Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Elvis

Medlem
Provade Charles Heidsieck Brut Reserve buteljerad 2017 och degorgerad 2020 för första gången i helgen. Vilken besvikelse! :( En högst medioker champagne och jag känner inte igen stilen alls. Charles Heidsieck Brut Reserve är den champagne jag druckit mest av alla de senaste åren och alla basår mellan 2007 och 2014 har hållig en konsekvent stil och hög kvalitet. Men vad har hänt?

Provade även Louis Roederer Brut Vintage 2014 för första gången, bredvid en Louis Roederer Brut Premier med 2011-bas på magnum. 2014 behöver mycket mer tid men känns det som en svagare årgång än 2012 och 2013. Louis Roederer Brut Premier på magnum var elegant occh fräsch och perfekt att dricka som aperitif.
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Provade Charles Heidsieck Brut Reserve buteljerad 2017 och degorgerad 2020 för första gången i helgen. Vilken besvikelse! :( En högst medioker champagne och jag känner inte igen stilen alls. Charles Heidsieck Brut Reserve är den champagne jag druckit mest av alla de senaste åren och alla basår mellan 2007 och 2014 har hållig en konsekvent stil och hög kvalitet. Men vad har hänt?

Provade även Louis Roederer Brut Vintage 2014 för första gången, bredvid en Louis Roederer Brut Premier med 2011-bas på magnum. 2014 behöver mycket mer tid men känns det som en svagare årgång än 2012 och 2013. Louis Roederer Brut Premier på magnum var elegant occh fräsch och perfekt att dricka som aperitif.
håller med dig om Charles instegsvin, de senaste åren man testat har de varit väldigt mediokra, aningen opersonliga de har inte smakat hustypiskt lixom. det jag tänker på också är vell att de låg vell alltid 4-5år på jästfällningen förut, nu är det tre år på de senaste utgåvorna , ellerhur ? samtidigt som de har snålat in på vinet har de även höjt priset o_O
 

magnum

Epernay, Frankrike
Provade Charles Heidsieck Brut Reserve buteljerad 2017 och degorgerad 2020 för första gången i helgen. Vilken besvikelse! :( En högst medioker champagne och jag känner inte igen stilen alls. Charles Heidsieck Brut Reserve är den champagne jag druckit mest av alla de senaste åren och alla basår mellan 2007 och 2014 har hållig en konsekvent stil och hög kvalitet. Men vad har hänt?

Provade även Louis Roederer Brut Vintage 2014 för första gången, bredvid en Louis Roederer Brut Premier med 2011-bas på magnum. 2014 behöver mycket mer tid men känns det som en svagare årgång än 2012 och 2013. Louis Roederer Brut Premier på magnum var elegant occh fräsch och perfekt att dricka som aperitif.
Både basår 2016 & 2015 (den sämsta av de 2) är riktiga besvikelser!
 

buteljen

Medlem
Provade Charles Heidsieck Brut Reserve buteljerad 2017 och degorgerad 2020 för första gången i helgen. Vilken besvikelse! :( En högst medioker champagne och jag känner inte igen stilen alls. Charles Heidsieck Brut Reserve är den champagne jag druckit mest av alla de senaste åren och alla basår mellan 2007 och 2014 har hållig en konsekvent stil och hög kvalitet. Men vad har hänt?
.
Den görs väl på annorlunda sätt från o med det basåret? Synd att det gick åt fel håll :(
Based on the 2016 vintage. 40% Pinot Noir, 19% Pinot Meunier, 41% Chardonnay. Dosage 10 g/l. This is the first MEC that has some oak influence: 6% barrel-aged for texture. 46% reserve wine, the oldest is Cramant 1996. Average age of reserve wines is 10 years. Disgorged January 2020 and the first vintage to be bottled using the jetting technique and Diam Mytik closure. Full malo as on all these wines, though current winemaker Cyril Brun is keeping some no-malo reserve wines as a weapon against climate change.
 

