Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Thirsty

Smygnykterist
Lite bland skumpa som blindades.
Philippe fourrier pinot blanc - Hipster druva vilket brukar vara en nackdel men överraskade positivt. Lätt, elegant, ståltank, inte så komplext men trevlig som passar som aperitif vin eller smutta på terassen i solen.
Paul Sugot 2008 - Andra flaskan som dricks under den senaste tiden. Ett annat typ av djur med anna komplexitet, fat och ålder. I konkurresen lyste den.
Moet NV (oklart ungefärlig tidsperiod) - Charmig på sitt sätt. Har tröttnat lite på flaskor i kategorin age before beauty.
Philippe Lancelot Fine Fleur 2012 - Funkig odlare. Inte helt i balans. Charmig på sitt sätt om än inte helt i min stil.

0D052493-C477-4064-8BAA-8B6C83660EB9.jpeg


Annan dag och nya flaskor blindade.
Billecart-Salmon Blanc de Blanc 2004 - Bille har sedan något år bytt namn på årgångs BdB till Louise Salmon. Det här var gott! Trevlig begynande mogad och en trevlig årgång. Den typiska citrus-gröna äpplen a la ung BdB har tämpats och integrerats på ett härligt sätt. Ger lite ångest att jag borde köpa fler Louise 2008 som ännu är lätt att få tag på.

Diebolt-Vallois Cramant Blanc de Blanc Millésime 2011 - Var skeptisk till denna när den släpptes och är än mer skeptisk nu. Näsan är @Jos nämnde typisk 2011 örtighet på näsan så gick det inte att bortse från det. Munnen var den givetvis ung men känns inte så förhoppningsfull, koncentration och kvalitet finns inte riktigt där. Glad över att jag inte har några i källaren.

7A1885CB-ED84-4859-80A2-AA9322B7A6A0.jpeg
 

LeChat

Medlem
78B980A1-6D04-424A-8C61-B8CB30CD0B49.jpeg

Billecart-Salmon Vintage 2008

Doften ger ett maffigt intryck där PN dominerar med 65% och resten chardonnay.
Den känns lite ekad men tror faktiskt att det är ståltank i det här fallet.

Stilen känns inte typisk hus. Kanske att det är en aning av oxidativa drag som lurar en.
Nosen är riktigt fin med bl.a. lite sherrytoner, mandelmassa och Play-Doh.

I munnen känner jag till en början mest bröd, äpple, grillad citron och grapefrukt. Men den utvecklar mer komplexa aromer med tid. Som så ofta när det gäller champagne så gör stigande temperatur och luft susen.

Riktigt bra redan nu, men jag tror att denna kommer att utvecklas till något ännu trevligare med tiden. Fortfarande något kantig i munnen om en ska vara petig, så idag ligger största behållningen i doften som jag tycker känns mer utvecklad. Lite mer mogna aromer i smaken så tror jag att denna kommer vara helt strålande.

Att en köpte flaskor av både magnum och halvmagnum känns väldigt rätt nu!:cigarr:
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Visa bifogad bild 28362
Billecart-Salmon Vintage 2008

Doften ger ett maffigt intryck där PN dominerar med 65% och resten chardonnay.
Den känns lite ekad men tror faktiskt att det är ståltank i det här fallet.

Stilen känns inte typisk hus. Kanske att det är en aning av oxidativa drag som lurar en.
Nosen är riktigt fin med bl.a. lite sherrytoner, mandelmassa och Play-Doh.

I munnen känner jag till en början mest bröd, äpple, grillad citron och grapefrukt. Men den utvecklar mer komplexa aromer med tid. Som så ofta när det gäller champagne så gör stigande temperatur och luft susen.

Riktigt bra redan nu, men jag tror att denna kommer att utvecklas till något ännu trevligare med tiden. Fortfarande något kantig i munnen om en ska vara petig, så idag ligger största behållningen i doften som jag tycker känns mer utvecklad. Lite mer mogna aromer i smaken så tror jag att denna kommer vara helt strålande.

