Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Champagne, 2004, magnum?

Wildthing

Medlem
Hej!
Finns det någon champagne från 2004 som ni tror kan överleva till 2024?
Min dotter är född 2004 och det skulle vara kul att plocka fram en flaska från hennes födelseår när hon blivit vuxen.
 
Hej!
Finns det någon champagne från 2004 som ni tror kan överleva till 2024?
Min dotter är född 2004 och det skulle vara kul att plocka fram en flaska från hennes födelseår när hon blivit vuxen.

Magnum är rätt storlek till att börja med. Vet inte vad du kan tänka dig att betala. En hel del prestiger är ännu inte släppta i årgång 2004.
Ett vin som går att få tag i är Bollinger Grande Année vilken på magnum kommer klara sig till 2024 i rätt källare
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Om man inte vill slå på för stort så tror jag att rätt producent i standard magnum skulle hålla 20 år i rätt källare också. Bollinger Special Cuvee och Deutz kanske Pierre Peters bla.
 

MartinE

Medlem
Hej!
Finns det någon champagne från 2004 som ni tror kan överleva till 2024?
Min dotter är född 2004 och det skulle vara kul att plocka fram en flaska från hennes födelseår när hon blivit vuxen.
Jag tror faktiskt att de flesta champagner från 2004 skulle överleva till 2024, om du bara kan förvara dem rätt! Men några från årgången som jag tror t o m skulle må bra av att ligga så länge är exempelvis Gosset, La Grande Dame, Clos de Goisses, Bollinger La Grande Année, Comtes de Champagne, Leclerc Briant Cuvée Divine, Dom Pérignon och Moët!

Sedan kan du ju, som Anders påpekar, faktiskt invänta exempelvis Salon eller Krug, som bör dyka upp inom 3-4 år! Fördelen med det är att du slipper oroa dig över lagringen lika länge! :)
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Palmer på magnum är inte så dumt, givet det rätt blygsamma priset och på att de säljs lite senare i detta format. Blanc de blancs-varianten brukar vara ett strå vassare. Vanlig Palmer vintage har bara kommit till 2000 än, och Palmer blanc de blancs till 2003, enligt aktuell SB-information, så 2004 har inte dykt upp på magnum än. (Man får söka "på rätt sätt" eftersom det är olika årgångar på 75 cl och magnum.)
 
Trådskapare
W

Wildthing

Medlem
Jag tror faktiskt att de flesta champagner från 2004 skulle överleva till 2024, om du bara kan förvara dem rätt! Men några från årgången som jag tror t o m skulle må bra av att ligga så länge är exempelvis Gosset, La Grande Dame, Clos de Goisses, Bollinger La Grande Année, Comtes de Champagne, Leclerc Briant Cuvée Divine, Dom Pérignon och Moët!

Sedan kan du ju, som Anders påpekar, faktiskt invänta exempelvis Salon eller Krug, som bör dyka upp inom 3-4 år! Fördelen med det är att du slipper oroa dig över lagringen lika länge! :)
Gillar ju Gosset och har försökt få tag på den på magnum. Gunnar på Divine har sagt att han ska se om det går att få ut magnum på privatimport. Hur tror du att standardflaskan klarar sig i jämförelse med magnumen?
 
Gillar ju Gosset och har försökt få tag på den på magnum. Gunnar på Divine har sagt att han ska se om det går att få ut magnum på privatimport. Hur tror du att standardflaskan klarar sig i jämförelse med magnumen?

Det är oftast stor skillnad på magnum och standardflaska. Det gäller inte Gosset specifikt utan generellt. Vinet utvecklas långsammare på magnum vilket med tiden gör stor skillnad om 10-15 år.
 

MartinE

Medlem
Gillar ju Gosset och har försökt få tag på den på magnum. Gunnar på Divine har sagt att han ska se om det går att få ut magnum på privatimport. Hur tror du att standardflaskan klarar sig i jämförelse med magnumen?

Som Anders skriver utvecklas den märkbart långsammare på magnum, vilket gör att den kommer att bli bättre i slutändan. Å andra sidan är det inte alls omöjligt att standardflaskan av Gosset 2004 fortfarande är ett bättre (mer utvecklat) vin 2024! Gosset 2004 är en riktig syrabomb idag och det är helt klart möjligt att en magnumflaska fortfarande kommer att upplevas som ung 2024.

Fast en magnum är ju helt klart en mer spektakulär present! :)
 
Trådskapare
W

Wildthing

Medlem
Som Anders skriver utvecklas den märkbart långsammare på magnum, vilket gör att den kommer att bli bättre i slutändan. Å andra sidan är det inte alls omöjligt att standardflaskan av Gosset 2004 fortfarande är ett bättre (mer utvecklat) vin 2024! Gosset 2004 är en riktig syrabomb idag och det är helt klart möjligt att en magnumflaska fortfarande kommer att upplevas som ung 2024.

Fast en magnum är ju helt klart en mer spektakulär present! :)
Har 6 st Gosset 2004 på standardflaska liggande hemma. Kompletterar jag med en magnum eller 2 borde jag alltså vara på den säkra sidan! :D
 

Elvis

Medlem
Min guddotter är född 2004 och till henne har jag köpt Cristal 2004 på magnum. Men jag tror att de flesta årgångschampagner från 2004 på magnum klarar sig utmärkt i tjugo år.
 
Toppen