Jimmy A

Medlem
Länge sedan man drack champagne pga tillökning i familjen.
Då passar det bra att smygstarta med en flaska Egly.
Grym doft av russin, övermogna äpplen, hö och diverse mogna frukter som är svåra att urskilja. Efter första klunken så stannar lovorden. Den tvärdör i munnen. Längden är obefintlig men de korta sekunderna i munnen smakar bra. Men tycker att den är lite trist.
3939DFD0-E95F-4702-9952-24029C515A76.jpeg
 

Attachments

  • 8A52D761-03D4-4737-818D-847E27F6AC14.jpeg
    8A52D761-03D4-4737-818D-847E27F6AC14.jpeg
    44,4 KB · Visningar: 125

OdeVin

Njutare
Provade Charles Heidsieck Brut Reserve buteljerad 2017 och degorgerad 2020 för första gången i helgen. Vilken besvikelse! :( En högst medioker champagne och jag känner inte igen stilen alls. Charles Heidsieck Brut Reserve är den champagne jag druckit mest av alla de senaste åren och alla basår mellan 2007 och 2014 har hållig en konsekvent stil och hög kvalitet. Men vad har hänt?
Drack denna för första gången för ett par veckor sedan och tyckte den var riktigt bra. Köpte på rek här i forumet som en av de bästa om inte den bästa standardchampagnen under 500kr. Var kanske lite färgad av detta i mina förväntningar men även övriga som drack och som inte hade samma förväntningar tyckte den var väldigt bra. Man undrar ju hur den smakade "förr" och vilken standardchampagn som gäller nu.
Jag har mycket kvar att lära när det gäller vin i allmänhet och champagne i synnerhet. De senaste åren har det mest blivit odlarchampagner, helst BdB grand cru, typ Pertois-Lebrun, Le Mesnil, Hebrart. Nån enstaka 2012a har det blivit. Har egentligen bara druckit en lagrad årgångschampagne en gång för längesen och då på en blindprovning med två standardchampagner och en cava. Alla deltagare valde i botten mellan cava och årgång... Provningsledaren däremot var helt lyrisk över årgångschampagnen och vi förstod inte. Insåg då att det alltid är svårt med nya ovana smaker och man måste lära sig, vänja sig och veta vad man ska leta efter. Bestämde mig då för att nån gång i livet ge mig ut på den resan och jag tror den börjar nu...
Jag och frun är nu båda fullvaccinerade mot covid och för att fira ska vi poppa en Bollinger R.D. 2007, ska bli väldigt spännande. Den andra flaskan ska sen få ligga minst 10 år tänkte jag. Kanske inte ska hoppas på att gilla prestiger, kan bli så dyrt...
 

Oscaro

Medlem
Provade Charles Heidsieck Brut Reserve buteljerad 2017 och degorgerad 2020 för första gången i helgen. Vilken besvikelse! :( En högst medioker champagne och jag känner inte igen stilen alls. Charles Heidsieck Brut Reserve är den champagne jag druckit mest av alla de senaste åren och alla basår mellan 2007 och 2014 har hållig en konsekvent stil och hög kvalitet. Men vad har hänt?

Provade även Louis Roederer Brut Vintage 2014 för första gången, bredvid en Louis Roederer Brut Premier med 2011-bas på magnum. 2014 behöver mycket mer tid men känns det som en svagare årgång än 2012 och 2013. Louis Roederer Brut Premier på magnum var elegant occh fräsch och perfekt att dricka som aperitif.
Undrar om de kommer bli bättre av mer lagring? En av de positiva sakerna tidigare har ju varit att CH varit relativt tillgänglig direkt men att den belönar de som väntar några år, misstänker att det nu krävs mer tid innan man kan dricka dem. Har inte rört några av mina 15/16 bas än men ska nog plocka fram en flaska för en blindprovning mot 11/12/13-bas.
 

Cujo

Medlem
Undrar om de kommer bli bättre av mer lagring? En av de positiva sakerna tidigare har ju varit att CH varit relativt tillgänglig direkt men att den belönar de som väntar några år, misstänker att det nu krävs mer tid innan man kan dricka dem. Har inte rört några av mina 15/16 bas än men ska nog plocka fram en flaska för en blindprovning mot 11/12/13-bas.
Ja, det var Charles Heidsiecks kommentar när de ändrade processen iallafall.
 

Thomas

Medlem
Länge sedan man drack champagne pga tillökning i familjen.
Då passar det bra att smygstarta med en flaska Egly.
Grym doft av russin, övermogna äpplen, hö och diverse mogna frukter som är svåra att urskilja. Efter första klunken så stannar lovorden. Den tvärdör i munnen. Längden är obefintlig men de korta sekunderna i munnen smakar bra. Men tycker att den är lite trist.
Visa bifogad bild 23765
Grattis till tillökning!! Det måste du fira med champagne hela sommaren!
 

