Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

MartinE

Medlem
Intressant årgångshopp om de hoppar över 2002, 2004 och 2006.

Om jag minns rätt gjordes St Vincent endast två ggr under 90-talet - 1990 och 1996.
Det stämmer. De har faktiskt genomgående släppt endast 2-3 årgångar per decennium av St-Vincent. På 80-talet släpptes den 83, 85 och 88. Så att det bara kommer två årgångar under 00-talet är egentligen inte så konstigt! De är uppenbarligen helt kompromisslösa i sina beslut och även om våra liv säkerligen blivit lite gladare av en St-Vincent från både 98 och 04 så måste man imponeras av deras synsätt! Det är för övrigt en skön kontrast mot hur Moët & Chandon (läs: LVMH) behandlat varumärket Dom Pérignon det senaste decenniet!

Edit: Ändrade "tre" till "två". Är tydligen dålig på att räkna denna tidiga (?) lördagsmorgon...
 
Last edited:

magnum

Epernay, Frankrike
Det stämmer. De har faktiskt genomgående släppt endast 2-3 årgångar per decennium av St-Vincent. På 80-talet släpptes den 83, 85 och 88. Så att det "bara" kommer två årgångar under 00-talet är egentligen inte så konstigt! De är uppenbarligen helt kompromisslösa i sina beslut och även om våra liv säkerligen blivit lite gladare av en St-Vincent från både 98 och 04 så måste man imponeras av deras synsätt! Det är för övrigt en skön kontrast mot hur Moët & Chandon (läs: LVMH) behandlat varumärket Dom Pérignon det senaste decenniet!

Edit: Ändrade "tre" till "två". Är tydligen dåligt på att räkna denna tidiga (?) lördagsmorgon...
Enligt hemsidan gjordes den 81,83,88;)
 

MartinE

Medlem
Enligt hemsidan gjordes den 81,83,88;)
Du ska inte tro på allt du läser på internet! ;)

Skämt åsido. Juhlin har betygsatt 85:an (men inte 81:an) i sin senaste bok. Det vore förvisso inte första gången han skrev fel om något, men årgångarna borde han ju kunna hålla isär...

Tillägg: Min poäng var hursomhelst att det inte brukar släppas fler än 2-3 årgångar per årtionde! :)
 

magnum

Epernay, Frankrike
Du ska inte tro på allt du läser på internet! ;)

Skämt åsido. Juhlin har betygsatt 85:an (men inte 81:an) i sin senaste bok. Det vore förvisso inte första gången han skrev fel om något, men årgångarna borde han ju kunna hålla isär...

Tillägg: Min poäng var hursomhelst att det inte brukar släppas fler än 2-3 årgångar per årtionde! :)
Han har även betygsatt 2002 St Vincent!
 

MartinE

Medlem
Han har även betygsatt 2002 St Vincent!
Ja, det ser jag nu! :)

Kan det möjligen vara så att Legras gjort en liten batch av 02:an, som RJ fått testa vid något tillfälle, men att den aldrig släpptes kommersiellt? Det vore i så fall inte första gången som RJ tog med smaknoter på ännu inte släppta flaskor. Han har ju även med D-V Fleur de Passion 2008 i senaste boken...
 

magnum

Epernay, Frankrike
Ja, det ser jag nu! :)

Kan det möjligen vara så att Legras gjort en liten batch av 02:an, som RJ fått testa vid något tillfälle, men att den aldrig släpptes kommersiellt? Det vore i så fall inte första gången som RJ tog med smaknoter på ännu inte släppta flaskor. Han har ju även med D-V Fleur de Passion 2008 i senaste boken...
Helt klart finns det en hel del champagner hos producenterna som aldrig släpps på marknaden. Fleur de Passion 2008 kommer dock att släppas som tur är:)
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Ok. Du har säkert rätt. Det jag skrev var från Skandinavien Wine and Food.
Vad tror ni om detta?
http://www.premiersgrandscrus.com/e...s-saint-vincent-2008-champagne-grand-cru.html

Jag handlade mina där, fick problem med betalningen.
Ok. Du har säkert rätt. Det jag skrev var från Skandinavien Wine and Food.
Vad tror ni om detta?
http://www.premiersgrandscrus.com/e...s-saint-vincent-2008-champagne-grand-cru.html

Jag har handlat mina där. Fick problem med betalningen, men de beklagade sig och löste det snabbt samt att jag fick fri frakt. Jag litar mer på en butik som löser problem snabbt då det är först då som de får bekänna färg.

