Champagne Lily Fayol

Diskussion i 'Övrigt' startad av ChampagneNewbie, 6 maj 2020.

1. Hej,
    Har fått tag på ett par flaskor champagne med etiketten "Lily Fayol Blanc de blanc".Etiketterna är rätt skadade och på baksidan saknas etiketten där tillverkare och eventuella årgångar framkommer.

Google ger inte heller några direkta träffar på detta bubbel. Är det någon av er som känner igen vem tillverkaren är och vilken/vilka årgångar den släppts?
    20200506_122012.jpg 20200506_122108.jpg 20200506_123231.jpg

glenn_peter gillar detta.
  2. Poussard

Poussard Medlem

Det kanske står nåt på korken?

ChampagneNewbie gillar detta.
  3. Ytterligare bilder 20200506_125417.jpg 20200506_125129.jpg

4. Poussard

Poussard Medlem

Om du inte vill bryta ”förpackningen” kan du posta bilder på korken sen när du väl dricker vinet.

5. Får göra det, om ingen annan sitter på någon information. Tack för hjälpen så länge

6. MartinE

MartinE Medlem

Jag har aldrig hört talas om den, men CM på etiketten indikerar ju att den är framställd av något av kooperativen.

7. Wintermute

Wintermute Medlem

78 cl. Intressant storlek.
    CM (nere till höver på etiketten) betyder att det är den kommer från ett kooperativ.

8. Tycker också det var märkligt de valt 78 cl istället för standard 75 cl.

Förlåt min okunskap, men vad innebär det mer konkret att den är kooperativ?

9. LarsW

LarsW Medlem

Från Google: Lily Fayol var en sångerska och filmstjärna som var verksam fram till 80-talet.
    Flaskstorlek på 78cl är något jag förknippar med före 80-talet.
    Kanske något samband?
    Samarbete med nåt kooperativ eller specialutgåva i samband med nåt evangemang?
    Spännande!

Last edited: 6 maj 2020
    Sonderlese gillar detta.
  10. Ja mystiken tätnar :)
    Ska forska vidare och se. Uppdaterar här om jag hittar något av relevans

Poussard och LarsW gillar detta.
  11. kimnyblom

kimnyblom Medlem

ser ut som att det står Bethon i ena hörnet vilket är en by. Så om du letar efter kooperativ i Bethon kanske du får någon träff :)

LarsW, Sonderlese, Crist(al)ian 77 och 1 annan gillar detta.
  12. Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77 50 Shades of Grape

Finns ett koop aktivt idag i Bethon enligt CIVC, Le Brun de Neuville. Har funnits sedan 1963. Stämmer med flaskstorlek och etikett. 78 cl fanns på 70-talet.

Jämför CM# 2-788-088 med nya flaskor eller mejla.

LarsW och ChampagneNewbie gillar detta.
  13. Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77 50 Shades of Grape

78 cl är inte helt ovanligt för äldre (fram till 70-talet) flaskor. Överlåter till @vintomas att kvantifiera det påståendet.;)

Kooperativ (CM-Cooperative Manipulant) är som det låter. Flera bönder i sammanslutning. Delar druvor och utrustning. Därför brukar det finnas många olika flaskor med olika namn i portföljen. Saint-Gall, Jacquart, Mailly och Palmer är de mest kända kooperativen.

LarsW och vintomas gillar detta.
  14. Tack för hjälpen. Får se om jag kommer närmare vart denna skumpa har sitt ursprung och när :)

Crist(al)ian 77 gillar detta.
  15. Jesper L

Jesper L Medlem

16. Esko

Esko Medlem

Ser spännande ut, är väl rimligtvis som de tidigare nämnts ett kooperativ som gjort något slags specialare och har en del år på nacken med tanke på den udda flaskstorleken. Får man fråga hur du kom över flaskorna?

17. Försökt jämföra flaskor och "vapensköldarna" med befintliga hus i Bethon som jag fick tips om tidigare i tråden, men hittar inget som liknar denna flaska. Jag vann på auktion med högsta bud. Lite på vinst eller förlust. Gillar att de är lite unika, men kanske helt odrickbara. Ser då hela ut så blir spännande och poppa en flaska senare :)

Rasmus Åkesson gillar detta.
  18. magnum

magnum Epernay, Frankrike

Flaskor med 73, 78 cl etc förekom innan det blev ¨lag¨ på 75 cl.

vintomas, LarsW och Crist(al)ian 77 gillar detta.
  19. magnum

magnum Epernay, Frankrike

Behöver inte vara konstigare än att hon beställt producentens standardchampagne med egna etiketter

20. Skulle i så fall förklara varför ingen hört talas om den och varför Google inte ger någon som helst träff på Lily Fayol i kombination med champagne

magnum gillar detta.

Dela sidan