Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Champagne Lily Fayol

Hej,
Har fått tag på ett par flaskor champagne med etiketten "Lily Fayol Blanc de blanc".Etiketterna är rätt skadade och på baksidan saknas etiketten där tillverkare och eventuella årgångar framkommer.

Google ger inte heller några direkta träffar på detta bubbel. Är det någon av er som känner igen vem tillverkaren är och vilken/vilka årgångar den släppts?
20200506_122012.jpg
20200506_122108.jpg
20200506_123231.jpg
 

Poussard

Medlem
Om du inte vill bryta ”förpackningen” kan du posta bilder på korken sen när du väl dricker vinet.
 

Wintermute

Medlem
78 cl. Intressant storlek.
CM (nere till höver på etiketten) betyder att det är den kommer från ett kooperativ.
 
Trådskapare
C
78 cl. Intressant storlek.
CM (nere till höver på etiketten) betyder att det är den kommer från ett kooperativ.
Tycker också det var märkligt de valt 78 cl istället för standard 75 cl.

Förlåt min okunskap, men vad innebär det mer konkret att den är kooperativ?
 

LarsW

Medlem
Från Google: Lily Fayol var en sångerska och filmstjärna som var verksam fram till 80-talet.
Flaskstorlek på 78cl är något jag förknippar med före 80-talet.
Kanske något samband?
Samarbete med nåt kooperativ eller specialutgåva i samband med nåt evangemang?
Spännande!
 
Last edited:
Trådskapare
C
Från Google: Lily Fayol var en sångerska och filmstjärna som var verksam fram till 80-talet.
Flaskstorlek på 78cl är något jag förknippar med före 80-talet.
Kanske något samband?
Samarbete med nåt kooperativ eller specialutgåva i samband med nåt evangemang?
Spännande!
Ja mystiken tätnar :)
Ska forska vidare och se. Uppdaterar här om jag hittar något av relevans
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Tycker också det var märkligt de valt 78 cl istället för standard 75 cl.

Förlåt min okunskap, men vad innebär det mer konkret att den är kooperativ?
78 cl är inte helt ovanligt för äldre (fram till 70-talet) flaskor. Överlåter till @vintomas att kvantifiera det påståendet.;)

Kooperativ (CM-Cooperative Manipulant) är som det låter. Flera bönder i sammanslutning. Delar druvor och utrustning. Därför brukar det finnas många olika flaskor med olika namn i portföljen. Saint-Gall, Jacquart, Mailly och Palmer är de mest kända kooperativen.
 
Trådskapare
C
78 cl är inte helt ovanligt för äldre (fram till 70-talet) flaskor. Överlåter till @vintomas att kvantifiera det påståendet.;)

Kooperativ (CM-Cooperative Manipulant) är som det låter. Flera bönder i sammanslutning. Delar druvor och utrustning. Därför brukar det finnas många olika flaskor med olika namn i portföljen. Saint-Gall, Jacquart, Mailly och Palmer är de mest kända kooperativen.
Tack för hjälpen. Får se om jag kommer närmare vart denna skumpa har sitt ursprung och när :)
 

Esko

Medlem
Ser spännande ut, är väl rimligtvis som de tidigare nämnts ett kooperativ som gjort något slags specialare och har en del år på nacken med tanke på den udda flaskstorleken. Får man fråga hur du kom över flaskorna?
 
Trådskapare
C
Ser spännande ut, är väl rimligtvis som de tidigare nämnts ett kooperativ som gjort något slags specialare och har en del år på nacken med tanke på den udda flaskstorleken. Får man fråga hur du kom över flaskorna?

Försökt jämföra flaskor och "vapensköldarna" med befintliga hus i Bethon som jag fick tips om tidigare i tråden, men hittar inget som liknar denna flaska. Jag vann på auktion med högsta bud. Lite på vinst eller förlust. Gillar att de är lite unika, men kanske helt odrickbara. Ser då hela ut så blir spännande och poppa en flaska senare :)
 

magnum

Epernay, Frankrike
78 cl är inte helt ovanligt för äldre (fram till 70-talet) flaskor. Överlåter till @vintomas att kvantifiera det påståendet.;)

Kooperativ (CM-Cooperative Manipulant) är som det låter. Flera bönder i sammanslutning. Delar druvor och utrustning. Därför brukar det finnas många olika flaskor med olika namn i portföljen. Saint-Gall, Jacquart, Mailly och Palmer är de mest kända kooperativen.
Flaskor med 73, 78 cl etc förekom innan det blev ¨lag¨ på 75 cl.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Försökt jämföra flaskor och "vapensköldarna" med befintliga hus i Bethon som jag fick tips om tidigare i tråden, men hittar inget som liknar denna flaska. Jag vann på auktion med högsta bud. Lite på vinst eller förlust. Gillar att de är lite unika, men kanske helt odrickbara. Ser då hela ut så blir spännande och poppa en flaska senare :)
Behöver inte vara konstigare än att hon beställt producentens standardchampagne med egna etiketter
 
Trådskapare
C
Behöver inte vara konstigare än att hon beställt producentens standardchampagne med egna etiketter
Skulle i så fall förklara varför ingen hört talas om den och varför Google inte ger någon som helst träff på Lily Fayol i kombination med champagne
 
Toppen