Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Champagne för 500 kronor

Julius

Medlem
Jag hoppas på att någon/några vänliga själar, vill tipsa om bra Champagne för cirkus 500 lappen att avnjuta en fredag som denna. Är ganska novis på drycken och har inte hunnit hitta någon favorit, men däremot jobbar jag med att försöka prova så många som möjligt. Gärna en vintage.
Alla tips är välkomna, dock gärna en flaska som finns på systembolaget idag och man inte måste beställa.
;D

(Anledningen till att jag postar det här är för att om någon tipsar, och jag köper en flaska, så är det, det jag dricker idag!)

Trevlig helg till alla!
 
SV: Champagne för 500 kronor

Elvis skrev:

Håller med Elvis. Beror också på vad du är ute efter, vill du ha en lite mer brödig champagne så kan du också prova en Henriot 2005 (kanske lite hög dosage dock för att dricka ung) eller en mer pinotdriven champagne från Aÿ Deutz 2006

Edit: en annan att prova om du vill ha en Blanc De Blanc är Delamotte 2002 Har inte druckit den (vad jag kan komma ihåg, Elvis kommer säkert rätta mig här) men de 2002 från Mesnil jag druckit har generellt sett varit väldigt bra. Som andrahus till Salon så brukar Delamotte lyckas väldigt bra starka år, som 1996.
 
Trådskapare
J

Julius

Medlem
SV: Champagne för 500 kronor

Anser ni att dessa viner är för "unga" för att dricka och det är rent vansinne att öppna en flaska redan nu?
Eller spelar det mindre roll då det inte är någon prestige cuvée vintage från 70-talet ? ;D
 
SV: Champagne för 500 kronor

Flyttade till en separat tråd för bättre läsbarhet..Du kan skriva om vad du tyckte om den i "idag dricker jag"

Du ska nog inte vara allt för orolig över åldern på champagnen. Många på forumet (har jag hört :) ) , dricker champagne som är från 2000-talet. Min kommentar om socker och Henriot är att väldigt unga viner och en högre dosage bland gör att vinet blir lite "sockrigt". Det brukar bli bättre integrerat efter ett tag.

Ta Jacquessonen om du vill ha lite ålder, de flesta 02 är trevliga att dricka redan nu.
 
Trådskapare
J

Julius

Medlem
SV: Champagne för 500 kronor

Tack så mycket för svaren och flytt av tråd, bra initiativ, då risken för vidare frågor är stor :)

Ska försöka komma över en flaska Louis Roederer 2005 (enl Elvis tips, som köpvärd kandidat) och lagra ett par år. Kanske blir en Jacquesson 2002 nästa gång.
Fler tips är välkomna kring 500:ingen och upp till 800:- för att utvidga lite.
Exempelvis, vad hade du köpt om du hade 800:- (the most bang for the buck) ?

Trevlig Helg!
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Champagne för 500 kronor

Julius skrev:
Tack så mycket för svaren och flytt av tråd, bra initiativ, då risken för vidare frågor är stor :)

Ska försöka komma över en flaska Louis Roederer 2005 (enl Elvis tips, som köpvärd kandidat) och lagra ett par år. Kanske blir en Jacquesson 2002 nästa gång.
Fler tips är välkomna kring 500:ingen och upp till 800:- för att utvidga lite.
Exempelvis, vad hade du köpt om du hade 800:- (the most bang for the buck) ?

Trevlig Helg!
För den pengen tycker jag du ska beställa en Krug GC (på halvflaska) har du inte tesat Krug är det nått du inte får missa!
Ang föregående håller jag inte med shorepower där om Henriot 2002
Jag tycker det visar på bra henriot-stil och den är skapligt generös för sin unga ålder. Men den är framförallt mycket god att dricka redan nu. Dosagén/sockret tycker jag inte upplevs så tydligt som de beskriver(visst är den där men ändå....).
Är du van med välsockrade skumpor som Moët o dylikt lär du säkerligen inte märka av det.
 

chambertin

Medlem
SV: Champagne för 500 kronor

Julius skrev:
Tack så mycket för svaren och flytt av tråd, bra initiativ, då risken för vidare frågor är stor :)

Ska försöka komma över en flaska Louis Roederer 2005 (enl Elvis tips, som köpvärd kandidat) och lagra ett par år. Kanske blir en Jacquesson 2002 nästa gång.
Fler tips är välkomna kring 500:ingen och upp till 800:- för att utvidga lite.
Exempelvis, vad hade du köpt om du hade 800:- (the most bang for the buck) ?

Trevlig Helg!
Bollinger GA -02 utan tvekan (849:).
Under 500-lappen tycker jag Taittinger -04 är bra också.
 

Per Stade

Lege artis
SV: Champagne för 500 kronor

Julius skrev:
Tack så mycket för svaren och flytt av tråd, bra initiativ, då risken för vidare frågor är stor :)

Ska försöka komma över en flaska Louis Roederer 2005 (enl Elvis tips, som köpvärd kandidat) och lagra ett par år. Kanske blir en Jacquesson 2002 nästa gång.
Fler tips är välkomna kring 500:ingen och upp till 800:- för att utvidga lite.
Exempelvis, vad hade du köpt om du hade 800:- (the most bang for the buck) ?

