Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Champagne 2-6/4-2023

Skaggs

Medlem
Upplever att det blir allt svårare att få snabba besked och kunna boka in besök, så jag började i god tid. En hel del på plats redan, beror säkert på att det blir mycket återbesök. Första resan med frun sen hösten 2021 och då vi delar en hel del favoritodlare blir återbesöksantalet kanske lite väl högt enligt min smak. Vi reser också med vänner som önskade några producenter men även lite luft i schemat, vilket så klart respekteras.

DAG 0: SÖNDAG 2/4
Avfärd från Simrishamn

DAG 1: MÅNDAG 3/4
9.00 BESÖK hos X?
10.30 Waris Larmandier, Avize
Lunch: Les Avisés, Avize
15.30 Florence Duchene, Cumieres
Incheckning: La Cave, Epernay
Middag: Le Banque

DAG 2: TISDAG 4/4
9.00 Pierre Deville, Verzy
10.30 Rousseaux-Batteux, Verzenay
Lunch: Bistrot De La Gare, Prunay
14.15 Pehu-Simonet, Verzenay
Middag: Sacre Bistro

Dag 3: ONSDAG 5/4
9.30 Vincent Charlot, Mardeuil
15.00-16.30 Gosset, Epernay
Middag: WhyNot

Dag 4: TORSDAG 6/4
10.30 BESÖK hos X?
Mot SVERIGE
 

Hålkis

Medlem
Spännande! Jag och hustrun ska också till Champagne veckan före påsk. Jag har frågat några om besök, men Tornay svarar inte, Goutorbe vill ha 10 Euro per provglas vilket skulle bli 100 Euro om jag och hustrun skulle prova 5 viner före köp! Dethune erbjuder en rundvandring för 90 Euro för oss båda med ett glas champagne. Ytterligare glas kostar kring 30 Euro! Det känns som Champagne lärt sig att ta betalt. Har du några tips på mindre producenter som inte tar betalt för en provning om man sedan köper en kartong? Jag tycker det är rimligt att betala för att prova och framförallt om man vill besöka källaren, men inte om man sedan köper.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Spännande! Jag och hustrun ska också till Champagne veckan före påsk. Jag har frågat några om besök, men Tornay svarar inte, Goutorbe vill ha 10 Euro per provglas vilket skulle bli 100 Euro om jag och hustrun skulle prova 5 viner före köp! Dethune erbjuder en rundvandring för 90 Euro för oss båda med ett glas champagne. Ytterligare glas kostar kring 30 Euro! Det känns som Champagne lärt sig att ta betalt. Har du några tips på mindre producenter som inte tar betalt för en provning om man sedan köper en kartong? Jag tycker det är rimligt att betala för att prova och framförallt om man vill besöka källaren, men inte om man sedan köper.
Citera
Utgångspunkten är att de producenter som tar betalt för besök är de som man inte kan handla hos.

Handlar ni vin så behöver ni inte betala 10 € per glas. Provningspriserna är i första hand för att skrämma bort gratisdrdrickare. Finns hur många producenter som helst så bara att boka på! Kolla andra trådar om du vill ha mer konkreta tips men Paul Sugot, De Sousa och André Jacquart är några som jag alltid besöker.

Jag var där höstas och då betalde jag bara för Bollinger och Bérèche. Inget jag ångrar heller...
 
Trådskapare
Skaggs

Skaggs

Medlem
Spännande! Jag och hustrun ska också till Champagne veckan före påsk. Jag har frågat några om besök, men Tornay svarar inte, Goutorbe vill ha 10 Euro per provglas vilket skulle bli 100 Euro om jag och hustrun skulle prova 5 viner före köp! Dethune erbjuder en rundvandring för 90 Euro för oss båda med ett glas champagne. Ytterligare glas kostar kring 30 Euro! Det känns som Champagne lärt sig att ta betalt. Har du några tips på mindre producenter som inte tar betalt för en provning om man sedan köper en kartong? Jag tycker det är rimligt att betala för att prova och framförallt om man vill besöka källaren, men inte om man sedan köper.

Tråkigt med besöken! Jag brukar boka i väldigt god tid, för ibland dröjer det innan man får svar så har man tid att testa med något nytt ställe.
Jag gjort 60+ besök hos odlare i Champagne och kanske fått betala för 2-3 stycken. Ibland tar de en avgift men om man handlar så försvinner den.
Förslag på trevliga besök som inte kostade något när jag var där: Gounel-Lassalle i Chigny-Les-Roses, Vergnon i Les-Mesnil-sur-Oger, Florence Duchene i Cumieres, Maurice Choppin i Damery.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Tack för svar! Brukar du boka besöken i förväg?
Ja. Ser ingen anledning till att inte boka om man vet vad man vill. Tar bara mer tid att irra omkring planlöst, även om vissa hävdar motsatsen....

Har även fått känslan av att Champagne har blivit mer stängt för spontanbesök. Finns dock oftast några producenter i varje by som har drop in i fall man får tid över.
 
Trådskapare
Skaggs

Skaggs

Medlem
Då är sistabesöket bokat på resan (sen är det bara första "sloten" kvar). Efter mycket funderingar landar det i ett besök hos Solemme i Villers-aux-Nœuds innan vi kör hemåt.
Nu är det bara första besöket på ankomstdagen kvar, några namn som det funderas på är Pertois-Lebrun och Bonnet-Gilmert men letar och funderar fortfarande på intressanta producenter inom ca. 10 minuter från Avize.
 
Last edited:
Toppen