Det kommer inte bli billigare i Sverige och du får bära hem flaskorna själv...
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Rapport från lilla Champagnedagen OFF i Göteborg med fem olika små leverantörer av odlarskumpa. Reservation för att alla vinerna provades på stående fot och i farten. Den första jag såg på plats var @Mattias S som nästan hade gått varvet runt men inte var ledsen för att gå ett varv till.

Först ut var Vin & Natur med fokus på osockrat. Inte min grej så inget jag springer bena efter mig för. Men de presenterades av Mikael från Bhoga så lite bättre blev det.

Intressanta viner var Christophe Mignon Cuvée Millesime 2010 som var en ren PM-skumpa vilket är ovanligt och Bérêche et Fils Vallé Premier Cru. Kom inte riktigt ihåg varför då jag inte tog några anteckningar utan bara kryssat för. De hade även en möjlig bersåvältare für alle i Oliver Horiot Rosé, en jordgubb och tranbärsbomb utan eftersmak.

Sen till dagens överraskning och glädjeämne, Kvalitetsviner! Ja de heter så... Men de har tagit över en av mina favoriter Eric Rodez som i praktiken varit utan leverantör flera år. Testade Crayéres, BdB och min gamla favorit BdN som är en bra balanserad NV med röda äpplen och lite bröd. Den har slagit tungt motstånd blint men stack inte ut denna dag i ett imponerande fält. I den vanliga NV-klassen är den dock ett starkt köptips.
De hade även Françoise Bedel L'âme de la Terre 2001 & 2002 som visar klass där jag faktiskt gillade den betydligt mognare (eller tröttare om man så vill) 2001 med apelsin, bröd och nötter [Edit: 2001 var tydligen Comme Autrefois och inget annat]

Tredje leverantören var Grande Bouteille med tre flaskor av för mig den okände Cedric Brouchard. En producent med bourgognestil som bara kör vingårdsskumpa om jag fattade det rätt samt extremt lågt uttag. Först Les Ursules 2011 en ren PN med fantastisk komplex och rökig doft. Brödig och lång eftersmak, min favorit för kvällen av alla genom en kombination av nyhetens behag och inga förväntningar. Sen kom en ren Pinot Blanc 2011! Kom inte ihåg mer än att det kändes snarlik en fatad chardonnay av klass, en köpbock fick den i kanten dock. Sist ut var Côte de Bechalin PN 2008 men har inga anteckningar på den men den var bra.

När jag kom hem googlade jag genast Cedric och då ringde det en klocka om att jag läst om denna producent tidigare men glömt. Roligast var dock att en av länkarna var till Finewines! Sjukt intressanta viner och även bra, kräver nog dock en van vindrickare då de troligtvis inte är så publika om jag får gissa. Trist nog tar de ingen privatimport från privatpersoner.:(

Fjärde leverantören var Wine Trade med Larmand Bernier och en imponerande 2010 Terre du Vertus Blanc du Blancs som bästa vinet (tyvärr ingen Cramant). Lite krutighet med honung och nougat. Tror även att det var en del blommighet såvida det inte var deras andra...

Till sist kom jag till Franska Vinlistan som jag även var inbjuden av så en jävsvarning är på sin plats. Värt att nämna var Leclapart Amateur 2011 som var mer tilltalande än jag kom ihåg den även om den är lite svår. Grape, torr, lite blommor och svag förnimmelse av äppelmos. Marguet Ambonnay 2010 som jag gjort en bock på i marginalen men inte kom ihåg hur den smakade...:rolleyes: Men däremot den nya av samme producent Sapience 2007. Blandning från tre odlare om jag kom ihåg rätt, där alla står för var sin druvsort med 1/3 var. Mycket vanilj och fatkänsla samt mosad banan, Mattias la till dill och vit Rioja men det säger mig inte lika mycket. Kvalitetsskumpa rakt igenom och möjligtvis den mest elegant komplexa av alla för dagen även om Cedric Brouchard hade mer uns. Stark köprekommendation trots priset. Sen hans det såklart med lite Selosse Initial, klassiska selosseblommor och svag oxidation men det mest minnesvärda med den var att Mattias gick igång. Snart är han fast i det riktiga träsket med!:D


Nästa inlägg blir om efterfesten som sopade banan med förfesten!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Rapport från lilla Champagnedagen OFF i Göteborg med fem olika små leverantörer av odlarskumpa. Reservation för att alla vinerna provades på stående fot och i farten. Den första jag såg på plats var @Mattias S som nästan hade gått varvet runt men inte var ledsen för att gå ett varv till.

