Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Champagne för 50 000

The Pint

Medlem
Hur mycket mer är det rimligt att stora flaskor kostar?

Enligt WOW News släpps en sexlitersflaska Armand de Brignac på beställningssortimentet för 50 000 kronor.

Detta för ett vin som på helflaska kostade 2000 kronor.

Om en sexlitersflaska är åtta flaskor, betyder det alltså att vätskan är mer än tre gånger så dyr.
 
Trådskapare
T

The Pint

Medlem
SV: Champagne för 50 000

v_skogh skrev:
Men är det inte så att flaskan är typ hela värdet just för denna champagne?

Förmodligen.

Är väl en ren supply and demand-grej och om någon köper den för 50 000 är den ju värd det.

Jag tycker ändå att det är stolligt, men så gillar jag ju vin mer än flaskor...
 

SUPRA

Bäst
SV: Champagne för 50 000

Vilket trams.

Det där är bara en del i deras varumärkesbyggnad, men det fungerar.

Men jag antar att man kan spruta lite längre om flaskan är på 6 liter, och det är säkert värt en del för somliga.

Frågan jag ställer mig, efter att ha läst artikeln, är om Jay Z valde bort Cristal eller om det var tvärtom?
 

Keen

slan
SV: Champagne för 50 000

SUPRA skrev:
Vilket trams.

Det där är bara en del i deras varumärkesbyggnad, men det fungerar.

Men jag antar att man kan spruta lite längre om flaskan är på 6 liter, och det är säkert värt en del för somliga.

Frågan jag ställer mig, efter att ha läst artikeln, är om Jay Z valde bort Cristal eller om det var tvärtom?

Tror inte Cristal grät när han slutade dricka dom precis.
 

SUPRA

Bäst
SV: Champagne för 50 000

Det brukar alltid vara lite kul att analysera affärsaspekterna kring sånt här, en del saker blir väldigt tydliga då.

Vem/vilket bolag äger Armand de Brignac och vad mer har de i portföljen?
 

v_skogh

Medlem
SV: Champagne för 50 000

SUPRA skrev:
Det brukar alltid vara lite kul att analysera affärsaspekterna kring sånt här, en del saker blir väldigt tydliga då.

Vem/vilket bolag äger Armand de Brignac och vad mer har de i portföljen?

Och vad är det egentligen som finns i flaskan?
Några poäng eller omdömen?
 

SUPRA

Bäst
SV: Champagne för 50 000

v_skogh skrev:
Och vad är det egentligen som finns i flaskan?
Några poäng eller omdömen?

Say no more...

Från RJ

Cattier (Chigny-les-Roses) Årgång Testad Poäng Pot.
Cattier Armand de Brignac Gold 0 0805
point.gif
73/77
Ett fånigt försök att skapa lyx kring en ordinär produkt. I själva verket en bra standardchampagne med hisklig prislapp och prålig gyllenne flaska med tennetikett. Vinet har fått smeknamnet Ace of Spades och kanske ändras till det eftersom hiphopstjärnan Jay-Z hyllat vinet under detta namn.


Cattier (Flaskor/år: 600 000) Lista viner (22) » | Lista årgångar (41) »
Address: 6, Rue Dom Pérignon, 51500 Chigny-les-Roses Telefon: 03 26 03 42 11
Så tidigt som 1763 ägde familjen vingårdar i Chigny. I början sålde de nästan hela skörden till de stora husen, men har efter hand etablerat sig som ett självständigt och respekterat champagnehus. I dag drivs firman av Jean-Louis och Jean-Jacques som tagit över efter sin far (med det inte helt oväntade namnet Jean). Cattier exporterar i dag så mycket som 55% av sin totala produktion. Man är i hög grad självförsörjande när det gäller druvor. Husstilen utgörs av charmiga, parfymerade, välgjorda och pålitliga viner till måttliga priser. Clos du Moulin är en av Champagnes bäst bevarade hemligheter. Likt en vårvind sveper 99-basen fram med sina rena toner av krusbär, vita vinbär, jasmin, rabarber och digestivekex. Pigg och virvlande intensiv på tungan ännu utan det djup som tiden kommer att skänka detta fina vin.


Lustigt nog har samtliga av deras 15 vintage-viner högre poäng...
 

Keen

slan
SV: Champagne för 50 000

SUPRA skrev:
Det brukar alltid vara lite kul att analysera affärsaspekterna kring sånt här, en del saker blir väldigt tydliga då.

Vem/vilket bolag äger Armand de Brignac och vad mer har de i portföljen?


Nåt privatägt bolag som heter Sovereign Brands, tillsammans med Cattier. Verkar rätt oklart faktiskt, finns inte mycket info om företaget alls. Skulle väl gissa att Jay-Z har nåt finger med i spelet.
 

