Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Champagne-provning, behöver er hjälp!

Ska hålla provning i vinklubben på jobbet igen, och det blir Champagne (igen) så klart! ;D

Har funderat lite kring olika teman; småodlare, årgångar, byar etc, men är nog inne på att ett tema / fokus på druvtyperna bör vara mest intressant för deltagarna (som inte är lika insnöade på Champagne...). Isåfall:

- Renodlad Pinot Meunier är kanske ingenting man hittar så lätt eller normalt provar. Vilken Champagne skulle annars kunna ge en bra bild av den druvan? (Nicolas Feuillatte har jag för mig är ganska enkel, "jordig" och med tydliga spår av PM, eller? Andra förslag?)

- Chardonnay: Förslag? Funderar på Billecart BdB (NV) och Comtes för att ha både en "bättre NV" och en årgång / prestige som visar på druvan "i sitt esse".

- Pinot Noir: Förslag? (Tänker på liknande sätt som Chardonnay; en NV och en Prestige / vintage. Finns det något annat än Clos de Goisses?)

Ska man komplettera med en Selosse eller ngt annat mer "extremt" kanske för att visa på vad Champagne också kan vara?

Tacksam för era förslag / idéer! (Och det är SS som gäller för inköpen...)
 
Trådskapare
M
SV: Champagne-provning, behöver er hjälp!

Högst ca. 4000:-, så det kan inte bli tal om mer än ett par prestige-champagner. Vi är 8-10 personer och eftersom det handlar om "provning" så räknar jag med att det kan / får räcka med en flaska av varje vin.
 
SV: Champagne-provning, behöver er hjälp!

Ska titta lite på det ikväll och komma med förslag. Med den budget så går ju CdG bort. Det finns lite enklare BdN varav Eric Rodez nog är den bästa (Egly-Ouriet finns också men i Sverige är den allt för dyr). PM kan du få tag i via bland annat vinlistan.com (http://www.vinlistan.com/vinlistan.html). De har Prevost som kanske är den bästa PM som finns just nu.

Chard finns det tonvis av så det lär inte bli så svårt.

Du får en lite mer intressant provning med odlare (än hus) som exempelvis Selosse för chard, Rodez för Pinot och Prevost för PM men det beror på din publik. Kanske en cuvée på slutet också för att visa hela spektrat.
 
SV: Champagne-provning, behöver er hjälp!

maxistockholm2 skrev:
Ska hålla provning i vinklubben på jobbet igen, och det blir Champagne (igen) så klart! ;D

Har funderat lite kring olika teman; småodlare, årgångar, byar etc, men är nog inne på att ett tema / fokus på druvtyperna bör vara mest intressant för deltagarna (som inte är lika insnöade på Champagne...). Isåfall:

- Renodlad Pinot Meunier är kanske ingenting man hittar så lätt eller normalt provar. Vilken Champagne skulle annars kunna ge en bra bild av den druvan? (Nicolas Feuillatte har jag för mig är ganska enkel, "jordig" och med tydliga spår av PM, eller? Andra förslag?)

- Chardonnay: Förslag? Funderar på Billecart BdB (NV) och Comtes för att ha både en "bättre NV" och en årgång / prestige som visar på druvan "i sitt esse".

- Pinot Noir: Förslag? (Tänker på liknande sätt som Chardonnay; en NV och en Prestige / vintage. Finns det något annat än Clos de Goisses?)

Ska man komplettera med en Selosse eller ngt annat mer "extremt" kanske för att visa på vad Champagne också kan vara?

Tacksam för era förslag / idéer! (Och det är SS som gäller för inköpen...)

Onekligen ett klassiskt tema – och alltid tacksamt för ”nybörjare” – men inte så lätt som man kan tro, givet begränsningen till SS:s innevarande sortiment...

PM – ja, här finns det ju ett antal roliga odlarskumpor som är 100% PM och verkligen visar vad denna druva är kapabel till i rätt händer, men tyvärr så finns ingen av dessa i SS nuvarande sortiment. Jag tänker då närmast på Jérôme Prévost La Closerie och (allas vår favorit :)) Egly-Ouriet Les Vignes de Vrigny, men även Tarlant och Vouette & Sorbée har ju verkat i genren, med goda resultat. Ett förslag skulle kunna vara nylanserade Francoise Bedels Origin'Elle Extra Brut (7874) – den är iofs bara 57% PM, men sannolikt bland det mesta druvtypiska du just nu hittar på SS. (Rekommenderar däremot inte Nicolas Fueillatte för just detta ändamål... eller för så många andra... ;))

