Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

FredrikC

Medlem
Smaken är som baken! :) själv tycker jag den är helt magiskt bra. Tom vassare än 168.

Hade fö en provning igår med Comtes 05, Billecart NF 06, Henriot Enchanteleurs 96, Bollinger 02, Dompan 2008, Caudalies 2010 och callioppe 2007.

Körde helt blint för 11 personer, det enda de visste var tema prestige. Krug 168 vann vid blind röstning, tätt följd av Comtes.
Får hoppas det var en mindre bra flaska då.
Kul att 168an presterade så bra. Jag gillar den verkligen!
 
  • Like
Reactions: Jos

LeChat

Medlem
E2C09090-821A-4C3F-B3BE-928B1B9B2FB8.jpeg

2012 Bollinger La Grande Année

Ek och lätt oxidativ stil ger ett kraftfullt och fylligt intryck, men samtidigt är den stiligt elegant.
Aromer som jag förnimmer hitintills är bl.a. röda äpplen, grillad citron, grape, nötter, blommor, champinjon och mer kan nog komma. Komplex!

Hade på känn att mer mognad nog hade varit optimalt, men det var verkligen ingen nitlott att öppna en flaska. Svingod!!
 

Vingubben

Medlem
Champo.jpg


BYOB med @Crist(al)ian 77, @Ekdahl, @kimnyblom, @Dekadenten, @feskhandlarn, @Appel och @chambertin där vi började med Hugot och Paillard som föråkare. Det var rätt många viner som gicks igenom under kvällen så noterna som togs var rätt korta. Alla viner dracks blint, halvblint av den som hade med flaskan.

Damien Hugot 2006

Ordentligt mogen med äpple, mandel och en rejäl kryddighet. Levererade vad man kan förvänta sig, och har man flaskor kvar skall dom nog drickas rätt snart.

Pierre Paillard, Bouzy Grand Cru, 2008, deg 2021

Mineralstinn med Granny Smith, lime och citrus. Två år yngre än Hugot men inte så värst mycket till mognadstoner. Bra intensitet och balans så vänta gärna fem år till så blir nog denna riktigt bra.

Första flighten

Andre Jacquart, Solera startad 2008, deg 2020

Fantastisk doft med vanilj, liljor, salmiak och smågodis. Tyvärr så var den inte lika fantastisk i smaken men en helt OK champagne som säkert kommer att bli bättre med lite mer tid på korken.

Bollinger RD, 1996, deg 2007
Tog en liten tid i glaset innan den blommade ut men sen kom mogna äpplen, burkchampinjon (som någon påtalade att jag alltid hittar i mogna champagner), lätt sälta, mandelkubb och en hel del annat.

De Sousa, 3A, Magnum, deg 2016
Lite dämpad syra jämfört med övriga i flighten. Underbar doft med marsipan, piggelin och skumbanan. Otroligt välbalanserad med så där lagom med ek, frukt och sötma. Ordentlig överraskning.

Marie-Noelle Ledru, 2008

Fick Dompavibbar på näsan. Lätt oxidativ och en hel del citrus som samsades med bakverk. Kom dock inte riktigt loss.

Bolly tog som sig bör segern men det var inte med jättestor marginal över De Sousa. Ledru tog tredjeplatsen. Fortsättning följer
 

LarsW

Medlem
Vilmart Coeur de Cuvée 2003
D: Sherry, honung och snäckskal. Källare och champinjoner. Något godislikit… vita vingummin?
S: Mjuk. Mogen. Mustig. Känns nästa lite söt, honung hittar jag genast. Äppelmust och mos. Smörstekt svamp. Mogen i kvadrat! Men var är syran? Stör inte så mycket jag trodde det skulle göra men har verkligen svårt att hitta den, märker av att det var ett syrafattigt år.
Vilmart lyckas som vanligt att göra jävla god skumpa i svaga år och detta är inget undantag. Så god och lättdrucken från första minuten efter att korken drogs, två timmar senare ingen skillnad.
Denna är inte elegant men en sjujäkla hög klunkabilitet och ett roligt vin på rikitgt!
Men inget att spara på längre.
91p

Beklagar dålig bild, glömde ta nya bilder dagen därpå...
thumbnail_20221001_203842.jpg
 

LeChat

Medlem
9F015E0D-300C-4000-840A-C0EF261B0021.jpeg

Savart Premier Cru l'Ouverture
Deg
. okt. 2018

Denna har hunnit få några år på korken viket jag tycker har gjort den gott. Känns mer ”färdig” än tidigare flaskor. En ganska enkel och äpplig champagne som är gjord på 100% PN och som till viss del fått smaka lite ek. Har dock trevliga drag av odlarchampagne med svag doft av skumbanan och är en aning oxidativ.

