Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

LeChat

Medlem
IMG_7291.JPG

Gosset Grand Millésime Brut 2004

Ganska öppen komplex doft men i munnen känns den fortfarande rätt ung vilket man kunde mistänka. Men någon champagne var tvungen att offra sig för laget och även om man skulle önska ytterligare mognad så är det en väldigt bra champagne som gör sig bra till burkräftor och räkor. Fredagsmys är underbart!:)
 

Wintermute

Medlem
Ruinart 2002. Inledningsvis äppelmust och grapefrukt, kryddighet och kanske torkad frukt i slutet. Ganska lång, balanserad smak. Efter en timme kommer ganska kraftig smörkola med lite vanilj. Det här tycker jag om! Påtagligt bättre än för 15 månader sedan! 88 pinnar?
Funkade utmärkt till tysk vit sparris, hollandaise och en torkad skinka från den lokala delikatessdisken.
 

matage

Medlem
Ruinart 2002. Inledningsvis äppelmust och grapefrukt, kryddighet och kanske torkad frukt i slutet. Ganska lång, balanserad smak. Efter en timme kommer ganska kraftig smörkola med lite vanilj. Det här tycker jag om! Påtagligt bättre än för 15 månader sedan! 88 pinnar?
Funkade utmärkt till tysk vit sparris, hollandaise och en torkad skinka från den lokala delikatessdisken.
Jag har en -96'a och en -02a liggande.. Kanske dags att testa -96'an då om inte annat...
 

Elvis

Medlem
Dom Pérignon 2006. Jag har tidigare varit skeptisk till den här årgången av Dompa men den här flaskan var riktigt bra. Typiskt rostad på näsan, bra syra och packad med frukt. Ung fortfarande men mycket lovande. Om jag ska jämföra med tidigare årgångar så är den lite lik 1999:an i stilen men bättre.
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
QqJLtPk.png

2010 Franck Bonville Champagne Grand Cru Blanc de Blancs Brut Millésimé
Föll mig inte helt i smaken till en början, men är ganska säker på att den skulle må bra av att få vila några år till innan man testar igen. Väldigt grönkartig och stickande hög syra. Bra potential som visade sig mer efter någon timme i glaset, även om vi var oeniga om det gjorde vinet bättre eller sämre. Jag föredrog det efter luftning då den intensiva syran och kolsyran dämpats till en mer lagom nivå.
 
Påskchampagnerna.

paillard-blogg-1.jpg

1999 Bruno Paillard Domaine Le Mesnil

Vinifiering
Detta är en champagne som är gjord på chardonnay från Jardins vingård Pudepeigne i Le Mesnil, en producent som Paillard köpt upp. Tidigare årgångar inkluderar 1988, 1990 och 1995.
1999:an gjordes i 4 500 exemplar (endast magnum) och detta var flaska nr 536.
Okänd dosage, degorgerad i juni 2014.

Bedömning

Doften är medelstor av honung, fruktsoda, bränt socker och smörkola.
Smaken är avgjort mer ren och elegant än doften vittnar om. Hittar honung, mandlar, mogna gula äpplen men samtidigt en frisk syra. Den känns klart yngre än vad den faktiskt är.
En smakkomplex champagne som lätt klarar tio år till på rygg.
Karaktär
  • Intensitet: 89
  • Komplexitet: 91
  • Längd: 89
Betyg
89 (91) poäng

lassaigne-blogg-1.jpg

NV Jacques Lassaigne Brut Réserve

Vinifiering
Detta årgångslösa vin är så vitt jag förstår efterföljaren till hyllade Les Vignes Montgueux. Skillnaden är att detta inte är en blanc de blancs utan 30% chardonnay har bytts ut mot pinot noir. Druvorna kommer från trettio år gamla stockar som växer på en mycket kalkrik jordmån. Malolaktisk jäsning genomförs och reservvinerna lagras på ekfat en viss tid.
Dosage på sex gram per liter, denna flaska degorgerad i juli 2016. Okänt vilka årgångar den bygger på.

Bedömning

Doften är diskret av vanilj, hasselnötter och kaffe.
Smaken är initialt knuten, mycket torr och har en hög syra. Primärsmak är äppelskal med viss beska, inte helt olikt en ung "R" de Ruinart. Efter en kort stund i glaset öppnar den upp och får animaliska och Chablis-liknande toner. Ek och sparris framträder.
En intressant champagne som passar utmärkt som aperitif eller till skaldjur.

