Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Champagne - dricka flaskan över två dagar

Vi har ett intresse för vin och i synnerhet champagne. Ibland kan man läsa att vinet utvecklas positivt om det dricks över två dagar - ibland även tre dagar. Har inte provat detta än, men det låter ju rimligt då luft tillsätts vilket ju påverkar vinet positivt. Men två, tre dagar .....?
Gäller det bara årgångschampagner, eller även standards ?
Några synpunkter i ämnet ?
 

Waruda

Medlem
Att skumpan ska in i kylen känns naturligt, men ska även en flaska rött stå i kylen i väntan på fortsatt konsumtion? Det är inte första gången jag läser det tipset.
 

Niclas

Medlem
Rött pumpar jag innan det läggs i kylen. Champagne förvaras med förslutare i kyl och jag tycker det är jätteintressant att smaka dag 2 ( och ibland dag 3 )
Det enda negativa med att spara bubbel är att det krävs viss mängd i flaskan för att få bra smak. Att bara spara ett glas funkar inte för mig, inte ens en dag.
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Rött pumpar jag innan det läggs i kylen. Champagne förvaras med förslutare i kyl och jag tycker det är jätteintressant att smaka dag 2 ( och ibland dag 3 )
Det enda negativa med att spara bubbel är att det krävs viss mängd i flaskan för att få bra smak. Att bara spara ett glas funkar inte för mig, inte ens en dag.
Ingen jättestor idé att pumpa vinet, även om det inte lär skada. Syresatt det har du troligen redan gjort när du har hällt ur flaskan några gånger. :)

Läste någonstans att om man bara drar korken ur en flaska vin tar det 6 dagar innan vätskan är syremättad. Det är rörelserna som "trycker" in syret i vätskan.

Det man vill försöka göra är att sakta ner oxidationsprocesserna och det görs enklast genom att sänka temperaturen. Alla vintyper skall alltså förvaras kallt när dom har öppnats
 
Trådskapare
L

Lars Persson

Medlem
Tack för svaren !
Är det idé att öppna flaskan ett par timmar innan...försluta den och sedan tillbaka i kylen igen ?
 

Mmm

Medlem
Nu är jag lite motvals med att ställa bättre rödviner i kylen till nästa dag... Utan att ha någon som helst vetenskaplig evidens så tycker jag att det är bättre att ställa flaskan i vinkällaren. Kanske det är mer liv och rörelse i kylskåpsdörren än på golvet i källaren. Kanske är det den väldigt låga temperaturen som gör dumma saker i vinet. Eller så är det bara mumbo-jumbo :)
 
Som singel praktiserar jag “ställa in i kylen scenariot” väldigt ofta. Jag har för vana att ta mig ett glas vin de flesta kvällar och än så länge har jag lyckats vara tillräckligt disciplinerad för att hålla det (bortsett från då man är i sällskap naturligtvis:)).

Såhär ser mina (ytterst ovetenskapliga) intryck ut.

Vita syredrivna viner (framförallt unga) som exempelvis Riesling och Chardonnay (Champagne inkluderat) växer i de flesta fall dag 2 och 3. Jag upplever det som att vinerna ofta mognar ett par år stilmässigt. Därefter (dag 4+) upplever jag ofta en viss nedgång. Kan bero på (som nämns ovan) att volymen vätska i flaskan minskar och att därför syreexponeringen blir för hög.

På den röda sidan brukar jag ta flaskan från kylen, hälla upp ett glas, och låta det stå en timme för att komma upp i temp. Här är intrycken i allmänhet inte lika positiva och jag tycker mig inte se någon egentlig röd tråd. Ibland är intrycket oförändrade medan det ibland blir sämre/bättre. Skulle tro att viner med ålder/mognad klarar sig sämre medan unga slutna viner kan vinna på det.
 
Toppen