Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Champagne 4-9/7-2022

Skaggs

Medlem
Enstaka av er har säkert sett och läst i andra sociala medier, men här kommer en liten uppdatering om sommarens resa. Ett litet inlägg bör ju finnas på forumet som drog igång allting och som även sammanförde resenärerna för några år sedan. Grundpremissen var enkel: 1 minibuss (för 9 personer) och 3 resenärer - @Skaggs, @David Nilsson och @MartinE
Givetvis med nattkörning ner och hem, veckan är ju inte en semester. Ruggigt bra besök och några helt otroliga viner, bl.a. Selosse -08.

Schemat i stort, är det något ni undrar är ni hjärtligt välkomna att skriva i tråden!

DAG 1:
Marc Hebrart, Mareuil-sur-Ay
Bereche, Ludes
Incheckning Le Ch’ti Champenois, Epernay
Dethune, Ambonnay
Marguet, Ambonnay

Dag 2:
André Robert, Le-Mesnil-sur-Oger
Vouette & Sorbée, Buxières-sur-Arce
Le wine bar by Le vintage, Reims.

Dag 3:
Georges Remy, Bouzy
Assailly, Avize
Guy Charlemagne, Les-Mesnil-sur-Oger
Andre Jacquart, Vertus
Middag och BYOB hos @magnum och fru.

Dag 4:
Jacquesson, Dizy
LUNCH - Les Avisés, Avize
Les Freres Mignon, Cramant
Sacre Burger, Reims

Dag 5:
Vincent Charlot, Mardeuil
Pierre Deville, Verzy
Rousseaux-Batteux, Verzenay
WhyNot, Epernay

Dag 6:
Packa ut och köra hem!
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Enstaka av er har säkert sett och läst i andra sociala medier, men här kommer en liten uppdatering om sommarens resa. Ett litet inlägg bör ju finnas på forumet som drog igång allting och som även sammanförde resenärerna för några år sedan. Grundpremissen var enkel: 1 minibuss (för 9 personer) och 3 resenärer - @Skaggs, @David Nilsson och @MartinE
Givetvis med nattkörning ner och hem, veckan är ju inte en semester. Ruggigt bra besök och några helt otroliga viner, bl.a. Selosse -08.

Schemat i stort, är det något ni undrar är ni hjärtligt välkomna att skriva i tråden!

DAG 1:
Marc Hebrart, Mareuil-sur-Ay
Bereche, Ludes
Incheckning Le Ch’ti Champenois, Epernay
Dethune, Ambonnay
Marguet, Ambonnay

Dag 2:
André Robert, Le-Mesnil-sur-Oger
Vouette & Sorbée, Buxières-sur-Arce
Le wine bar by Le vintage, Reims.

Dag 3:
Georges Remy, Bouzy
Assailly, Avize
Guy Charlemagne, Les-Mesnil-sur-Oger
Andre Jacquart, Vertus
Middag och BYOB hos @magnum och fru.

Dag 4:
Jacquesson, Dizy
LUNCH - Les Avisés, Avize
Les Freres Mignon, Cramant
Sacre Burger, Reims

Dag 5:
Vincent Charlot, Mardeuil
Pierre Deville, Verzy
Rousseaux-Batteux, Verzenay
WhyNot, Epernay

Dag 6:
Packa ut och köra hem!
Den här gången var det ju flera namn jag kände igen.;)

  1. Bereche på en måndag och Voutte. Funkar det med engelska på Vouette och hur löste ni besök där, bra kontakt med Vin & Natur ?
  2. Assailly gillar jag på namnet, ekat?
  3. Vincent Charlot verkar vara alltid besökas, hur är stilen. Vad ligger närmast och vad gissas det blint?
  4. Guy Charlemagne, värt att besöka och var det bra pris på plats?
 
Trådskapare
Skaggs

Skaggs

Medlem
Den här gången var det ju flera namn jag kände igen.;)

  1. Bereche på en måndag och Voutte. Funkar det med engelska på Vouette och hur löste ni besök där, bra kontakt med Vin & Natur ?
  2. Assailly gillar jag på namnet, ekat?
  3. Vincent Charlot verkar vara alltid besökas, hur är stilen. Vad ligger närmast och vad gissas det blint?
  4. Guy Charlemagne, värt att besöka och var det bra pris på plats?

Ja, misstänkte det, får bli ändring på det nästa gång :)

1. Ja och Ja.
2. Assailly mycket intressant, en hel del ek (har jag för mig)
3. Är väl för hemmablind för att svara på den, men han gör mellan 17-27 buteljeringar varje år, blandar aldrig årgångar, alltid en liten dosage och har alla tillåtna druvor. Alla viner jäses och ligger på ek minst 11 månader (enstaka amforor), så klart stor skillnad mellan de olika buteljeringarna men stilen får anses vara ganska rustik och med god frukt. Överlåter till @Daniel A @David Nilsson att svara på vad det kan förväxlas med.
4. Nja, snabb och hyfsat generös tasting, men nog inte riktigt min stil, dock nöjd med att ha varit där. Bra pris jämfört med SB. Jag köpte Cuvée Charlemagne Les Coulmets Extra Brut Grand Cru för ca 400 och den ligger 600 på SB, men har inte jämfört med andra handlare.
 
Last edited:
Överlåter till @Daniel A @David Nilsson att svara på vad det kan förväxlas med.
Tack för den.

Jag skulle säga att Charlot är ganska unik i sitt uttryck. Lite som när man får Selosse blint, svårt att hamna fel (för att förtydliga, Selosse och Charlot är inte lika).

Stil-/strukturmässigt ”runda” viner, aldrig någon sylvass syra, mer åt Bouzy-hållet än Mesnil om man ställer dessa mot varandra på olika sidor av någon slags skala. Man hittar dock inga arommarkörer som leder en in till Bouzy. Jag brukar ofta hitta jordiga toner samt gammal källare i Charlots viner.

Tyvärr inte kapabel att ge ett bättre svar än så, men är säker på att Martin gärna öppnar något från Charlot om du har vägarna förbi Skåne.
 
Last edited:
Toppen