Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Ulysse Collin Les Maillons 2010
deg2014/03.

Öppen helt magisk doft fylld med ännu livlig o krispig frukt.
Vinet är mycket komplext i kraftig stil med toner av mogna äpplen, rökta hasselnötter, kanderade mandlar, grillad sparris, röksten, grusdamm, griljerade ostron och med en kraftig rostad fat karaktär som lägger sig snyggt över allt
Vinet är helt otroligt i fin balans med tydligt mogen frukt men ännu med bra bett i syran. Vinet är helt fantastiskt och kul o konstatera att Ulysse Collin gärna kan ligga 10år
med stor vinning oavsett årgång.
Les Maillons fortsätter att lysa som en utav de absolut bästa vingårdsvinerna i hela Champagne.enligt min smak

vad man bäst kombinerar till behöver ingen vidare presentation:


20220615_200504.jpg
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Blev för första gången farfar idag! Ploppade därför nästa flaska Champoo på kylning. En rosé:

PXL_20220617_172503053.jpg


Vinet är orange med viss oxidation i nosen och mer i gommen. Precis min smak. Är mycket nöjd med denna flaska.

Kan ngn utläsa ngt från korken vad gäller Degerfors datum?

PXL_20220617_172447521.jpg


Gissar på 90-tal.
 
André Jacquart BdB 2012

33B6BB67-1188-4145-BEFD-AB5162496C21.jpeg


Efter att den här presterat väldigt bra på bolagets odlarprovning köpte jag på mig ett gäng. En kväll i veckan fick jag lite feeling efter en halv flaska côte du rhone på ensambio och plockade fram en ur vinskåpet.

Dag ett. 100% Piña Colada. Kemisk, yvig, även för att vara yngre odlarskumpa. Förstår att den behöver några år till på rygg, men här går tankarna snarare åt vasken. Kommer på bättre tankar och ställer den i vinskåpet igen.

Dag två. Nu börjar den gå åt rätt håll, men bestämmer mig för att låta den vila lite till.

Dag tre. Äntligen har den öppnat upp sig. Ananasdrinken har blivit en champagne. Tydlig odlare fortfarande. Grillad citron. Sambon utbrister ”men nu är den ju riktigt god!” och jag nickar något instämmande.

Låter resterande flaskor ligga ett bra tag till, och överväger karaff nästa gång.

89p (90-92).
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Blev för första gången farfar idag! Ploppade därför nästa flaska Champoo på kylning. En rosé:

Visa bifogad bild 26578

Vinet är orange med viss oxidation i nosen och mer i gommen. Precis min smak. Är mycket nöjd med denna flaska.

Kan ngn utläsa ngt från korken vad gäller Degerfors datum?

Visa bifogad bild 26579

Gissar på 90-tal.
Haha!
"Degerfors datum" förbenade felstavningsprogram! Men väldigt skoj :)

...fick häromsistens en bra länk till många Champoo-makares olika degorgeringskoder. Men, just denna pajsarproducent lös med sin frånvaro på den listan.

Någon som har någon slags koll?

Jag menar, ni är ju experter ;-)
 

FredrikC

Medlem
Firade att vi fick våra andra dotter med en Krug 1988 collection.
Vi firade första dottern med Krug 1988 och det var ganska stor skillnad.
Denna var väldigt komplex och det som stod ut var en hetta som var svår att definiera men typ chili/peppar.
Många härliga lager och på doften: fikon, kola, fudge och moget.
Smak: hallon, choklad, någon hetta typ peppar/chili och hallonlakrits.
Vanliga 88an var mycket mer fruktig och denna mer kraft och hetta.
Riktigt bra champagne men den tar inte vanliga 88an om jag ska vara ärlig.
20220621_220715.jpg
 

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Firade att vi fick våra andra dotter med en Krug 1988 collection.
Vi firade första dottern med Krug 1988 och det var ganska stor skillnad.
Denna var väldigt komplex och det som stod ut var en hetta som var svår att definiera men typ chili/peppar.
Många härliga lager och på doften: fikon, kola, fudge och moget.
Smak: hallon, choklad, någon hetta typ peppar/chili och hallonlakrits.
Vanliga 88an var mycket mer fruktig och denna mer kraft och hetta.
Riktigt bra champagne men den tar inte vanliga 88an om jag ska vara ärlig.
Visa bifogad bild 26604
Stort grattis.
 