Oscaro

Medlem
Ja, det var Charles Heidsiecks kommentar när de ändrade processen iallafall.
Ja och isåfall är ju jämförelserna rätt vanskliga, tidigare har man haft 6-7 år på jästfällning och eftersom min erfarenhet är att flaskorna mognar långsammare på jästfällningen skulle jag tro att man först kan jämföra dem mer rättvist efter att de nuvarande släppen fått ligga 2-3 år.
Sedan kan man tycka att det är tråkigt att de ändrat sin process vilket sannolikt är ett resultat av att de har för lite reservviner kvar i källaren, men tycker det är svårt och lite fel att jämföra kvaliteten nu. Om jag minns rätt gav Jancis sitt högsta betyg någonsin på senaste släppet.
 
Provade Charles Heidsieck Brut Reserve buteljerad 2017 och degorgerad 2020 för första gången i helgen. Vilken besvikelse! :( En högst medioker champagne och jag känner inte igen stilen alls. Charles Heidsieck Brut Reserve är den champagne jag druckit mest av alla de senaste åren och alla basår mellan 2007 och 2014 har hållig en konsekvent stil och hög kvalitet. Men vad har hänt?

Provade även Louis Roederer Brut Vintage 2014 för första gången, bredvid en Louis Roederer Brut Premier med 2011-bas på magnum. 2014 behöver mycket mer tid men känns det som en svagare årgång än 2012 och 2013. Louis Roederer Brut Premier på magnum var elegant occh fräsch och perfekt att dricka som aperitif.

Tråkigt att höra med CH. Gjorde man inte ett skift redan när man gick från 08-basen vad gäller lagringstid på jäst? Har för mig att jag reagerade att man gick ner 2 år eller så.

Vad gäller 2014 så drack jag Roederer Rosé 2014 och reagerade att den kom igenom som väldigt söt i förhållande till 2013 (drack den en vecka tidigare). Vet inte om det vara pga druvor eller högre dosage men upplevde inte sötman som en positiv fördel för 2014.
 
Last edited:

Thirsty

Smygnykterist
Roederer rose 2014
Var en del snack om den så tog tillfället i akt att testa den på Spesso. Hel fel tillfälle dock för att få några vettiga noter. Sommar, sol, magisk utsikt, snart semester, tja allt som gör allt positivt så har bara positiva minnen.. :oops:
AA980EA0-6278-4CA1-A100-2CDA20CEA52C.jpeg

I övrigt har de helt ok priser på vissa Selosse.
 

Cujo

Medlem
Var kan man läsa det?
Jag sökte information när jag förvånad upptäckte att en låda jag fick hem endast hade tre år på jästfällningen (tror det var basår 2015). Hittade en intervju där det förklarades som ovan, ska se om jag hittar den igen.
 

HJF

Medlem
Var kan man läsa det?
Peter Crawford (alavolee på instagram) intervjuade Cyril Brun från Charles Heidsieck för en tid sedan och provade igenom deras NV mis en cave 2009-2017. Där framkommer att man ändrat NV:n från mis en cave 2016 och framåt. NV:n ligger nu kortare tid på jästen (3-4 år), vilket ju är en tydlig förändring jmf med tidigare. Däremot har man inte alls dragit ner på reservvinerna, utan tvärtom ökat andelen något samt lagrar numera en del av vinerna på ekfat. Summa summarum: NV:n behöver längre tid på korken efter släpp, men uppfattar inte att man dragit ner på ambitionerna. Får se hur de utvecklas, har en låda med bas 2016 som jag tänkt följa.
 

Poa

Medlem
Semester och dottern fyllde 10 år.
Efter tårtan smög jag in och hämtade en
Belle Epoque 2012, varit så nyfiken sedan jag beställde 2 flaskor via vivino.
Hällde upp i 2st riedel veritas champagne,
Viskade runt lite och doftade;
Äpple , vit(omogen persika), hint av bröd, citrus smälter ihop i en Lycksalig blandning.
Smak;
Gult äpple snurrar runt, snygg citrus, persika aningen av brioche men ej rostad. Lite snäckskal.
Tur jag köpte 2 för den andra blir till att spara på ett par år.
Men ändå kanon god
 

Attachments

  • IMG_20210709_173714_954.jpg
    IMG_20210709_173714_954.jpg
    113,1 KB · Visningar: 115
Toppen