Att en köpte flaskor av både magnum och halvmagnum känns väldigt rätt nu!:cigarr:
Intressant. Jag upplevde den som citrusvatten första åren men förra året fick jag den blint och tycker din beskrivning matchar perfekt med vad jag upplevde då. Jag gissade Egly...:vägg:

Tror Bille VIntage 2008 har lite ek i. Andel ek brukar variera på samma sätt som dosagen. 2004an ska exempelvis ha 0 g.
 

LeChat

Medlem
Intressant. Jag upplevde den som citrusvatten första åren men förra året fick jag den blint och tycker din beskrivning matchar perfekt med vad jag upplevde då. Jag gissade Egly...:vägg:

Tror Bille VIntage 2008 har lite ek i. Andel ek brukar variera på samma sätt som dosagen. 2004an ska exempelvis ha 0 g.
Förstår precis vad du menar med Egly. Den producenten dök även upp hos mig precis efter öppnandet. Tycker dock att dessa drag blir något mindre tydliga när den öppnat upp sig.
 

Vingubben

Medlem
A95A2594-3636-4C80-B8E7-39AE2610ACA4.jpeg


Henri Goutorbe, Millesime 2009

Har fått fyra år i källaren vilket gjort susen. Har tyckt att tidigare flaskor haft en störande beska och valde flaskan för att det först och främst var min fru som var sugen på bubbel, och jag ville göra plats för nya inköp. Nu var beskan borta, eller rättare sagt en trevlig del av smakupplevelsen. I övrigt en rätt traditionel upplevelse med mognadstone, lite röda äpplen, mandelmassa och bakad citron. Saknar intensitet för att nå de högre poängen och jag tror att vinet inte blir så mycket bättre. 89p
 

mackan92

Medlem
Bollinger RD 2007 - dracks över två dagar otroligt vacker och kraftfull på näsan som domineras av viss rökighet, brioche, hasselnötter och äpple. Smaken drar åt samma håll men otroligt många olika lager och mycket behaglig beska som drar åt apelsin-hållet. Vinet är verkligen i sin ungdom fortfarande och har extrem lagringspotential - trots det känns deet ändå drick-redo nu idag. Dag två hade syran gått ner en smula och vart lite mer finstämd.

1675776896631.jpeg
 
Last edited:

LeChat

Medlem
420C0984-8053-4A03-ABCC-00DC27C01FC4.jpeg

2008 Delamotte Blanc de Blancs Millésimé

Lika trevlig idag som för ett halvår sedan. Det är lätt hänt att en fortfarande tänker 2008 som en ung årgång, och visst, i en del fall så känns de fortfarande purunga. Men det finns ju också exempel på fin drickbarhet. Som Delamotte BdB.

Väldigt finstämd med en del utvecklade aromer både i doften och smaken. Bl.a härlig kafferost och god nötighet.

Samtidigt som den har en härlig energi så är den väldigt harmonisk med en behaglig munkänsla. Lätt i stilen, men absolut inte mesig. Snarare fantastiskt elegant! Det här gillar jag, riktigt gott!
Jag får lite vibbar av Guy Charlemagne Mesnillésime vilken jag tror har lite snarlik stil. Lite lättare, elegant BdB.
 

mackan92

Medlem
Kärlekens dag kräver kärlekens färg. Rosa!

Trevlig bekantskap som fyller näsa och gom av, kakdeg, smultron och brioche samt härlig beska som går åt grape-hållet.

Provade en flaska för 2 år sen och idag betydligt mer tilltalande.

1676400465642.jpeg
 
Last edited:

Magikern

Medlem
Picart-Thiout Premier Cru 2008

Doft: brioche, grape och mandelmassa. Trevlig och visst är det kvalitetschampagne och inget annat redan på första sniffen.
Attack: grape, gröna äpplen och citron mestadels. Massor av elegans och syra.
Mellansmak: medelfyllig och mer elegant än intensiv. Grape, brioche, gröna äpplen och citron. Blanc de Blanc i sin stil och mycket trevlig. Den gräddiga munkänslan uppskattas.
Eftersmak: Rätt lång och präglad av citrus och gröna äpplen.

Detta är bra grejer och visst är den värd 92+. Jag är inte så säker på att den kommer att utvecklas jättelänge dock.