Karaktär

  • Intensitet: 82
  • Komplexitet: 86
  • Längd: 83
Betyg
83 (85) poäng
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Louis Roederer BdB 2008
Lucka i påskhelgen ledda till att det blev lite mat och vin med @Jesper. Valde mellan denna och Ulysses BdB men valet föll på denna då jag tyckte det var dags att Jesper fick prova vinet då han aldrig öppnar sina egna.

Årgången och huset behöver ingen presentation. Bra syra men ändå så behaglig och integrerad redan nu. Gissades äldre BdB blint och inte konstigt med tank på den relativt utvecklade smaken. Primärt äpple och mandel på näsan men i eftersmaken tillkommer vanilj. Långt ifrån tråkigt citrusmineralvatten som ung BdB ibland uppvisar. Andra gången jag dricker denna och vidhåller att det är den bästa av Roederers 08or så här långt och möjligtvis fortsättningsvis med... Ja denna slår Cristal 07 & 09 i dagsläget.
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Louis Roederer BdB 2008
Lucka i påskhelgen ledda till att det blev lite mat och vin med @Jesper. Valde mellan denna och Ulysses BdB men valet föll på denna då jag tyckte det var dags att Jesper fick prova vinet då han aldrig öppnar sina egna.

Årgången och huset behöver ingen presentation. Bra syra men ändå så behaglig och integrerad redan nu. Gissades äldre BdB blint och inte konstigt med tank på den relativt utvecklade smaken. Primärt äpple och mandel på näsan men i eftersmaken tillkommer vanilj. Långt ifrån tråkigt citrusmineralvatten som ung BdB ibland uppvisar. Andra gången jag dricker denna och vidhåller att det är den bästa av Roederers 08or så här långt och möjligtvis fortsättningsvis med... Ja denna slår Cristal 07 & 09 i dagsläget.

Kul att läsa, jag stod o fingrade på dem i helgen när vi skulle ha påskchampagne, men tvekade för mycket i tron om att den fortfarande är alldeles för ung! Bra att veta att den är fullt drickbar nu ändå! :)
 

mmh

Medlem
Dom Pérignon 2006. Jag har tidigare varit skeptisk till den här årgången av Dompa men den här flaskan var riktigt bra. Typiskt rostad på näsan, bra syra och packad med frukt. Ung fortfarande men mycket lovande. Om jag ska jämföra med tidigare årgångar så är den lite lik 1999:an i stilen men bättre.
Kul! Jag håller med om att 2006an är riktigt bra. Har druckit den vid två tillfällen och den imponerade båda gångerna.
 

Trydebull

Medlem
Visa bifogad bild 9886
2002 Orpale Grand Cru Blanc de Blancs Brut

Bra doft men kanske något ung i smaken. Mest lite fruktig åt gula äpplen och persika hållet. Inte jättekul idag men är harmonisk och drickvänlig men resterande flaskor ska nog få åldras lite till för mer mognadstoner.
Hoppas att den tar sig med tiden.

Håller med. Jag drack den för någon vecka sedan, satte 90 poäng vid tillfället och noterade; Ganska blek till utseendet. Doftar ungt, men främst av gula äpplen. Smaken ger en ganska hög initial syra, men går över i en balanserad känsla med en förhållandevis lång efersmak. Elegant och domineras av citrus och ffa pomelo-toner. God. Behöver fler år på rygg och har ännu inte nått full potential. Kändes mer som en 2008:a. Låt ligga minst fem år till. Helst tio.
 

matage

Medlem
IMG_7128.JPG

Förvånansvärt vital med ordentlig glasutveckling under dryga 3h. Glaset visade inte upp några bubblor men i munnen var moussen högst levande. Hittade noter av nybakad sockerkaka, brynt smör/kola och en skön sälta i bakkant innan en äpplig syra bet ifrån.

Om den här flaskan är nåt att gå efter så klarar de nog 5-10 till.., synd bara att mina är slut :/
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Champagneprovning med Eriksbergsgänget.
IMG_20170426_202324.jpg


Först som brukligt förflaskor eftersom alla var törstiga...
Bernard Hatté - Benjamin 2012
Gåva från @chambertin. Äpple och lite jäst. Klassisk champagnedoft med dominans av PN kändes på näsan. Mycket frisk äppelsyra med lite besk kartighet i början. Purung och torr. Efter en halvtimma släppte det värsta och det tillkom lite blommighet. En mycket trevlig champagne som kan bli intressant i framtiden. I dagsläget behöver den dock luftas för att vara njutbar.

