Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Champagne 2011

Verkar som 2011 blir ett svagt år. Tidig skörd, hagel, röta, låga sockerhalter. Läste en annan artikel om att Pinot Meunier var väldigt dåliga men att Chardonnay presterar riktigt bra.

Magnum, Chambertin, hur var stämmningen när ni var nere? Vet att Leclapart var lite bekymrad för året när han var uppe i Stockholm. Andra som har lite info, alltid kul att höra vad man kan förvänta sig?

http://www.decanter.com/news/wine-news/ ... lt-vintage
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Champagne 2011

När jag träffa ansvarige för Salon (ber om ursäkt då jag redan glömt hans namn) prata om att Chardonnayn i mesnil skördades rekord tidigt. Han sa dok direkt att kvalitén inte når upp för att göra en Salon 2011. Men man kommer troligtvis göra en årgångs Delamotte......Men överlag äre inte liteväl tidigt o spekulera om det redan i så tidigt skede?....måste man inte se om nått år eller två hur det utvecklas :?
 
Trådskapare
A
SV: Champagne 2011

johan1279 skrev:
När jag träffa ansvarige för Salon (ber om ursäkt då jag redan glömt hans namn) prata om att Chardonnayn i mesnil skördades rekord tidigt. Han sa dok direkt att kvalitén inte når upp för att göra en Salon 2011. Men man kommer troligtvis göra en årgångs Delamotte......Men överlag äre inte liteväl tidigt o spekulera om det redan i så tidigt skede?....måste man inte se om nått år eller två hur det utvecklas :?
Det dröjer ett tag men du får ju syranivåer etc vid press. De flesta odlarna har nog en känsla var det är på väg (precis som mannen från Salon). Men ibland så får de ju fel och släpper en årgång och vice versa. Bland annat så hörde jag exempelvis att Krug ändrade sig om CdM 1999 som aldrig kommer släppas på marknaden trots att det redan låg på andra jäsningen
 

Elvis

Medlem
SV: Champagne 2011

shorepower skrev:
Bland annat så hörde jag exempelvis att Krug ändrade sig om CdM 1999 som aldrig kommer släppas på marknaden trots att det redan låg på andra jäsningen

Ja, jag hörde också det. Undrar vad de gör med flaskorna... Jag skulle kunna åta mig att transportera bort dem helt gratis. ;)
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Champagne 2011

Elvis skrev:
shorepower skrev:
Bland annat så hörde jag exempelvis att Krug ändrade sig om CdM 1999 som aldrig kommer släppas på marknaden trots att det redan låg på andra jäsningen

Ja, jag hörde också det. Undrar vad de gör med flaskorna... Jag skulle kunna åta mig att transportera bort dem helt gratis. ;)
Den info jag har är från Pierre Peters bra volym men inget bra vintage år. Men i dom flesta skördar finns det vingårdar/lägen som ger bra druvor så det blir kanske en vintage/cuvee men små volymer, typ 2001 endast 20% jmfr med ett bra år.
 

Elvis

Medlem
SV: Champagne 2011

Magnum, har du hört något mer om 2010? Det var väl inte så bra heller. Eftersom 2010 var min sons födelseår är jag extra nyfiken på det.
 

chambertin

Medlem
SV: Champagne 2011

shorepower skrev:
Verkar som 2011 blir ett svagt år. Tidig skörd, hagel, röta, låga sockerhalter. Läste en annan artikel om att Pinot Meunier var väldigt dåliga men att Chardonnay presterar riktigt bra.

Magnum, Chambertin, hur var stämmningen när ni var nere? Vet att Leclapart var lite bekymrad för året när han var uppe i Stockholm. Andra som har lite info, alltid kul att höra vad man kan förvänta sig?

http://www.decanter.com/news/wine-news/ ... lt-vintage
Dom som jag frågade hade väldigt olika besked.
gemnensamt vad dom sa var väl ungefär så här:
  • Alla sa att tet är bra volymer.
  • Hyfsade sockernivåer i druvorna (åtminstone i Côte de Blanc)
  • Problem med frost/kyla på våren gav på vissa hålla ojämn utveckling och mognad på druvorna
  • Problem med hagel och för mycket regn under delar av säsongen
  • Mycket bra och torrt varmt väder under 8-10 dagar runt skörden.
  • Rekordtidig skörd.

