyn. När ni ändå är i Billebyn kan ni boka Billecart Salmon där man även kan handla till hyfsat bra priser. Alexandre säljer tyvärr inga flaskor men erbjuder alltid en riktig vinupplevelse. Var inte rädda för att ta med någon bourgogne.

André Jacquart i Vertus är en favorit som jag alltid besöker. Bra viner rakt igenom och riktigt bra priser på plats. I år släpps 2012 och även en ny solera som jag är riktigt nyfiken på. I Vertus finns även Larmand-Bernier.

Nästa tips är att droppa in hos garagebonden Paul Sugot som ligger mittöver Franck Bonville. Löjligt hög kvalitet med tanke på intrycket man får från gatan... Vinerna ligger lång tid på jästen. Förra året sålde han 2006 och basårgången i NV Grand Cru var 2008. Priserna ligger på 25-50 € så bara det är en anledning.:)

Sista tipset är att boka restaurang Selosse åtminstone en dag. Bra till riktigt bra mat och vinlistan håller minst lika hög klass förutsatt att man gillar champagne och bourgogne. Vinpriserna är också riktigt bra för de flesta vinerna.
 

Sonderlese

Medlem
...

Nästa tips är att droppa in hos garagebonden Paul Sugot som ligger mittöver Franck Bonville. Löjligt hög kvalitet med tanke på intrycket man får från gatan... Vinerna ligger lång tid på jästen. Förra året sålde han 2006 och basårgången i NV Grand Cru var 2008. Priserna ligger på 25-50 € så bara det är en anledning.:)

...
När väntas Millésimé 2008 släppas till försäljning?
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
När väntas Millésimé 2008 släppas till försäljning?
I år eller nästa gissningsvis. Om jag kom ihåg rätt så säljer Sugot en årgång i taget tills årgången är slut. Dessutom säljs nästan allt på plats. Tror det fanns en handlare i Belgien...

Gjordes ingen 07a kan det vara 08 redan nu.

@Jos kanske minns bättre vad gubben sa.:)
 
Trådskapare
L

Lars Persson

Medlem
Någon som vet var Damien Hugot håller till i Epernay - kan inte hitta info på hemsidan och turistbyrån försökte också utan resultat.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Vi kommer äntligen åka tillbaka till Champagne och Epernay i september - så efterlängtat !
Nu håller vi som bäst på att planera besöken och det är inte spikat ännu så synpunkter och förslag tas tacksamt emot
I Cote de Blancs kommer vi åka tillbaka till Diebolt, Launois och Pierre Gimonnet som vi besökt vid tidigare resor. Nya på listan över eventuella besök är Bonnaire, Guy Charlemange, de Sousa, Frank Bonville, Delamotte och Pertois-Lebrun.
Sedan vet jag inte ifall Damien Hugot i Epernay tar emot besök och har försäljning på plats - någon som vet ?
I övrigt finns Goutorbe, Paul Dethune, Vilmart, Bruno Paillard, Eric Rodez och Paul Bara med på den preliminära listan.
Det är ju många och fler kan tillkomma så ni får gärna tycka till ocb komma med nya inspel !
Kan vi få en rapport?

Hur blev resan och vilka besök blev det?

När väntas Millésimé 2008 släppas till försäljning?
Släppt.
 
Toppen