Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Champagne 1996

Vino fino

Medlem
Törs man säga att man gillar Moet '96 eller får man stryk då?

Jag köpte några pavor vid släppet (de låg strax under 300kr för fjorton år sedan) och jag måste säga att jag tycker de har givit mig utmärkt njutning. Drack senaste exemplaret förra året och den var vid god vigör. Fint balanserad, söt apelsinfrukt, krutrök och kex. Har en flaska kvar. Ja, jo, jag vet att Moet har chanserat fullständigt, men en gång i tiden gjorde de hyfsad vintage till hyfsat pris.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Törs man säga att man gillar Moet '96 eller får man stryk då?

Jag köpte några pavor vid släppet (de låg strax under 300kr för fjorton år sedan) och jag måste säga att jag tycker de har givit mig utmärkt njutning. Drack senaste exemplaret förra året och den var vid god vigör. Fint balanserad, söt apelsinfrukt, krutrök och kex. Har en flaska kvar. Ja, jo, jag vet att Moet har chanserat fullständigt, men en gång i tiden gjorde de hyfsad vintage till hyfsat pris.
Det var några år sedan jag provade den sist, men då var den helt klart bra. Men däremot tror jag inte på att den såldes för 14 år sedan, då den bara vara 3,5 år gammal. Den nu aktuella 2004:an dök väl upp vid 8 års ålder, så 1996 bör väl snarare ha dykt upp 2004 eller något i den stilen? Jag har kvar en ynka flaska 1996 inköpt utomlands i början av 2007, då jag var mycket förvånad över att 1996 fortfarande fanns att köpa.

Däremot får man förmodligen åtminstone lite stryk om man säger att man gillar Brut Impérial...
 

Elvis

Medlem
Törs man säga att man gillar Moet '96 eller får man stryk då?

Jag köpte några pavor vid släppet (de låg strax under 300kr för fjorton år sedan) och jag måste säga att jag tycker de har givit mig utmärkt njutning. Drack senaste exemplaret förra året och den var vid god vigör. Fint balanserad, söt apelsinfrukt, krutrök och kex. Har en flaska kvar. Ja, jo, jag vet att Moet har chanserat fullständigt, men en gång i tiden gjorde de hyfsad vintage till hyfsat pris.

Själv kan jag erkänna att jag har lite fördomar mot Moët men jag har druckit flera bra vanliga årgångsviner från dem, bland annat 1964 och 1999. Just 1996:an har jag ingen anteckning om och har kanske inte provat. Jag ser i mina provningsanteckningar att jag bara provat sex vanliga årgångsviner från Moët men femton årgångar av Dompa. :)
 

Vino fino

Medlem
Men däremot tror jag inte på att den såldes för 14 år sedan, då den bara vara 3,5 år gammal. Den nu aktuella 2004:an dök väl upp vid 8 års ålder, så 1996 bör väl snarare ha dykt upp 2004 eller något i den stilen?
Jag var tvungen att konsultera mina anteckningar på CT och det stämmer att det inte var fjorton år sedan jag köpte utan tolv, i januari 2002. Däremot vet jag att jag drack den för första gången på en provning i november 2001 (det var orsaken till att jag sedan köpte ett gäng), så den fanns på marknaden eller åtminstone hos distributörerna redan 2001. Priset på SB var i januari 2002 329 kr, inte under 300 som jag sade.

NV var usel redan i slutet på 90-talet, men vintage och vintage rosé tycker jag höll stilen fram till millenieskiftet. Har inte druckit någon Moet vintage sedan årgång 2000... men det kanske finns andra som har provat?
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Jag var tvungen att konsultera mina anteckningar på CT och det stämmer att det inte var fjorton år sedan jag köpte utan tolv, i januari 2002. Däremot vet jag att jag drack den för första gången på en provning i november 2001 (det var orsaken till att jag sedan köpte ett gäng), så den fanns på marknaden eller åtminstone hos distributörerna redan 2001. Priset på SB var i januari 2002 329 kr, inte under 300 som jag sade.
Ser på vininfo.org att 1998 dök upp 2003 och kostade 439 kr (oklart om det var samma pris 2003 som 2007, när den försvann), så 1996:an två år tidigare verkar rimligt. Så 2002:an och 2004:an måste ha börjat säljas med högre ålder.
http://vininfo.org/info2.yaws?id=8753301X0
 