Jacques Diebolt var nog den mest pessimistiske av dom jag pratade med.
Mycket bra kvalitet på sina Vieilles Vignes så det blir nog FdP -11 men problem med framför allt låga sockernivåer hos en del övrig frukt gör att han får chaptalisera mer än han skulle vilja.

Sen är jag inte helt säker på att alla vinodlare är helt ärliga i sin svar när man frågar hur årets vin ser ut att bli.
Dom vill ju inte dissa sin egen produkt alltför mycket så standardsvaret brukar bli "mycket lyckat" eller "väldigt bra".
Många är nog nöjda med framför allt dom bra volymerna.

På den kommersiella sidan så sa flera att försäljningen redan visat tecken på stagnation och avmattning.
Jag tror att Augusti/September (franska semestrarna + tiden fram till den franska skolstarten) brukar vara bra månader för odlarchampagne vad gäller försäljning och så hade det inte varit i år.
 
Trådskapare
A
SV: Champagne 2011

När jag var nere i våras så pratade jag en del med odlarna om 2010 och generellt så var det ett väldigt svårt år. De hade extremt väder med torka och riktiga skyfall och skörden kom lite oplanerat. Stor del av Pinot drabbades av röta men Chardonnay klarade sig bättre.

Så inget stort år men för BdB hoppades en del av odlarna, Leclapart, Legras, Diebolt att de skulle kunna få ett ganska bra vin.
 

Jos

Medlem
SV: Champagne 2011

Tidigaste skörden någonsin och varm vår som tydligen gynnat Chardonnay så det är väl BdB man ska sikta på om några år.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Champagne 2011

Elvis skrev:
Magnum, har du hört något mer om 2010? Det var väl inte så bra heller. Eftersom 2010 var min sons födelseår är jag extra nyfiken på det.
Tror det blir en del bra viner. Provade Fleur de Passion i Juli som var riktigt bra redan nu! Endast 3 månader på flaska :D
 
Trådskapare
A
SV: Champagne 2011

magnum skrev:
Elvis skrev:
Magnum, har du hört något mer om 2010? Det var väl inte så bra heller. Eftersom 2010 var min sons födelseår är jag extra nyfiken på det.
Tror det blir en del bra viner. Provade Fleur de Passion i Juli som var riktigt bra redan nu! Endast 3 månader på flaska :D
Så det blir en enkel lista då för din son om nu 2010 blir ett rent BdB år ;D

Diebolt Fdp
Salon
Krug CdM
Selosse
Leclapart l'Apotre
Comtes (för vi alla gillar socker)
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Champagne 2011

Jos skrev:
Tidigaste skörden någonsin och varm vår som tydligen gynnat Chardonnay så det är väl BdB man ska sikta på om några år.

Problemet med varma år, i mitt högst subjektiva tycke förstås, är ju att syranivåerna blir så ofantligt tråkiga. Finns inget värre än bubbel utan bra syra, då smakar det bara kvalmig mög och skändan om allt. Och ja, jag vet att Shorepower kommer att posta bilder nu...


Edit: Behöll användares anonymitet ;D för att möjliggöra ett bra påhopp
 
Trådskapare
A
SV: Champagne 2011

Jimmy Forsman skrev:
Jos skrev:
Tidigaste skörden någonsin och varm vår som tydligen gynnat Chardonnay så det är väl BdB man ska sikta på om några år.

Problemet med varma år, i mitt högst subjektiva tycke förstås, är ju att syranivåerna blir så ofantligt tråkiga. Finns inget värre än bubbel utan bra syra, då smakar det bara kvalmig mög och skändan om allt. Och ja, jag vet att Shorepower kommer att posta bilder nu...


Edit: Behöll användares anonymitet ;D för att möjliggöra ett bra påhopp
Skulle aldrig vara så elak att jag postar bilder av den typen
 
Toppen