Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Champagne Master Class med Richard Juhlin

Jerobaum

Medlem
Mister är onekligen mkt duktig men av erfarenhet finns det en rätt ordentlig dos av uppblåst självbild som jag personligen har väldigt svårt för. Kanske off toppig fast tycker ledarens personlighet av en master Class kan spela stor roll
 

buteljen

Medlem
Trådskapare
Borjes_bubblor

Borjes_bubblor

Hobbyfantast - Instagram: borjes_bubblor

löffrida

Medlem
Jag har snart avslutat hela Juhlins onlineutbildning på Starflow. Den är väldigt inehållsrik och informativ. Det tillkommer även runt 300 nedladningsbara sidor som Juhlin kallar "The Ultimate Champagne Guide", det ser jag fram emot att sätta tänderna i! ;)

Rekomenderar absolut denna kurs till alla vin och champagneälskare!
 

Christer J

Medlem
Tror man måste göra tentan inom ett år från det man har startat kursen. Sen finns det studiematerial, webinars, forum etc som man har access till online om jag har förstått det rätt.
Jag gick utbildningen i våras och ska göra min examen 25 nov. I mitt tycke en utomordentlig kurs med mycket bra lärare/lärarinnor bla Peter Liem och Essi Avellan. Varje vecka ser man en entimmes video med tillhörande slides. Man får en bok/häfte som tar upp det mesta inom champagne.
Jag är mycket nöjd med kursen.

https://www.winescholarguild.org/programs/champagne-master-level-program/champagne-master-level.html
 
Trådskapare
Borjes_bubblor

Borjes_bubblor

Hobbyfantast - Instagram: borjes_bubblor
Tack för er input. Om någon annan har något att tillägga om båda kurserna så är jag öppen för det. :)
 

FredrikC

Medlem
Hade helt missat denna tråd. Jag gick den i vintras. För mig var den riktigt bra och informativ. Rekommenderas till er som vill lära er lite mer om grunden och allmänt om champagne.
 

Champagne99

Medlem
Jag har sett Juhlins Master Class på Starflow och är man nybörjare så rekommenderas den, det är informativt med många olika delar och ämnen. Dessutom en hel del att ladda ner för att läsa som guider, ordlista och provningsblad. Har du redan mycket kunskap om champagne så ger den inte så mycket nytt. Det som framförallt slog mig var hur otroligt mycket han låter när han provar vinerna, fascinerande :)
 
Hej, har gått igenom den. Ganska basic. Beror lite på vad du söker. Handlar inte så mycket om vingårdsarbete o vinmakeri utan primärt fokus på slutprodukt och provning. Den var intressant och lättsmält, tog 3-4h. Vill du ha något matigare tyckte jag MOOC Champagne från Comite Champagne var väldigt gedigen och intressant
 

buteljen

Medlem
Här är en annan Champagnekurs som marknadsförs på lite olika ställen nu (bl.a Munskänkarna) ifall någon är intresserad :). Har inte gått den själv.
Som medlem i munskänkarna erbjuds du en digital utbildning av branschorganisationen för champagne - CIVC. De har tagit fram utbildningen som de kallar MOOC – Massive Open Online Course.

Utbildningen består av två delar Classic och Premium. Classic är gratis.
Vill du komplettera med Premium är den avgiftsbelagd. Som medlem i Munskänkarna erhåller du 30% rabatt.

Om Utbildningen:
Classic är indelad i 4 utbildningsmoduler:
  • Framställningsprocessen
  • Terroir i Champagne
  • Historik och ekonomi
  • Champagne och mat
Utbildningen tar mellan 3–5 timmar, innehåller många videoklipp och möjlighet att ingå i olika chatgrupper.

Avgiften för Premium 49€ (40€ med Munskänksrabatt) och ger ett diplom när man är klar.
Premium ger access till de 4 utbildningsmodulerna och innehåller dessutom följande:
  • Extra videos
  • Kunskapstest
  • Diplom på genomgången utbildning
Utbildningen har tagits fram av en rad kunniga namn i Champagne och Champagnehus såsom Taittinger, Drappier, Pommery – och Arnaud Lallement – 3-stjärnig kock, en historiker och forskare samt sommelier.

Kursen presenteras av Jérémy Cukierman, MW. Se honom presentera utbildningen här: video MOOC(
)

För att gå kursen använd följande länk: www.champagne-mooc.com

För att erhålla rabatt på Premium ange koden: ANNIVERSARY2021 vid registrering

Giltig mellan den 26 februari och 26 mars.
 

Johan L

Medlem
Munskänkarnas text får det att låta som att MOOC är ett namn på den här kursen. Så är det inte, det är ett allmänt begrepp för onlineutbildningar som är öppna för alla och kan ta in mycket stora antal studenter, just för att de är onlinebaserade och kräver mycket lite manuell handpåläggning.
 

buteljen

Medlem
Munskänkarnas text får det att låta som att MOOC är ett namn på den här kursen. Så är det inte, det är ett allmänt begrepp för onlineutbildningar som är öppna för alla och kan ta in mycket stora antal studenter, just för att de är onlinebaserade och kräver mycket lite manuell handpåläggning.
Fast CIVC kallar ju kursen "Champagne MOOC" ??
"The Comité interprofessionel du vin de Champagne (Champagne trade association), Comité Champagne, is pleased to announce the launch of its official education tool: the Champagne MOOC.".
mooc.png
 
MOOC betyder just det som stod i tidigare inlägg; Massive Open Online Course och används över hela världen för öppna klasser.

Att CIVC sedan lägger till Champagne är väl bara för att förklara vad det handlar om.
Oavsett, nu har de 1års jubileum och alla kan få priset 40€ istf 49€ (så får vinthomas hjälpa oss med %-en )
 
Toppen