SUPRA

Bäst
SV: Champagne för 50 000

We're on to something... ;)

http://www.businessweek.com/the_thread/ ... mpagn.html

Recognize that brand? Me neither. In fact, no one did. But two days after the video’s release, a press release hit the wire from a brand called “Armand de Brignac” claiming it was the bottle. The release went on to describe Armand de Brignac as an “ultra-luxury product in the high-end champagne category,” that was “making its North American debut this year, after enjoying success as a premium, high-end brand in France.” Sound a little too convenient?

...

They speculated that perhaps Jay-z was launching his own brand of champagne. They pointed out that the Armand De Brignac website had only existed since last Saturday, and also noted that the Armand De Brignac bottle appeared to be just a prettied-up version of another, much cheaper Champagne called Antique Gold.

...

"I’m still a bit skeptical. These guys aren’t new to this game – their other brand, 3 Vodka, came with an endorsement from rapper Jermaine Dupri, who in 2004 became a partner and owner. "

...

"...But it’s not like we just cooked this brand up to capitalize on that.”
Ja, fortsätt läsa :D
 

Keen

slan
SV: Champagne för 50 000

SUPRA skrev:
http://www.sovereignbrands.com/

Armand har en snyggt ihopknåpad hemsida iaf.


Haha, det hela känns som ett dåligt skämt. Påminner mig om mina klasskamrater i Advertising som kom på den fina och motsägelsefulla produkten Fine Andorran Champagne ;D

Ace of Spades finns för övrigt på Hotellet om nån vill testa...för 3000 flaskan om jag inte missminner mig.
 
Trådskapare
T

The Pint

Medlem
SV: Champagne för 50 000

Lite intressant att det är Spruce Up!, vars profil annars är att samarbeta "direkt på plats med de bästa småodlarna i det franska Champagne-distriktet", som lanserar Armand de Brignac.
 

SUPRA

Bäst
SV: Champagne för 50 000

Det sjuka är att jag är torsk, jag vill köpa (inte flaskan för 50k) och testa.

De gör en klassisk grej och säger att efterfrågan är högre än tillgången (Ferrari, Lambo etc. kör samma grej), men sist jag var i London
var det inte precis någon bristvara. Grattis, bra marknadsföring. Skulle ge höga poäng på sluttentan på IHM.

Jag tror Kåre såg sin chans och tog den. Jag vet inte om jag kan klandra honom, vet inte om alla dessa säljare har det så fett och de gör nog så gott de kan.
Men SpruceUp har nu iaf gått från HB till AB, så det kan bli intressant att titta lite på siffrorna när de väl kommer in.
 

v_skogh

Medlem
SV: Champagne för 50 000

SUPRA skrev:
Det sjuka är att jag är torsk, jag vill köpa (inte flaskan för 50k) och testa.

De gör en klassisk grej och säger att efterfrågan är högre än tillgången (Ferrari, Lambo etc. kör samma grej), men sist jag var i London
var det inte precis någon bristvara. Grattis, bra marknadsföring. Skulle ge höga poäng på sluttentan på IHM.

Jag tror Kåre såg sin chans och tog den. Jag vet inte om jag kan klandra honom, vet inte om alla dessa säljare har det så fett och de gör nog så gott de kan.
Men SpruceUp har nu iaf gått från HB till AB, så det kan bli intressant att titta lite på siffrorna när de väl kommer in.

Stora skillnaden skulle väl vara att både Ferrari och Lambo levererar...
 

Keen

slan
SV: Champagne för 50 000

v_skogh skrev:
Stora skillnaden skulle väl vara att både Ferrari och Lambo levererar...


Ja, där finns det ju lite under huven till skillnad från Armand de Brignac...
 

anders

Medlem
SV: Champagne för 50 000

v_skogh skrev:
Stora skillnaden skulle väl vara att både Ferrari och Lambo levererar...

Tja, jag har mina dubier i det här fallet. För det först snackar vi italiensk konstruktion. Det brukar oftast var mycket yta och lite innehåll så redan ursprunget ger frågetecken. När man sedan har sett två glassare i Frankfurt stå klockan elva på kvällen och försökt övertyga lamparmaturen på en Ferrari att fällas upp ur motorhuvuen så späs mina fördomar på.
 

Elvis

Medlem
SV: Champagne för 50 000

SUPRA skrev:
Cattier Armand de Brignac Gold 0 0805
point.gif
73/77
Ett fånigt försök att skapa lyx kring en ordinär produkt. I själva verket en bra standardchampagne med hisklig prislapp och prålig gyllenne flaska med tennetikett. Vinet har fått smeknamnet Ace of Spades och kanske ändras till det eftersom hiphopstjärnan Jay-Z hyllat vinet under detta namn. [/i]

Nästan lika högt betyg som standard-Moët då: 75/82

Lustigt nog har Juhlin valt att inte ta med "Ace of Spades" i sin senaste bok. Antar att det ligger en tanke bakom det!
 

Krisman

Medlem
SV: Champagne för 50 000

Provade Ace of spades på champagnedagen och kan väl säga att det var väl ingen superchampagne direkt med tanke på att jag inte minns så myket av den.
 
Toppen