CH – här finns det förstås en hel massa att välja på, och det är snarast er budget som sätter begränsningen. Tyvärr är ju t.ex. Selosse Initial slut på SS (möjligen kan vinlistan.com hjälpa dig även här) men en bra årgångs-BdB som passar in i budgeten torde vara Pierre Peters Les Chétillons 2002 (nr 90244). Den är dessutom redan njutningsfullt mogen – vilket tyvärr inte är fallet med många av prestige-BdB:erna. Comtes 2000 är nära barnarov, och detsamma gäller naturligtvis Salon 1997 etc... :)

PN – tyvärr lite samma sak som PM, många av de bästa alternativen finns just nu inte på SS. Clos de Goisses är ju aldrig fel – möjligen skulle man vilja ha ett lite mindre särpräglat vin (och mer druvtypiskt). En hyfsad NV BdN som faktiskt finns inne är (precis som Shorepower nämnt) Eric Rodez Blanc de Noirs Grand Cru (nr 77108) – tyvärr är ju André Clouet’s Cuvée 1911 redan slut... En årgångs BdN (90% PN) som också borde gå att få tag på är Paul Bara Brut Grand Cru Millésime 2002 (nr 94832) – riktigt prisvärd dessutom.
 
Trådskapare
M
SV: Champagne-provning, behöver er hjälp!

Stort tack för svaren så här långt!

Bra idé Shorepower att kombinera odlare / druva, tror faktiskt att det är så det får bli! (Och "keep it coming; kommer du på något mer ikväll så mottages det tacksamt.)

Synd som sagt att Egly är så dyr i Sverige, men jag blir nästan tvungen att ta med den ändå eftersom Egly är en av mina egna favoritodlare. (Har dock inte provat deras renodlade PN eller PM.) Ska absolut ta en titt på Rodez, Francois Bedels, Prevost m.fl.

Tack NonPlusUltra för kommentaren ang. Comtes; det kan ha sparat en del pengar och besvikelse. Jag drack både Comtes -96 och -98 ganska nära efter släppen och tyckte båda var helt fantastiska; trodde därför att Comtes "alltid" kan drickas relativt ung.
 
SV: Champagne-provning, behöver er hjälp!

NonPlusUltra skrev:
Onekligen ett klassiskt tema – och alltid tacksamt för ”nybörjare” – men inte så lätt som man kan tro, givet begränsningen till SS:s innevarande sortiment...

PM – ja, här finns det ju ett antal roliga odlarskumpor som är 100% PM och verkligen visar vad denna druva är kapabel till i rätt händer, men tyvärr så finns ingen av dessa i SS nuvarande sortiment. Jag tänker då närmast på Jérôme Prévost La Closerie och (allas vår favorit :)) Egly-Ouriet Les Vignes de Vrigny, men även Tarlant och Vouette & Sorbée har ju verkat i genren, med goda resultat. Ett förslag skulle kunna vara nylanserade Francoise Bedels Origin'Elle Extra Brut (7874) – den är iofs bara 57% PM, men sannolikt bland det mesta druvtypiska du just nu hittar på SS. (Rekommenderar däremot inte Nicolas Fueillatte för just detta ändamål... eller för så många andra... ;))

CH – här finns det förstås en hel massa att välja på, och det är snarast er budget som sätter begränsningen. Tyvärr är ju t.ex. Selosse Initial slut på SS (möjligen kan vinlistan.com hjälpa dig även här) men en bra årgångs-BdB som passar in i budgeten torde vara Pierre Peters Les Chétillons 2002 (nr 90244). Den är dessutom redan njutningsfullt mogen – vilket tyvärr inte är fallet med många av prestige-BdB:erna. Comtes 2000 är nära barnarov, och detsamma gäller naturligtvis Salon 1997 etc... :)

PN – tyvärr lite samma sak som PM, många av de bästa alternativen finns just nu inte på SS. Clos de Goisses är ju aldrig fel – möjligen skulle man vilja ha ett lite mindre särpräglat vin (och mer druvtypiskt). En hyfsad NV BdN som faktiskt finns inne är (precis som Shorepower nämnt) Eric Rodez Blanc de Noirs Grand Cru (nr 77108) – tyvärr är ju André Clouet’s Cuvée 1911 redan slut... En årgångs BdN (90% PN) som också borde gå att få tag på är Paul Bara Brut Grand Cru Millésime 2002 (nr 94832) – riktigt prisvärd dessutom.
PM. Kan bara hålla med NPU här. Du kan ju alltid prova att kontakta Vinlistan för Prevost , Carovin för Egly (det finns dock en flaska Les Vignes de Vrigny (nr 95088) på SS Nacka) och Moestue för Tarlant (la Vigne d'Or) och höra om de finns att köpa. Ibland finns de ju på resturanglistor så att de går att ordna. En annan PM är Jose Michel Pinot Meunier Brut (nr 83116) men den är också slut, prova att ringa leverantören (Scandinavian Wine & Food). José Michel Vintage (nr 87956) innehåller runt 70% PM.