Tycker nog annars att l’Accomplie
är lite intressantare som helt och hållet ligger på ekfat. Men nu, var denna var faktiskt oväntat härlig den med!
 

LeChat

Medlem
FB4FE7F6-BE47-4967-8E90-05CC61DFAB34.jpeg

Deutz Brut Classic

Att fredag är champagne, det är ett axiom. Men idag är champagnesuget extra stort så det fick bli att öppna en flaska till.

Denna Deutz är i en helt annan stil. Mer storhus, något reduktiv, balanserat, lättdrucken med bl.a äpple, päron, nougat. God, en ska inte underskatta NV!
 

LeChat

Medlem
22409955-1AA3-4EA6-816A-0881EF65C282.jpeg

N.V Ruinart Brut

Aldrig druckit Ruinart tidigare så har egentligen noll förväntningar.

Jag gillar doften som är ganska subtil men elegant, med citrustoner och lätt blommighet. Smaken är ung och lättdrucken med bl.a. persika, passionsfrukt, hallon och lite honung,

I dagsläget god, absolut, men mer som en favorit hos mugglarna än något som imponerar på champagnenördar. Har två flaskor kvar som nog gärna får glömmas bort sådär en tio år.
 

Magikern

Medlem
Pierre Paillard Le Grande Recolte Bouzy Grand Cru-2008

Doft: röda äpplen, citron och kanske lite grape. Ung och dämpad.
Attack: brioche, röda äpplen och citron. Ung men lovande.
Mellansmak: medelfyllig, hög syra och diskret intensitet. Samma smaker som attacken i övrigt men kanske mer grape.
Eftersmak: Rätt lång och präglad av grape och röda äpplen.

Denna champagnen har framtiden för sig. Idag stannar jag på 91- men om 5-6 år kommer jag säkert att kunna sätta 92+.

Någon som provat?
 

Thirsty

Smygnykterist
Pierre Paillard Le Grande Recolte Bouzy Grand Cru-2008

Doft: röda äpplen, citron och kanske lite grape. Ung och dämpad.
Attack: brioche, röda äpplen och citron. Ung men lovande.
Mellansmak: medelfyllig, hög syra och diskret intensitet. Samma smaker som attacken i övrigt men kanske mer grape.
Eftersmak: Rätt lång och präglad av grape och röda äpplen.

Denna champagnen har framtiden för sig. Idag stannar jag på 91- men om 5-6 år kommer jag säkert att kunna sätta 92+.

Någon som provat?
Blev tyvärr inte så imponerad av den. Dracks dock sent som bonus efter en provning vilket kan ha påverkat den negativt. Blir säkert bättre med lagring.
 
F93AE4A6-B2E4-4D54-8E5A-BD2CCC7DDF2F.jpeg


Egly-Ouriet Brut Grand Cru

40 mån på jäst
Deg juli 2020

Första intrycket är påtagliga mognadstoner trots relativ ungdom. Bärnstenstoner i färgen.

På näsan mandarin och gula stenfrukter, björnbär och ett uns kanel.

På tungan hasselnöt, russin, brioche. Balanserad och integrerad syra.

Fyllig, djup och med ett medellångt avslut. Väldigt lätt att tycka om. Fyller på med några flaskor till. Prishöjd från 769 till 839 kr sedan augusti.

Betyg 90-91.
 

Magikern

Medlem
Blev tyvärr inte så imponerad av den. Dracks dock sent som bonus efter en provning vilket kan ha påverkat den negativt. Blir säkert bättre med lagring.

Jag kan förstå vad du menar. Den är misstänkt slank på något sätt och det märks efter några timmar. 2008 kanske inte är den klockrena årgången om man vill ha fylliga viner trots ryktet.
 
  • Like
Reactions: Jos

Magikern

Medlem
Tror mer det handlar om odlare än om årgång

I detta fallet hade odlaren klockren koll på eftersmaken. Efter 5 timmar i flaska så hade skumpan en eftersmak av röda äpplen och grape som kom och gick i över 20 minuter. I början var eftersmaken inte alls på den nivån. dock. Längd går före fyllighet hos denna producenten och de ville nog göra en toppmodell av champagnen ;)
 

Vingubben

Medlem
Pierre Paillard Le Grande Recolte Bouzy Grand Cru-2008

Doft: röda äpplen, citron och kanske lite grape. Ung och dämpad.
Attack: brioche, röda äpplen och citron. Ung men lovande.
Mellansmak: medelfyllig, hög syra och diskret intensitet. Samma smaker som attacken i övrigt men kanske mer grape.
Eftersmak: Rätt lång och präglad av grape och röda äpplen.

Denna champagnen har framtiden för sig. Idag stannar jag på 91- men om 5-6 år kommer jag säkert att kunna sätta 92+.

Någon som provat?
Japp. Fem poster upp har du min kommentar.
 