Någon som provat?
 

FredrikC

Medlem
Igår blev det nytt mot äldre.
Pol Roger 90:
Den är alltid så jäkla bra. Härlig bärnstensfärg med små fina bubblor. Mörka toner, kakao, russin och härlig fruktighet.

DP 2012:
Avstämning. Bra för att vara så ung tycker jag. Klar citrus men även en rundare ton likt mandarin fanns med och ljusa frukter. Kommer tjäna på lagring men positivt överraskad.
20230219_142215.jpg
 

buteljen

Medlem
1676814602065.jpeg


2015 Savart Champagne Le Mont Benoit
Mycket trevlig bekantskap . 95% Pinot Noir, 5% Chardonnay. Deg sept 2019.
Reglagen är uppskruvade några nivåer jämfört med de Savart-cuveer jag druckit tidigare. Doften domineras av äpplen och mer brödiga än nötiga aromer men där finns även ingefära och lite annan kryddighet, honung och kalk. Fantastisk balans, lager på lagerkänsla, härligt vinös, och en komplex lång sältig finish. Men inte minst så finns den där energin som lyfter hela vinet. Den som är svår att sätta ord på men som ger en extra dimension.
 
Picart-Thiout Premier Cru 2008

Doft: brioche, grape och mandelmassa. Trevlig och visst är det kvalitetschampagne och inget annat redan på första sniffen.
Attack: grape, gröna äpplen och citron mestadels. Massor av elegans och syra.
Mellansmak: medelfyllig och mer elegant än intensiv. Grape, brioche, gröna äpplen och citron. Blanc de Blanc i sin stil och mycket trevlig. Den gräddiga munkänslan uppskattas.
Eftersmak: Rätt lång och präglad av citrus och gröna äpplen.

Detta är bra grejer och visst är den värd 92+. Jag är inte så säker på att den kommer att utvecklas jättelänge dock.

Någon som provat?
Jag testade den i höstas vid en provning som importören hade på en krog i Haga. Vi blev väldigt förtjusta i den och köpte på oss några stycken
Jag bloggade den och de andra vi testade.
Mer utförligt på bloggen
JC Vintankar
 

Martinski

Medlem
96F62227-9BAA-4427-817C-894ABA73AEA5.jpeg

Avnjuter denna för ’fira’ lite man gått klart provanställning på sitt nya jobb o även klättrat lite o bytt tjänst.

Väldigt kraftig champagne som redan påminner om R.D 2007. Rökig karaktär på näsan som nästan påminner om charkuterier o väldigt len mousse med välintegrerad syra.

Degorgerad maj 2020 och haft hemma i garderoben ett år efter jag fått hem den.

Jäkligt mumsig champagne som jag har en flaska till av.
 

FredrikC

Medlem
Igår blev det en kamp mellan 97 och 98.
Salon mot Krug.
Salon var väldigt pigg och fräsch. Balanserad syra och tydlig ton av blodapelsin men med en härlig sötma ändå. Ljusa blommor och något liknande vanilj men ändå inte i smaken.
Krug 98 är alltid så jäkla bra. Härlig smörkola, ljusa frukter och en enkel och god syra.
Wow vilka flaskor som är helt i min smak!
20230226_065636.jpg
 

Thirsty

Smygnykterist
Cedric Bouchard Roses de Jeanne
Under 2022 var RdJ en av de stora positiva överraskningarna så läge att botanisera närmare och ställa olika sorter och årgångar mot varandra.

B4C4C4FC-5B8C-4D72-BC9D-2E86063F858B.jpeg


Några noteringar
- Utfallet blev en promenadseger för Presle, inte helt överraskande. Kolsyrad Chablis. Grym!
- Vilket som var det nästa bästa vinet var var klart avseende poäng, Bechalin 2013, om än lite oväntat att inte Bechalin 2012 kom på tredjeplats men där kom Ursules 2015 och Ursules 2016 fick noll. Inte dålig men inte lika stark.
- Val Vilaine håller inte samma klass som de övriga. Tveksamt om den är köpvärd. I vart fall betydligt sämre.


Omröstning (halvblint)

RdJ omrästning.png
 
Toppen