FredrikC

Medlem
Blev lite mer trevlig dricka under helgen:
Dom Ruinart 1996: smak av skumbananer, fikon och ljus frukt. Trevlig fräschhet. Kul då vi endast besökt dem i champagne men inte druckit så mycket från dem efter besöket.

Henriot 2008: alltid lika bra. Den tydliga apelsinen jag känt förut var mindre nu men pigg och blir bara bättre och bättre.
 

LeChat

Medlem
Seriös tid på jästen för en "enkel NV" :)
Jag tror att denna precis som alla andra champagner skulle vinna på ytterligare några år i flaskan. Brukar generellt tycka att tre år på korken sen deg.datum är ett minimum, helst det dubbla. Sen kan en del ekad chardonnay funka ganska bra ändå som unga tycker jag. Fast dessa blir också bara bättre med tid.:)
 

LeChat

Medlem
B9A5B5CB-5377-4724-AB5A-92A57BCAEFDF.jpeg

Egly-Ouriet Grand Cru Brut Tradition
Deg
. juli 2016

Doften är enormt god och harmonisk, och får en att tänka bra årgångschampagne, eller bättre, från någon förstklassig producent.

Doften ger bl.a. grillad citron, kafferost, mandelmassa och nytvättade lakan.
Initialt är smaken inte alls på samma nivå som doften. Även om smaken har mycket av doftens aromer så känns den något spretigare och mindre komplex. Drag av corn flakes är med till en början men försvinner efter hand. (Detta med corn flakes har jag stött på tidigare. Tror att det varit i odlarskumpor men är inte helt säker.)

Om doften var omedelbar så behövdes det lite tid innan upplevelsen infriades i smaken. Men den kom! Väldigt bra NV!

Drack denna i mars 2020 och konstaterade då att den behövde mer mognadstoner och bara dessa dryga två åren verkar ha gjort susen. I tanken liknar den en 1995 Blanc des Millénaires. Oavsett så är Egly fantastiskt gott redan på tröskelnivå. Men glöm inte åren på korken!
 

Nyllet

Medlem
Visa bifogad bild 26628
Egly-Ouriet Grand Cru Brut Tradition
Deg
. juli 2016

Doften är enormt god och harmonisk, och får en att tänka bra årgångschampagne, eller bättre, från någon förstklassig producent.

Doften ger bl.a. grillad citron, kafferost, mandelmassa och nytvättade lakan.
Initialt är smaken inte alls på samma nivå som doften. Även om smaken har mycket av doftens aromer så känns den något spretigare och mindre komplex. Drag av corn flakes är med till en början men försvinner efter hand. (Detta med corn flakes har jag stött på tidigare. Tror att det varit i odlarskumpor men är inte helt säker.)

Om doften var omedelbar så behövdes det lite tid innan upplevelsen infriades i smaken. Men den kom! Väldigt bra NV!

Drack denna i mars 2020 och konstaterade då att den behövde mer mognadstoner och bara dessa dryga två åren verkar ha gjort susen. I tanken liknar den en 1995 Blanc des Millénaires. Oavsett så är Egly fantastiskt gott redan på tröskelnivå. Men glöm inte åren på korken!

Fasiken så gott. Jag drack Egly-Ouriet för första gången för någon månad sedan och det gav verkligen mersmak, men den hette "Brut Grand Cru" (deg april 21). Har man slutat använda "tradition"?
 

Jos

Medlem
Jag tror att denna precis som alla andra champagner skulle vinna på ytterligare några år i flaskan. Brukar generellt tycka att tre år på korken sen deg.datum är ett minimum, helst det dubbla. Sen kan en del ekad chardonnay funka ganska bra ändå som unga tycker jag. Fast dessa blir också bara bättre med tid.:)
Tänkte mest att den legat 10 år på jästen vilket ingen enkel NV gör ;)
 

LeChat

Medlem
Tänkte mest att den legat 10 år på jästen vilket ingen enkel NV gör ;)
Håller med dig! Men med enkel så syftade jag på själva upplevelsen i doft och smak, inget annat.

