Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Champagne med 100% Pinot Meunier?

Elvis

Medlem
Odlaren Jérome Prévost är känd för sina underbara blanc de noirs på enbart Pinot Meunier. La Closerie heter de och förut kunde man ibland beställa dem från Franska Vinlistan men jag har inte sett dem på ett tag. Egly-Ouriet gör också en bra 100% Pinot Meunier som heter Les Vignes de Vrigny.

Av champagnehusen så har Jacquesson en rosé på ren Pinot Meunier i sin lieux dits-serie: Dizy Terres Rouge. De gjorde 2012 flaskor av senaste årgången (2002) så den är inte heller så lätt att få tag på… Den har jag dock inte provat.
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Leclerc Briant har också en 100% menuer som jag druckit några gånger. Har för mig att jag gillade den.
 

Vino fino

Medlem
Moutardier: Cuvée Carte d'Or Brut NV (85-15% P.M-Cha) och Cuvée Pure Munier Brut Nature NV (100% P.M).

Jag blev mkt överraskad av stilen i den förstnämnda, väldigt annorlunda, fruktaromer man inte förknippar med skumpa. Inte dyr. Skulle inte köpa två lådor men en eller två för att prova, absolut.
Brut Nature är mer seriös, knastertorr, rökig som attan, och behöver i mitt tycke lagras några år efter släpp.

Vet tyvärr inte vilka som levererar till Svedala. Jag provade lanseringen i London i maj förra året.
 

jocke

Medlem
Chartogne-Taillet Clos des Barres är en riktigt trevlig PM champagne. Dock rätt svår att få tag i. Jérome Prévost och Egly-Ouriet Les Vignes de Vrigny som Elvis rekommenderade är riktigt trevliga :)
 
Trådskapare
Belmont

Belmont

Medlem
Om ni skulle köpa Jérome Prévost La Closerie, skulle ni försöka få tag på 2006 eller 2008?
Mitt huvudsyfte är att lagra dom.
Herr Juhlin gav 2006 mycket bättre betyg än 2008an. ( 92/93 vs 85/89 )
 
Lista från Stevensons bok över topp 10 PM. Lite intressant tabell. Även Stevenson håller Chartogne-Taillet Cuvée Les Barres som nummer ett.

P1000154.JPG

Rekommenderar också Peter Liems artikel om viner som görs på PM för de som vill få lite mer kött på benen
 
Last edited:
Trådskapare
Belmont

Belmont

Medlem
Någon som druckit en lite äldre 100PM? Eller om man ska köpa för att lagra tex en 2008, när bör man senast dricka den?
 
Toppen