Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Champagne med 100% Pinot Meunier?

MartinE

Medlem
Någon som druckit en lite äldre 100PM? Eller om man ska köpa för att lagra tex en 2008, när bör man senast dricka den?
Det beror ju så klart på vilken champagne vi pratar om och hur du förvarar den. Men har du bra lagringsmöjligheter tror jag att de flesta av de 2008or som är tillgängliga idag utan vidare kan ligga i tio år!
 
Någon som druckit en lite äldre 100PM? Eller om man ska köpa för att lagra tex en 2008, när bör man senast dricka den?

Har druckit några äldre PM från José Michel, bland annat en 1976 för ca ett år sedan. Det vinet var "over the top" men hade säkert varit perfekt för en 5-10 år sedan. Är det bra PM från en bra årgång utvecklas det bra. Krug innehåller ju försvarliga delar PM och vinet blir inte obalanserat på något sätt med ålder. Grunden är ju som sagt, bra PM, bra årgång.
 

mmh

Medlem
Har druckit några äldre PM från José Michel, bland annat en 1976 för ca ett år sedan. Det vinet var "over the top" men hade säkert varit perfekt för en 5-10 år sedan. Är det bra PM från en bra årgång utvecklas det bra. Krug innehåller ju försvarliga delar PM och vinet blir inte obalanserat på något sätt med ålder. Grunden är ju som sagt, bra PM, bra årgång.
Har du lyckats köpa gammal Jose Michel, eller blev du bjuden på plats? Besökte själv Jose Michel 2009 och vi frågade om de hade några äldre årgångar till salu (min fru var särskilt intresserad av hennes födelseår 1981). De hade de inte, men efter ett besök i källaren för att hämta någon flaska som fanns till salu, så förklarade sonen i huset (minns inte namnet) att han tog med sig ett vin han vill bjuda på. Så ploppades en 1981a (100% PM), och vi drack upp nästan hela flaskan tillsammans med honom. Gott var det, och ett bevis på att även PM kan åldras väl.
 
Har du lyckats köpa gammal Jose Michel, eller blev du bjuden på plats? Besökte själv Jose Michel 2009 och vi frågade om de hade några äldre årgångar till salu (min fru var särskilt intresserad av hennes födelseår 1981). De hade de inte, men efter ett besök i källaren för att hämta någon flaska som fanns till salu, så förklarade sonen i huset (minns inte namnet) att han tog med sig ett vin han vill bjuda på. Så ploppades en 1981a (100% PM), och vi drack upp nästan hela flaskan tillsammans med honom. Gott var det, och ett bevis på att även PM kan åldras väl.

Köpte två flaskor hos Madame Salvatori. 2011 har jag för mig att jag köpte flaskorna.

Har aldrig varit på besök hos Jose Michel, men skulle gärna planera in det i framtiden. Låter som ett riktigt bra besök.
 

Sjödin

Joråsåatt...
Köpte två flaskor hos Madame Salvatori. 2011 har jag för mig att jag köpte flaskorna.

Har aldrig varit på besök hos Jose Michel, men skulle gärna planera in det i framtiden. Låter som ett riktigt bra besök.
...eller ett riktigt dåligt. Vi blev mötta av en gammal dam som bara pratade franska och undrade vad fan vi ville, på ett ungefär...
 

magnum

Epernay, Frankrike
...eller ett riktigt dåligt. Vi blev mötta av en gammal dam som bara pratade franska och undrade vad fan vi ville, på ett ungefär...
Haha, det måste varit frugan till ägaren hon är riktigt grinig. Vid ett besök när vi satt och provade kom hon insläpandes med tvättkorg, strykbräda och strykjärn samtidigt som hon strök tvätten grymtade hon och gav svarta vassa blickar till maken när han hällde upp för mycket i sitt glas.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
...eller ett riktigt dåligt. Vi blev mötta av en gammal dam som bara pratade franska och undrade vad fan vi ville, på ett ungefär...
När jag besökte José Michel 2010 var herr Michel jr klart trevlig, även om det enbart var aktuellt sortiment (komplett) vi provade igenom. Så en upplevelse ungefär mittemellan de två ytterligheterna. José himself (ca 70?) spankulerade f.ö. förbi med käpp och bonjourade.
Bra priser på plats, men det brukar det vara hos de flesta Special Club-producenter. (Enda undantaget jag kommer på är Gimonnet som håller "Paris-priser" om man köper direkt från dem.)
 
Toppen