Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Champagne på större flaskor (6 och 9 liter)

Elvis

Medlem
För lagring är magnum tveklöst bäst men jag har känslan av att även yngre champagner är bättre på magnum vilket är svårare att förklara.
 

Mattias Schyberg

Administratör
För lagring är magnum tveklöst bäst men jag har känslan av att även yngre champagner är bättre på magnum vilket är svårare att förklara.
Kanske är även den "mentala känslan" en bidragande orsak till att man upplever magnumflaska som bättre även med yngre förmågor?

Jag brukar tycka att vin på halvflaska är sämre än normal flaska, detta även med yngre förmågor. Inbillning eller inte, jag köper i princip endast sötisar på halvflaska. :)
 

magnum

Epernay, Frankrike
För lagring är magnum tveklöst bäst men jag har känslan av att även yngre champagner är bättre på magnum vilket är svårare att förklara.
Håller helt med! Jag brukar beskriva det som att allt kommer på plats snabbare. Bättre balans!
 

energia

Medlem
Hm, kanske man inte skulle köpt på sig så många Winston i 70 cl då. Rookie mistake som man säger... Kanske lämna tillbaka 2 och hoppas att man får tag på en magnum den 23:e...
 

magnum

Epernay, Frankrike
Visst, det köper jag, om så är fallet, men vad är det som gör att vinet får bättre balans i en magnumbutelj?
Det vet jag inte, men det som brukar användas som förklaring är förhållandet mellan mängden vätska, mängd i kontakt med butelj och mängden luft. Fungerar väl på liknande sätt som storlek och form på tankar/fat som används.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Det vet jag inte, men det som brukar användas som förklaring är förhållandet mellan mängden vätska, mängd i kontakt med butelj och mängden luft. Fungerar väl på liknande sätt som storlek och form på tankar/fat som används.
Det låter mer som att vinet utvecklas långsammare snarare än att det uppnår balans snabbare, på det vis du beskriver det. Har all respekt för att det finns saker som "bara är" utan förklaring, men har lite svårt att förstå den logiska kopplingen till just balansen i unga magnumbuteljer.

Kan det ha med andra jäsningen på flaska att göra, vilket möjligen ger ett annat resultat med en större butelj?
 

magnum

Epernay, Frankrike
Det låter mer som att vinet utvecklas långsammare snarare än att det uppnår balans snabbare, på det vis du beskriver det. Har all respekt för att det finns saker som "bara är" utan förklaring, men har lite svårt att förstå den logiska kopplingen till just balansen i unga magnumbuteljer.

Kan det ha med andra jäsningen på flaska att göra, vilket möjligen ger ett annat resultat med en större butelj?
Det är möjligt, för mig är skillnaden avsevärd. I champagne är det sen så att köper man en NV på flaska och magnum är det inte säkert att innehållet är det samma. Så vill man prova skillnaden bör man välja en vintage. När du kommer till champagne, så provar vi!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Det är möjligt, för mig är skillnaden avsevärd. I champagne är det sen så att köper man en NV på flaska och magnum är det inte säkert att innehållet är det samma. Så vill man prova skillnaden bör man välja en vintage. När du kommer till champagne, så provar vi!
Helt sant. Inget slår empiriska studier, speciellt om vi testar blint såklart. Jag ser framemot en träff i bubblets högborg inom en snar framtid! :)
 

sunqan

Vinös
Hur många Winston 2002 du än köpte på flaska så var det inget rookiemisstag - du kommer inte att ångra dig!

Köp en magnum också! ;)
I det här sällskapet har jag en känsla av att rookiemisstaget var att tro att man köpt tillräckligt många :) att sen ens antyda att man skulle köpt för många snuddar väl på hädelse :)
 
Toppen