Champagne 2006

Diskussion i 'Vin' startad av akaSami, 9 februari 2016.

1. akaSami

akaSami Livsnjutare

Slänger ut ett litet bete här och hoppas på napp ! :)
    Jag vill av sentimentala själ köpa på mig Champagne från 2006 för långvarigt bruk, läs en flaska om året tills askan blir åter till aska..
    Jag köper gärna några olika för att kunna variera mig år till år och för att ha någon möjlighet att säkra upp en längre tidshorisont.

Har ni några förslag på kort-medel-långlivade som jag med säkerhet kan köpa på mig för att ha i källaren framöver?

2. matage

matage The drinker formerly known as Padawan

Comtes finns som 06'a nu om jag inte minns fel och jag hoppas på att glömma mina minst 10 år men håller säkerligen längre.
    Drack en 82'a i fjol som är en av mina större champagneupplevelser.

akaSami gillar detta.
  3. Elvis

Elvis Medlem

Cristal 2006 är fantastisk och ett perfekt vin för långlagring i källaren. Dessutom bör 2006 vara en tillräckligt bra årgång för vanliga årgångsviner från de större husen, till exempel Pol Roger (både vanliga vintage och bdb finns på Systembolaget nu).

vintomas och akaSami gillar detta.
  4. MartinE

MartinE Medlem

Det snabba svaret är: köp alla du ser! Även om jag håller 2008 som en klart bättre årgång, levererar även 2006orna på en hög nivå!

Det långa svaret: Köp en låda vardera av Comtes de Champagne BdB, Comtes de Champagne Rosé, Dom Pérignon, Billecart-Salmon Vintage, Fleur de Passion och Gosset Grand Millésime så klarar du dig galant på både kort och lång sikt! Ett par ströflaskor av Drappier Grande Sendrée och Charles Heidsieck Rosé är heller inte fel att få med sig.

Men glöm inte bort att även spara lite slantar till Krug 2006 och Salon 2006! :)

Helen, akaSami och Kostjan gillar detta.
  5. MartinE

MartinE Medlem

Absolut! Men börjar den inte bli lite svår att få tag på?

Tillägg: Alltså Cristal 2006! Pol Rogers båda viner är självklara tips, som jag glömde nämna.

akaSami gillar detta.
  6. Jos

Jos Medlem

Hmm... Jag var ganska oimponerad av Cristal 06 sist, tycker den borde leverera mycket mer men jag kanske är ensam?

7. akaSami

akaSami Livsnjutare

Härligt att se att man kan lite på potenta svar i min fråga :)
    De stora husen är ju oftast "säkra kort" vad gäller släppta årgångar, men vad säger ni om mindre hus?

Lutar lite åt att lägga in lite kulor på Billecart-Salmon, Philipponat, Gosset, (Deutz om jag får tag på det) och några strö av Comté, Dom P och Krug beroende på vad som blir/finns tillgängligt när jag allokerat finansieringen ;)

Är det någon som har någon doldis i rockärmen? Någon odlar producent som ni anser levererar och är värda att läggas undan?

8. Elvis

Elvis Medlem

Både Vilmart Coeur de Cuvée och Grand Celler d'Or 2006 tycker jag är fantastiska men de flesta odlar-2006:eek:rna släpptes för flera år sedan och kan vara svåra att få tag på idag.

akaSami och Skumpagne gillar detta.
  9. Skumpagne

Skumpagne Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa

Ja tycker de flesta -06 har ganska bra lagringspontential. Tycker du ska köpa några av de säkra korten och sen köpa lite blandat och prova genom åren. Bland de billigaste -06 på bolaget så finns Paul Bara till exempel och den klarar garanterat några år utan problem. Annars har väl de flesta småodlare redan släppt sina -06 skulle ja tippa. Men köp lite olika och testa pch sen får du ångra att du inte köpte fler eller ångra att du köpte för många ;)

Elvis och akaSami gillar detta.
  10. akaSami

akaSami Livsnjutare

Ja jag har fått denna idé och inlett mitt samlande lite för sent helt enkelt ;)
    Gillar ditt förslag @Skumpagne , "köp lite olika och testa" , alltid kul att testa sig igenom för att hitta de som passar min palett.

Skumpagne gillar detta.
  11. Elvis

Elvis Medlem

Jag tror aldrig att jag ångrat att jag köpt för många av någon champagne... ;)

Crist(al)ian 77, Jos, Wintermute och 1 annan gillar detta.
  12. Keen

Keen slan

Som tur är får man vänta innan Krug 06 släpps :D Gjorde nog ont nu när 02:an kom nyss.

13. chambertin

chambertin Medlem

Vi hade den blint på en BYOB i götet i höstas tillsammans med 3 andra skumpor och håller med dig.
    http://www.finewines.se/threads/30-september-byob-fritt-tema-gbgvin-arkiverad.3712/page-6#post-89636
    Cristal -06 kom på delad 2:a plats (2 av 10 hade den bäst) jämte Vilmart Rosé -09 (också 2 av 10) och Ledru fick 6 av10 bäströster.

Cristal och Vilmart växte båda väldigt mkt med luft och temp under kvällen men med 4 flighter så blir det inte så mkt tid att djuploda i flera timmar. Hittade dock inte storheten i Cristal -06 den kvällen men Vilmart Rosé -09 blev bara bättre och bättre och hade jag korat bästa skumpa efter 2-3 timmar så hade den tagit hem det.

Jos gillar detta.
  14. grappa

grappa Medlem

En favorit är Henriot 2006 men lagringspotentialen kan jag inte stå för. Men något skall du väl dricka de närmaste månaderna också ...:)?

akaSami gillar detta.
  15. akaSami

akaSami Livsnjutare

Första investeringen landade på 6x Gosset Grand Millesime =)
    har inte testat 2006 från dem men ett antal andra och gillade deras stil! så förhoppningar finns

magnum gillar detta.
  16. Sigdarve

Sigdarve Medlem

Henriot 2006 finns att beställa nu.

Dela sidan