Thirsty

Smygnykterist
Salon
Alltid snack om att Salon inte går att dricka ung. Givetvis är Salon 2012 galet ung men det är ju gott redan nu! Krämig citrus, mineral och hav. Stor koncentration. Härlig näsa, ok gott i munnen trots sin ungdom. För mig den bästa flaskan, vilket jag var ensam om att tycka då övriga (några forum medlemmar) föredrog den mogna men pigga Delamotten från det udda året 1993 (rätt svårt att gissa det då den serverades blint), fantastisk flaska. Delamotte 14, ok men för ung för att vara intressant just nu, vilket blir en märklig kontrast mot Salon 2012 som var klart trevligare att dricka redan nu.
Salon.jpeg


Undrar om de kvarvarande 2008 flaskorna kommer släppas styckevis utan blandlådan? :D Eller bara användas vid represenation.. :(
Salon källare.jpeg
 

Thirsty

Smygnykterist
Bonnair
Bonnair Vintage 1973, härligt mogen med konung, nötter och allt som kommer med en väl lagrad flaska. Den var inte på absoluta topp men ändå härlig.
Bonnair Variance, kanonbra och kanonbra pris. Härlig ek och tillgänglig redan som ung.
Bonnair Vintage 2013, ung och lovande. Trevlig men lite småtrist att dricka nu. Köp, lägg i källaren och glöm bort den.
Intressant att Bonnair snart kommer släppa nya skumpor, bara hoppas på att det inte medför en högre prisbild vilket tyvärr synes vara en trend bland producenterna.
Paul Clouet, nja. Föredrar Bonnair.
Bonnair.jpeg
 

LarsW

Medlem
Bonnair
Bonnair Vintage 1973, härligt mogen med konung, nötter och allt som kommer med en väl lagrad flaska. Den var inte på absoluta topp men ändå härlig.
Bonnair Variance, kanonbra och kanonbra pris. Härlig ek och tillgänglig redan som ung.
Bonnair Vintage 2013, ung och lovande. Trevlig men lite småtrist att dricka nu. Köp, lägg i källaren och glöm bort den.
Intressant att Bonnair snart kommer släppa nya skumpor, bara hoppas på att det inte medför en högre prisbild vilket tyvärr synes vara en trend bland producenterna.
Paul Clouet, nja. Föredrar Bonnair.
Visa bifogad bild 27309
Jättekul med Bonnarie provning!

Finns det ngn info om vilka nya skumpor det rör sig om? Blev väldigt intresserad nu.:D

Högre prisbild är ju aldrig önskvärt men Bonnarie har ju generellt hållit en låg prisbild fram till nu. Enda undantaget är derast trippellåda med 2008 som framställts på olika sätt (ek, under kork och ...kommer inte ihåg just nu), men tycker inte denna var dyr mtp vad man får, mer låg i normalt prisläge.
 

Thirsty

Smygnykterist
Jättekul med Bonnarie provning!

Finns det ngn info om vilka nya skumpor det rör sig om? Blev väldigt intresserad nu.:D

Högre prisbild är ju aldrig önskvärt men Bonnarie har ju generellt hållit en låg prisbild fram till nu. Enda undantaget är derast trippellåda med 2008 som framställts på olika sätt (ek, under kork och ...kommer inte ihåg just nu), men tycker inte denna var dyr mtp vad man får, mer låg i normalt prisläge.
My lips are sealed... ;)
 

Thirsty

Smygnykterist
Billecart Salmon
Meniur N3 (2015 70 % och 2013 30 %, 2 g/l. Deg nov 2021). Fruktig, exotisk, plommon, syra, störande beska. Lite oklar storhet med denna.
Vintage 2013 (62 % PN, 24 % C och 14 % M, första vintage med meunier). Tämligen frisk med påtaglig syra, citrus, och gröna äpplen. I dagsläget är den inte så spännande.
Louise 2008, ja jäklar (7 g/l. Deg maj 2021). Den är god nu och kommer bli kanon. Härligt krämig citrus, kommer växa med åren. Blir att bunkra. Min favorit i flighten.
NF 2007 (60 & PN och 40 % C. 6 g/l), baguett, citrus och planka. Trevlig men för ung.
Billecart Salmon.jpeg
 

Thirsty

Smygnykterist
Georges Remy
Intressant producent och bra kvalitet rakt igenom. De två som stack ut för mig var Mont de Touxieres 2016 (deg juli 2022, 0 g/l, 1574 flaskor) och Hauts Clos 2016 (deg december 2021, 0 g/l, 902 flaskor). Genomgående påtaglig ek. MdT var lite mer funky med smörig vanilj och päron medan LC mer elegant och bourgogne lik. Förvånansvärt gott för att vara utan socker. HC var min vinnare.
George Remy.jpeg
 
Toppen