Paul Bara 2002
Någon liknade Hattén med Bara 2002 och då var vi tvungna att öppna en flaska för kontroll. Flaskorna kändes inte så lika bredvid varandra men det lät bra när det sades (jag är osyldig).:rolleyes: Äpplen är där föga förvånande men även kola och röda remmar. Lång eftersmak med lite karamell och en markerad syra i bakgrunden. Bra maskulin skumpa. Finns på SB för närmare 500 kr vilket är mer än vid släppet. Men fortfarande värt att kolla in för den som gillar klassisk brödig och äpplig skumpa.

Jacquart (CM) 2006
Smör och fat på doften. Fick lite burgånjvibbar först. Sen när jag smakade så uurk! Kort metallisk och platt. Dör fullständigt. Gissade billig crémant från Burgånj. Ägaren till flaskan blev närmast förnärmad och sa att det minsann är en champagneprovning varpå jag tänkte att hoppas det är billig skit.:usch: Inte värt att köpa och än mindre att dricka. Sämsta champagnen på länge.

Pierre Peters BdB 1996
Satan i gatan vilken doft! Fullt med kakao och choklad. Även lite söt fruktighet i bakgrunden. Rejält mogen och jag var inne på vanlig vintage från 89. Gissningen justerades till Moët 96 men det var inte mycket bättre. Tyvärr inte lika bra i munnen som på doften men fortfarande riktigt bra. Blev kvällens vinnare med fyra förstaröster och jag hade den som trea. Riktigt kul att prova en sådan raritet. Hoppas lika hårt på att 08orna blir lika bra om 12 år!

Savart Accomplie
Pommac och syntetisk hubba bubba som signalerar bio eller PM. Fick även känslan av apelsinbrustablett i smaken. Svårt att bestämma mig för vad jag tycker om stilen. Ibland gillar jag det och ibland inte, blev lite godare när jag såg etiketten...:rolleyes:

Larmand-Bernier VV de Cramant 2002
Ytterligare en odlarskumpa. Kola, karamell och efter ett tag pepparkakor. Mogen och balanserad med lite bränd eftersmak. Gudomlig i början men tappar kanske lite. Min egen flaska och även favorit totalt trots att det föreligger jäv.

Legras & Haas BdB 2002 magnum
Syraattack av dess like i början! Fick känslan av Henriot med lite rostade toner. Efter ett tag lite äppelpaj. Gissade 96 med tanke på formatet men andra gissningen blev 02 och Delamotte. Närmare än så kom jag inte ikväll och inte någon annan heller...

Egly-Ouriet VV
Lite rödaktig i färgen signalerade PN, ekfat eller odlare med skumma metoder... Skrev PN med intensitet och odlare men gissade något helt annat så kanske skrev jag ner post facto?:rolleyes: Lyckades aldrig gissa rätt även om jag borde det eller åtminstone hamna i Ambonnay med facit i hand. Hursomhelst en riktig kanonskumpa som jag alltid satt högt blint och oblint.

Min ranking: VV de Cramant 02, Egly VV, PP 96, Savart och Bara 02.
Totalt:
1 Pierre Peters 96
2 VV de Cramant 02
2 Savart Accomplie
4 Egly VV
5 Legras BdB 02 magnum
 

MartinE

Medlem
Dags för en sammanfattning av de senaste veckornas champagneupplevelser:

IMG_2702.jpg

1995 Dom Pérignon Rosé: Det här är en fantastisk champagne idag med härlig färg och pigga bubblor! Utvecklad, bärig, brödig och gräddig doft med något rostade toner. Inslag av geléhallon, jordgubbar, röda äpplen, räkskal, jord och ris. Smaken är utvecklad, frisk, koncentrerad, tydligt bärig, kryddig och torr. Hallon samsas med tranbär, blodgrape och röda äpplen. Hög syra. Och allt avslutas med en närmast oändligt lång eftersmak! Kommer att leva länge till. (91 p)

IMG_2805.jpg

1993 Moët & Chandon Grand Vintage Collection (deg nov 2011): Utvecklad, komplex, fruktig och jordig doft med efter hand lätt brända toner. Inslag av gummi, hasselnötter, lime, citron, gräddkola och kaffe. Utvecklad, mycket frisk och gräddig smak av citron, lime, hasselnötter, jord och citronskal. Mycket, mycket bra! Ska nog inte sparas längre än så här. (88 p)