Först ut var Vin & Natur med fokus på osockrat. Inte min grej så inget jag springer bena efter mig för. Men de presenterades av Mikael från Bhoga så lite bättre blev det.

Intressanta viner var Christophe Mignon Cuvée Millesime 2010 som var en ren PM-skumpa vilket är ovanligt och Bérêche et Fils Vallé Premier Cru. Kom inte riktigt ihåg varför då jag inte tog några anteckningar utan bara kryssat för. De hade även en möjlig bersåvältare für alle i Oliver Horiot Rosé, en jordgubb och tranbärsbomb utan eftersmak.

Sen till dagens överraskning och glädjeämne, Kvalitetsviner! Ja de heter så... Men de har tagit över en av mina favoriter Eric Rodez som i praktiken varit utan leverantör flera år. Testade Crayéres, BdB och min gamla favorit BdN som är en bra balanserad NV med röda äpplen och lite bröd. Den har slagit tungt motstånd blint men stack inte ut denna dag i ett imponerande fält. I den vanliga NV-klassen är den dock ett starkt köptips.
De hade även Françoise Bedel L'âme de la Terre 2001 & 2002 som visar klass där jag faktiskt gillade den betydligt mognare (eller tröttare om man så vill) 2001 med apelsin, bröd och nötter.

Tredje leverantören var Grande Bouteille med tre flaskor av för mig den okände Cedric Brouchard. En producent med bourgognestil som bara kör vingårdsskumpa om jag fattade det rätt samt extremt lågt uttag. Först Les Ursules 2011 en ren PN med fantastisk komplex och rökig doft. Brödig och lång eftersmak, min favorit för kvällen av alla genom en kombination av nyhetens behag och inga förväntningar. Sen kom en ren Pinot Blanc 2011! Kom inte ihåg mer än att det kändes snarlik en fatad chardonnay av klass, en köpbock fick den i kanten dock. Sist ut var Côte de Bechalin PN 2008 men har inga anteckningar på den men den var bra.

När jag kom hem googlade jag genast Cedric och då ringde det en klocka om att jag läst om denna producent tidigare men glömt. Roligast var dock att en av länkarna var till Finewines! Sjukt intressanta viner och även bra, kräver nog dock en van vindrickare då de troligtvis inte är så publika om jag får gissa. Trist nog tar de ingen privatimport från privatpersoner.:(

Fjärde leverantören var Wine Trade med Larmand Bernier och en imponerande 2010 Terre du Vertus Blanc du Blancs som bästa vinet (tyvärr ingen Cramant). Lite krutighet med honung och nougat. Tror även att det var en del blommighet såvida det inte var deras andra...

Till sist kom jag till Franska Vinlistan som jag även var inbjuden av så en jävsvarning är på sin plats. Värt att nämna var Leclapart Amateur 2011 som var mer tilltalande än jag kom ihåg den även om den är lite svår. Grape, torr, lite blommor och svag förnimmelse av äppelmos. Marguet Ambonnay 2010 som jag gjort en bock på i marginalen men inte kom ihåg hur den smakade...:rolleyes: Men däremot den nya av samme producent Sapience 2007. Blandning från tre odlare om jag kom ihåg rätt, där alla står för var sin druvsort med 1/3 var. Mycket vanilj och fatkänsla samt mosad banan, Mattias la till dill och vit Rioja men det säger mig inte lika mycket. Kvalitetsskumpa rakt igenom och möjligtvis den mest elegant komplexa av alla för dagen även om Cedric Brouchard hade mer uns. Stark köprekommendation trots priset. Sen hans det såklart med lite Selosse Initial, klassiska selosseblommor och svag oxidation men det mest minnesvärda med den var att Mattias gick igång. Snart är han fast i det riktiga träsket med!:D


Nästa inlägg blir om efterfesten som sopade banan med förfesten!
Snygg rapport, kära vapenbroder. Det är en ära att prova skumpa med dig! :)

Vi var förvånansvärt överens dessutom med något litet undantag...
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
gLopPfr.jpg

NV Savart Bulle de Rose
Deg. oktober 2015.
Från gårdagens session av diverse skumpa och viner! Första gången jag dricker Savarts rose, dessutom pur-ung sådan! Riktigt trevlig, mycket gräddkola, hallon, jordgubbar, solmogna mjöliga äpplen! Mycket bra efter ett tag i glaset!
 