Wildthing

Medlem
Drack Jacquart Mosaique -96 på magnum på nyårsafton. Den har varit lagrad något varmt sedan inköp så jag var inte säker på om den klarat sig. Dock var den i mina ögon rätt perfekt. Mogen men ändå bra spänst kvar.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Vi köpte Moet 1995, 1996, 1998 och 1999 för ca 25€ styck för ett par månader sen på auktion här i Epernay, samtliga förutom 1999 har levererat godkända upplevelser, 99an var nog mer just den flaskan än vinet generellt förhoppningsvis är nästa flaska OK, 96an var dock den klart bästa!
 
Har inga anteckningar för Moët 1996 (dock Dompa med ett stort antal TCA-flaskor) men har druckit systerhuset Veuve Clicquots 1996 som är mycket bra. Har några flaskor kvar av den i källaren
 
Trådskapare
MartinE

MartinE

Medlem
Törs man säga att man gillar Moet '96 eller får man stryk då?
Det törs du! :) Generellt sett tycker jag att Moët ofta får omotiverat mycket stryk, inte minst på detta forum! Det är ett stort hus (i mer än en bemärkelse) med många stora viner och en lång historia. Att de har fokus på kvantitet framför kvalitet är förvisso en belastning, framförallt om man (som många av oss) gillar små odlare med fokus på kvalitet. Men producerar man Dom Pérignon gör man bevisligen något rätt!

NV var usel redan i slutet på 90-talet, men vintage och vintage rosé tycker jag höll stilen fram till millenieskiftet. Har inte druckit någon Moet vintage sedan årgång 2000... men det kanske finns andra som har provat?

Jag tycker att 2003 och även 2004 Rosé kändes tråkiga när jag drack dem, men både 2002 och 2004 har potential att utvecklas till något riktigt bra! De behöver dock lagras.
 
Trådskapare
MartinE

MartinE

Medlem
Drack Jacquart Mosaique -96 på magnum på nyårsafton. Den har varit lagrad något varmt sedan inköp så jag var inte säker på om den klarat sig. Dock var den i mina ögon rätt perfekt. Mogen men ändå bra spänst kvar.
Jag drack den i fredags och den var magisk! Ett bra bevis på vad kombinationen 1996 och magnumflaska kan åstadkomma - även för en ganska medioker producent som Jacquart!
 
Last edited:

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Jag drack den i fredags och den var magisk! Ett bra bevis på vad kombination 1996 och magnumflaska kan åstadkomma - även för en ganska medioker producent som Jacquart!
Kollade igenom mina anteckningar och jag drack den på helflaska för 4 månader sen. Skrev att jag trodde den var påväg neråt men att det var en bra flaska som levererade många smaklager.
 

Elvis

Medlem
Jag drack den i fredags och den var magisk! Ett bra bevis på vad kombinationen 1996 och magnumflaska kan åstadkomma - även för en ganska medioker producent som Jacquart!

Ja verkligen, jag drack Jacquart 1996 på helflaska för fem år sedan och tyckte att den var på klar nedgång redan då!
 

Sjödin

Joråsåatt...
Jag drack den i fredags och den var magisk! Ett bra bevis på vad kombinationen 1996 och magnumflaska kan åstadkomma - även för en ganska medioker producent som Jacquart!
Fascinerande... Standard mosaiquen jag testade för ett tag sen var ju värdelös. Totalt.
 
Fascinerande... Standard mosaiquen jag testade för ett tag sen var ju värdelös. Totalt.
Det är en rätt bra beskrivning.

Vad gäller 1996an. Är lite tveksam till den. Tycker den fallit i den berömda 1996-fällan, mycket syra men resten av vinet börjar mogna allt snabbare. Var ett tag sedan jag drack den men har en flaska som vi väl kan riva av på ett vininferno för att se hur den är.
 
Toppen