Trevlig Helg!


Bollinger La Grand Année 2002 849:-(eller Bollinger Special Cuvée Brut på magnum 799:)
 
SV: Champagne för 500 kronor

johan1279 skrev:
Julius skrev:
Tack så mycket för svaren och flytt av tråd, bra initiativ, då risken för vidare frågor är stor :)

Ska försöka komma över en flaska Louis Roederer 2005 (enl Elvis tips, som köpvärd kandidat) och lagra ett par år. Kanske blir en Jacquesson 2002 nästa gång.
Fler tips är välkomna kring 500:ingen och upp till 800:- för att utvidga lite.
Exempelvis, vad hade du köpt om du hade 800:- (the most bang for the buck) ?

Trevlig Helg!
För den pengen tycker jag du ska beställa en Krug GC (på halvflaska) har du inte tesat Krug är det nått du inte får missa!
Ang föregående håller jag inte med shorepower där om Henriot 2002
Jag tycker det visar på bra henriot-stil och den är skapligt generös för sin unga ålder. Men den är framförallt mycket god att dricka redan nu. Dosagén/sockret tycker jag inte upplevs så tydligt som de beskriver(visst är den där men ändå....).
Är du van med välsockrade skumpor som Moët o dylikt lär du säkerligen inte märka av det.
Det var Henriot 2005 som jag skrev om. De har bytt årgång på SB. kan finnas 02or kvar i butik.

För runt 800, som Per och Chambertin skriver, Bollinger GA 02

PS. Systembolaget har ett sjukt tråkigt utbud. Finns inte ens något på beställningssortimentet som man går igång på. Dyrt och dåligt. Men jag tittar väl bara på ca 40% som inte är prisvärda i beställningssortimentet :)

PS2. Välkommen till forumet Julius
 
Trådskapare
J

Julius

Medlem
SV: Champagne för 500 - 800 kronor

Jag har smygkikat på Bollinger La GA till och från och läst om den, och det verkar vara ett Måste! Den finns på önskelistan.
Krug kommer jag satsa på snarast.

Tack så jättemycket för alla bra svar och tips!
 
Trådskapare
J

Julius

Medlem
SV: Champagne för 500 kronor

Just det Shorepower, tack för påminnelsen.
Det var min nästa fråga, tips på bra sidor att handla ifrån (ej systembolaget).
Jag känner till Franskabolaget.
Kom gärna med tips på andra bra sidor, kanske blir en ny tråd av detta :)
 
SV: Champagne för 500 kronor

Jag snor den här tråden lite om det är ok:

Vad tycker ni om Laurent Perrier 1999, 449:- på bolaget? Provade en 2002:a och den tyckte jag var helt ok, om än inte något särskilt speciellt. Jag skulle gärna ha ett par flaskor från 1900-talet som tål lite ytterligare lagring, och det är en fördel om de ligger i prisspannet runt 500-lappen. Några andra, bättre förslag?
 
SV: Champagne för 500 kronor

Julius skrev:
Just det Shorepower, tack för påminnelsen.
Det var min nästa fråga, tips på bra sidor att handla ifrån (ej systembolaget).
Jag känner till Franskabolaget.
Kom gärna med tips på andra bra sidor, kanske blir en ny tråd av detta :)
För Champagne så är det oftast Franskabolaget som tar in en del, även Caviste som skriver på forumet har tagit in odlare.
Om du vill ha tag i ett specifkt vin så får du köpa utomlands och ta in i Sverige. En hel del på forumet har handlat på Millesimes. Själv köper jag det mesta i England. Det finns regler som en del följer andra inte,

Finns en tråd om att köpa vin utomlands här: http://www.finewines.se/vin/kopa-vin-vi ... och-annat/
 
SV: Champagne för 500 kronor

Baron_Philippe skrev:
Jag snor den här tråden lite om det är ok:

Vad tycker ni om Laurent Perrier 1999, 449:- på bolaget? Provade en 2002:a och den tyckte jag var helt ok, om än inte något särskilt speciellt. Jag skulle gärna ha ett par flaskor från 1900-talet som tål lite ytterligare lagring, och det är en fördel om de ligger i prisspannet runt 500-lappen. Några andra, bättre förslag?
Är personligen inte så imponerad av Laurent-Perrier. Grand Siècle kan vara bra men är även den ganska ojämn. Är du villig att gå upp i pris finns ju Veuve Clicquot Cave Privée 1990 den tål lagring ett par år till.

1999 är inte så stor årgång heller, finns bra viner från 99 men de kostar alla mer.

Annars, försök att få tag i någon 96 utomlands. Henriot 1996 är ett bra vin som fanns på SB förut men nu är slut. Finns dock att få tag i andra affärer.
 

Elvis

Medlem
SV: Champagne för 500 kronor

Håller med om att Bollinger GA 02 är bra. Noterar också att Mumm de Cramant äntligen dykt upp i beställningssortimentet (795 kr). Det är också en väldigt bra champagne!
 

Keen

slan
SV: Champagne för 500 kronor

Per Stade skrev:
QV Discobitch är sensationellt bra.


Förutom senaste flaskan jag drack som var i princip odrickbar. Men gissar att det var fel på flaskan där
 
Toppen