IMG_2892.jpg

2005 Pierre Péters Les Chétillons: Utvecklad, komplex och gräddig doft med tydliga sherrytoner och inslag av citrus, krita, mandlar, brioche, kex och svamp. Smakmässigt känns den utvecklad, frisk och gräddig. Här hittar jag citrus, äpplen och lite gräddkola. Det här är mycket bra, men helt klart en svag årgång av denna champagne. Man behöver dock inte ha bråttom att dricka sina flaskor. (87 p)

IMG_2938.jpg

1999 Cristal: Oj! Den här är nära toppen nu, men kan utvecklas ytterligare och kommer att leverera i många år framöver! Doften är utvecklad och komplex med rostade toner. Inslag av jäst, citron, persika, plommon, vit choklad, ljust bröd, hasselnötter, nougat och grädde. Utvecklad, frisk, fruktig, komplex och härligt koncentrerad smak. En fruktcocktail med finstämd skalbeska! Till en början är det mest mogna gula äpplen, sedan persika och plommon och därefter päron. Men även vit choklad, söt citron och mogen grapefrukt. (94 p)

IMG_3011.jpg

2009 Cédric Bouchard Roses de Jeanne La Bolorée: Doften är riktigt bra, den är klart komplex och ändrar karaktär flera gånger. Det finns inslag av röda och gula äpplen, citron, kiwi, vaniljsocker, päron, lakrits och kräftspad. Men smaken hänger tyvärr inte med… Den känns lite obalanserad och en störande bitterhet drar ner betyget med ett par snäpp. Mogen gul frukt och citrusskal med en påtaglig syra. Sett ur ett positivt perspektiv skulle man kunna definiera den som oförlöst – det finns så klart en chans att den lyfter med några års ytterligare lagring – men här och nu är den helt klart en besvikelse! (85 p)

IMG_3008.jpg

A. Viot & Fils Brut Tradition: Budgetchampagnen på allas läppar för tillfället? OK, kanske inte, men den här champagnen presterar riktigt, riktigt bra för sina 185 pengar! Den är helt klart den bästa champagnen under 300 kr och bättre än de flesta storhusstandardchampagner (som i runda slängar kostar dubbelt så mycket). I doften känner jag först jäst, deg, stenmjöl och lakrits. Senare blir den något fruktig och bjuder på gul frukt, nötter och brioche. Smaken är fruktig och torr i en ganska lätt stil med persika, gula äpplen, grapefrukt och lakrits. Jag dricker flaskan över tre dagar och den håller ihop riktigt bra. Det ska bli intressant att se hur den klarar några års lagring! (84-85 p)

IMG_3057.jpg

1988 Pol Roger Rosé: Det här är en champagne som borde druckits för 3-4 år sedan eller möjligen ännu tidigare. Idag är den förvisso härligt kopparfärgad och känns fortfarande hyfsat pigg, men den är helt klart på väg ner. Stor, mogen, kryddig och gräddig doft med tydliga sherrytoner. Inslag av jordgubbssylt, sirap och gräddkola. Mogen, mycket frisk och bärig smak av jordgubbar, röda vinbär, rabarber, hallon och citrusskal. De senare försvinner dock efter längre tids luftning. Det här är fortfarande mycket, mycket bra – men var sannolikt ännu bättre för några år sedan. (88 p)
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
A. Viot & Fils Brut Tradition: Budgetchampagnen på allas läppar för tillfället? OK, kanske inte, men den här champagnen presterar riktigt, riktigt bra för sina 185 pengar! Den är helt klart den bästa champagnen under 300 kr och bättre än de flesta storhusstandardchampagner (som i runda slängar kostar dubbelt så mycket). I doften känner jag först jäst, deg, stenmjöl och lakrits. Senare blir den något fruktig och bjuder på gul frukt, nötter och brioche. Smaken är fruktig och torr i en ganska lätt stil med persika, gula äpplen, grapefrukt och lakrits. Jag dricker flaskan över tre dagar och den håller ihop riktigt bra. Det ska bli intressant att se hur den klarar några års lagring! (84-85 p)
Ha ha, känns som att @Stenberg satt en snöboll i rullning med sin slamkrypare på BYOB Kalmar.

Får hoppas inte importören hänger här, då blir det väl prishöjning :)
 
Toppen