Per Stade

Lege artis
gLopPfr.jpg

NV Savart Bulle de Rose
Deg. oktober 2015.
Från gårdagens session av diverse skumpa och viner! Första gången jag dricker Savarts rose, dessutom pur-ung sådan! Riktigt trevlig, mycket gräddkola, hallon, jordgubbar, solmogna mjöliga äpplen! Mycket bra efter ett tag i glaset!

Vi drack en flaska för ett par veckor sedan bara för att det var så fint väder. Oh, en riktig karamell. Jag älskar texten på baksidan av flaskan:

image.jpeg
 

MartinE

Medlem
Först ut var Vin & Natur med fokus på osockrat. Inte min grej så inget jag springer bena efter mig för.
Tredje leverantören var Grande Bouteille med tre flaskor av för mig den okände Cedric Brouchard. Sjukt intressanta viner

Cédric Bouchard, ja! ;) En fantastisk odlare, vars viner tyvärr börjar bli ganska dyra. Även hans viner är för övrigt helt utan dosage! :)

De hade även en möjlig bersåvältare für alle i Oliver Horiot Rosé, en jordgubb och tranbärsbomb utan eftersmak.

Var det Seve Rosé du drack eller någon av hans stilla roséer (som ju egentligen är hans specialitet)?

De hade även Françoise Bedel L'âme de la Terre 2001 & 2002 som visar klass där jag faktiskt gillade den betydligt mognare (eller tröttare om man så vill) 2001 med apelsin, bröd och nötter.

Kul att även 2001:an håller hög klass! Den årgången av L'âme de la Terre har jag aldrig provat (och inte ens sett när jag tänker efter - det var möjligen inte så att det var Comme Autrefois 2001 som serverades?). 2002:an från senaste degorgeringen behöver helt klart mer tid för att blomma ut.

Selosse Initial, klassiska selosseblommor och svag oxidation men det mest minnesvärda med den var att Mattias gick igång. Snart är han fast i det riktiga träsket med!:D
Härligt! :D

Tack för en trevlig rapport! Det låter som ett riktigt bra arrangemang! Hur bär man sig åt för att få en inbjudan till nästa upplaga? :rolleyes:
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Tack för omdömet! Jag testade själv 2010 igår och den var verkligen sylvasst skarp, (malo är vell ändå blockerad?) nästan så man fick munsår, men riktigt så känslig som @StefanAkiko har jag nog förhoppningsvis inte blivit ;)
Att blifwa eller wara, det är frågan...
Hade jag fått välja, så skulle jag ha älskat allt med bubblor och syra. Det är ju så mitt i vägen i Europa, och ssk i Swärje. Precis som Britney Spears och hissmusik.
Men, så som min verklighet de facto återspeglar till mig, så är öl, shouchu och saké min grej. Låg syra, gifter sig med alla former av mat (umami och umami finner själsfränder) på sätt som vin inte ens kan drömma om att komma i närheten av samt BEHÖVER INTE LAGRAS samtidigt som den underbara saken att KAPITALINVESTERINGEN ÄR HA-ha-HA LÅG.

...vilket lämnar plånboken öppen för investeringar som har god chans att driva upp omfånget på din egen balansräkning :)

Och det stavas: ekonomisk frihet ! ! !
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Vertus.jpeg

2008 Larmandier-Bernier Terre de Vertus Premier cru Extra brut
Terre de Vertus är en single-cru champagne med chardonnaydruvor som hämtas från hembyn. Första jäsningen görs på både ek och ståltank, malo, lagring på jästen i minst fyra år, ingen dosage.

Det här är en stiltypisk Vertus-BdB med utpräglad skaldjursmineralitet och hög syra. Kroppen är inte riktigt där än och kraften i eftersmaken kan förbättras, men subtiliteten i grundsmaken är fantastisk.
Doften är normalstor med framträdande krita, ostronskal, smör, krusbär, brödjäst och honung.
Smaken är medelfyllig med mycket fin koncentration av mineralitet, ostronskal, omogen persika, omogna krusbär och med en lätt gräddig avrundning. Hög syra som gör att huvudintrycket kan upplevas lite kartigt. Normallång längd.
En timmes glasutveckling ger svag smak av skogschampinjoner och honung samt nedtonad syra.
Det här är en närmast perfekt matchning till ostron. Bör ligga tre till sex år till i källaren.

Betyg: 80 (84) poäng
Vad betyder ordet "skaldjursmineralitet"?
Typ: smakar snigelskal?
Och vad skiljer isf den smaken från äggskal eller ostronskal? Eller kalk?
 
Toppen