Tiden på jästen är så klart viktig men åren på korken kan förvandla mediokra champagner till stora upplevelser. Ska bli intressant att prova denna Bonnaire igen om ca 5 år, då hoppas jag att det enkla blivit mer komplext.
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Blev lite mer trevlig dricka under helgen:
Dom Ruinart 1996: smak av skumbananer, fikon och ljus frukt. Trevlig fräschhet. Kul då vi endast besökt dem i champagne men inte druckit så mycket från dem efter besöket.

Henriot 2008: alltid lika bra. Den tydliga apelsinen jag känt förut var mindre nu men pigg och blir bara bättre och bättre.

Visa bifogad bild 26625
Sitter just nu med ett glas Bonnaire Variance BdB Sous Bois. God enkel NV som fått lite lätta toner av ek.
Stilen är en aning reduktiv med div. citrusfrukter, lite honung och vaniljkola. Enkel, lättsippad sommarkvällsdricka.
Intressant, för hade jag fått uppgiften att para ihop smaknoterna med respektive flaska hade jag garanterat parat ihop skumbanan med Variance och reduktiv med Ruinart.
Jag tror att denna precis som alla andra champagner skulle vinna på ytterligare några år i flaskan. Brukar generellt tycka att tre år på korken sen deg.datum är ett minimum, helst det dubbla. Sen kan en del ekad chardonnay funka ganska bra ändå som unga tycker jag. Fast dessa blir också bara bättre med tid.:)
Så sant, så sant men svårt att hålla sig i tre år med alla flaskor...:eek: Trodde länge att Variance inte tjänade särskilt mycket på lagring. Ändrade uppfattning efter @LarsW s 10-åriga helt magiska och Selosselika Variance.:p

Oavsett så är Bonnaire i allmänhet och Variance i synnerhet sjukt mycket vin för pengen.
Visa bifogad bild 26628
Egly-Ouriet Grand Cru Brut Tradition
Deg
. juli 2016

Doften är enormt god och harmonisk, och får en att tänka bra årgångschampagne, eller bättre, från någon förstklassig producent.

Doften ger bl.a. grillad citron, kafferost, mandelmassa och nytvättade lakan.
Initialt är smaken inte alls på samma nivå som doften. Även om smaken har mycket av doftens aromer så känns den något spretigare och mindre komplex. Drag av corn flakes är med till en början men försvinner efter hand. (Detta med corn flakes har jag stött på tidigare. Tror att det varit i odlarskumpor men är inte helt säker.)

Om doften var omedelbar så behövdes det lite tid innan upplevelsen infriades i smaken. Men den kom! Väldigt bra NV!

Drack denna i mars 2020 och konstaterade då att den behövde mer mognadstoner och bara dessa dryga två åren verkar ha gjort susen. I tanken liknar den en 1995 Blanc des Millénaires. Oavsett så är Egly fantastiskt gott redan på tröskelnivå. Men glöm inte åren på korken!

Fasiken så gott. Jag drack Egly-Ouriet för första gången för någon månad sedan och det gav verkligen mersmak, men den hette "Brut Grand Cru" (deg april 21). Har man slutat använda "tradition"?
Vinet har uppenbarligen bytt namn. Jag och @Jos diskuterade detta så till den grad att @Elvis tyckte vi borde kyla ner oss med lite skumpa.:p

Innan var det en av de bästa i NV:klassen om man väger in priset. Fast Egly har ju tagit rygg på Selosse i prisrallyt.:( Nästa producent i det rejset gissar jag att Larmandier-Bernier blir så där blir det nog att bomba på lite.:cool:
Tänkte mest att den legat 10 år på jästen vilket ingen enkel NV gör ;)

Håller med dig! Men med enkel så syftade jag på själva upplevelsen i doft och smak, inget annat.

Tiden på jästen är så klart viktig men åren på korken kan förvandla mediokra champagner till stora upplevelser. Ska bli intressant att prova denna Bonnaire igen om ca 5 år, då hoppas jag att det enkla blivit mer komplext.
Högintressant fråga som diskuterats tidigare:
Högintressant fråga!

Har fram tills nyligen alltid tänkt att längre tid på jästen är en fördel för utvecklade aromer och mognad, samt att drickfönstret infinner sig snabbare och är smalare. Allt enligt Julles förenkling.