CH. Selosse Substance (nr 90270) finns att köpa men käkar ju upp en stor del av budgeten. Alternativ är exempelvis André Jacquart Millésime Experience (nr 77350). Pierre Peters är ett riktigt bra vin och absolut en som kan vara med. Du kan också fundera på Diebolt-Vallois Fleur de Passion (nr 94869) som är en av de bättre CH som finns och 2004 är smörigt tillgänglig (ett mycket bättre val än Comtes)

PN. CdG är ju inte en ren PN. Förutom de som redan nämnts så finns ju också André Clouet Silver Brut Nature (nr 83533). Håller nog Eric Rodez Blanc de Noirs (nr 77108) som bättre. Egly är för dyr enligt nin mening men om du gillar stilen så är den ju bra.

Vill du ha en cuvée så prova Tarlant Cuvée Louis Brut (nr 87609) eller Vilmart & Cie Grand Cellier d'Or (nr 94822). Du kan också höra via vinlistan om de har några Vilmart Coeur de Cuvée som är snäppet vassare.

Lycka till
 
Trådskapare
M
SV: Champagne-provning, behöver er hjälp!

Det blev en riktigt lyckad provning; Paul Bara 2002 (PN), Dielbolt 2004 (CH), Francois Bedels (som fick representera PM) och en Deutz brut som "referens" (bästa referensen jag ansåg mig kunna hitta till rimliga pengar hos alkis-bolaget på Rosenlundsgatan på Söder).

Roligt var att majoriteten av de som vågade gissa, faktiskt gissade rätt på vilket vin som var vilket i den "halvblinda" provningen där jag hade beskrivit druvorna / vinerna samt visat SB's smakprotokoll. Det tyder ju på att vinerna verkligen var druvtypiska och "enligt beskrivningen". Särskilt Francois Bedels var f.ö. mycket uppskattad (flera utropade: "blodapelsin", precis som det stod i SB:s smakprotokoll) även om många upplevde att den snabbt tappade smaken i glaset, medan Diebolt:en däremot blev mycket bättre efter en stund i glaset, helt klart för ung att drickas nu i min smak. Paul Bara hade också sina anhängare, något färre dock, medan ett fåtal hade Deutz som sin favorit. (Vi var ca. 15 deltagare.)

Varsin toast Skagen att inta efter själva provningen, när det som blivit kvar skulle drickas upp av några som "uppoffrade sig", var också uppskattat.

Ännu en gång, tack för hjälpen!
 
SV: Champagne-provning, behöver er hjälp!

maxistockholm2 skrev:
Det blev en riktigt lyckad provning; Paul Bara 2002 (PN), Dielbolt 2004 (CH), Francois Bedels (som fick representera PM) och en Deutz brut som "referens" (bästa referensen jag ansåg mig kunna hitta till rimliga pengar hos alkis-bolaget på Rosenlundsgatan på Söder).

Roligt var att majoriteten av de som vågade gissa, faktiskt gissade rätt på vilket vin som var vilket i den "halvblinda" provningen där jag hade beskrivit druvorna / vinerna samt visat SB's smakprotokoll. Det tyder ju på att vinerna verkligen var druvtypiska och "enligt beskrivningen". Särskilt Francois Bedels var f.ö. mycket uppskattad (flera utropade: "blodapelsin", precis som det stod i SB:s smakprotokoll) även om många upplevde att den snabbt tappade smaken i glaset, medan Diebolt:en däremot blev mycket bättre efter en stund i glaset, helt klart för ung att drickas nu i min smak. Paul Bara hade också sina anhängare, något färre dock, medan ett fåtal hade Deutz som sin favorit. (Vi var ca. 15 deltagare.)

Varsin toast Skagen att inta efter själva provningen, när det som blivit kvar skulle drickas upp av några som "uppoffrade sig", var också uppskattat.

Ännu en gång, tack för hjälpen!
Kul att det blev bra. Har inte kört så många provningar men tycker att man lär sig ofta en hel del själv av de förberedelser man måste göra för att genomföra provningen.

Tack för din återrapportering också
 
Toppen