Har druckit GA 96 mot RD 96 oblint två gånger där senaste gången var i år. Har båda gångerna tyckt RD varit den ungdomligare som har framtiden för sig. Upplever också oftast sendeggade flaskor som yngre än tidigt deggade när båda vinerna är från samma år. Var det inte du som hade en Diebolt 76 som var deggad 2000? Har för mig att samtliga gissade 85-96 på den. En gissning som stämmer betydligt bättre med degdatumet än årgången för druvorna. Är helt övertygad om att vi tyckt vinet varit betydligt äldre om det var deggat på 80-talet.

Efter att @Ekdahl uppmärksammat mig på att tiden på korken efter degorgering är en viktig (viktigaste?) faktor för mognaden så har jag ändrat uppfattning i frågan. Om vi tar två viner med allt annat lika kommer vinet som legat 3 år på jästen och 7 år på kork efter degorgering vara mer moget än "samma" vin som legat 9 år på jästen och 1 år på kork.

Sedan gör tiden på jästen att vinet får en annan komplexitet eller åtminstone karaktär. Teoretisk föredrar jag därför att dricka ett vin som legat 9 år på jästen och 1 år på kork före ett vin som legat 3 år på jästen och 1 år på kork.

Är det mognadstoner men vill ha fram så kanske inte sendeggade flaskor är det man ska köpa i första hand. Jag är i alla fall inte särskilt intresserad av att betala dubbelt så mycket för sendeggade flaskor längre med min nya insikt.

Är det inte så att jästen absorberar syre vilket gör att champagnen utvecklas/mognar långsammare? Lite som att den ligger i en tidskapsel. Drack en Cuvée des Enchanteleurs 1964 som var deggad 2014, ingen hade någonsin gissat att den var så gammal om den serverades blint. Mina erfarenheter är att ju längre tid på jästen den ligger, desto längre tid på korken behövs för att uppnå de mognadstoner eller den typ av champagne jag föredrar. Komplex fråga och även här så är det tycke och smak som avgör.
https://thefinestbubble.com/news-and-reviews/disgorgement-what-is-it-and-why-is-the-date-important/
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Ulysse Collin Les Maillons 2010
deg2014/03.

Öppen helt magisk doft fylld med ännu livlig o krispig frukt.
Vinet är mycket komplext i kraftig stil med toner av mogna äpplen, rökta hasselnötter, kanderade mandlar, grillad sparris, röksten, grusdamm, griljerade ostron och med en kraftig rostad fat karaktär som lägger sig snyggt över allt
Vinet är helt otroligt i fin balans med tydligt mogen frukt men ännu med bra bett i syran. Vinet är helt fantastiskt och kul o konstatera att Ulysse Collin gärna kan ligga 10år
med stor vinning oavsett årgång.
Les Maillons fortsätter att lysa som en utav de absolut bästa vingårdsvinerna i
Kul rapport och även att du dricker så mogna odlare. Mitt favoritvin med Ulysse! Blir dessvärre inga mer köp av den om man inte får huspris.;) Köpte mina på Vinmonopolet för 600 NOK. Borde köpt mer...:neej:
André Jacquart BdB 2012

Visa bifogad bild 26587

Efter att den här presterat väldigt bra på bolagets odlarprovning köpte jag på mig ett gäng. En kväll i veckan fick jag lite feeling efter en halv flaska côte du rhone på ensambio och plockade fram en ur vinskåpet.

Dag ett. 100% Piña Colada. Kemisk, yvig, även för att vara yngre odlarskumpa. Förstår att den behöver några år till på rygg, men här går tankarna snarare åt vasken. Kommer på bättre tankar och ställer den i vinskåpet igen.

Dag två. Nu börjar den gå åt rätt håll, men bestämmer mig för att låta den vila lite till.

Dag tre. Äntligen har den öppnat upp sig. Ananasdrinken har blivit en champagne. Tydlig odlare fortfarande. Grillad citron. Sambon utbrister ”men nu är den ju riktigt god!” och jag nickar något instämmande.

Låter resterande flaskor ligga ett bra tag till, och överväger karaff nästa gång.

89p (90-92).
Tack för rapport! Mycket nyfiken på 12an även efter din primära sågning. Köpte inte när importören jackade upp priset och har inte druckit än. Hoppas komma billigare undan på plats.:cigarr:
 
Toppen